کرمان – در جنوب کرمان مردمانی زندگی می‌کنند که آن‌ها را می‌توان در زمره ساده‌زیست‌ترین افراد این جامعه نامید مردمانی که در گرمای ۵۰ درجه تابستان کولری برای روشن کردن ندارند، روزانه ۱۵ لیتر آب آشامیدنی توسط تانکرهای سیار دریافت می‌کنند و حتی دانش آموزان آن‌ها در ۱۲۴ مدرسه در رودبار جنوب فاقد سرویس بهداشتی و حتی امتیاز آب و برق هستند اما بااین‌حال همیشه درصحنه دفاع از مرزهای میهن اسلامی حاضر هستند.

مدیران از وضعیت مردم جنوب کرمان بی‌اطلاع هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از روستائیان در روستاهای رودبار جنوب و قلعه گنج به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر منبعی برای امرارمعاش ندارند و افرادی هم مانند عفت مهرزاد پیرزنی ۷۴ ساله در روستای «سوردَر» حدفاصل روستای صولان و رمشک قلعه گنج که کارش بافتن حصیر است می‌گوید: بافتن یک حصیر، چهار روز طول می‌کشد و آن را به قیمت ۱۵ هزار تومان می‌فروشم تا برای خرید یک قوطی رب هزینه کنم.

داستان محرومیت‌های ساکنان مردم کپرنشین جنوب کرمان در این گزارش نمی‌گنجد و لذا مشاهده بچه‌هایی که کفشی به پا ندارند  و تداعی همین چند تیتر کوتاه خود مشتی نمونه خروار است و شما می‌توانید بخوانید حدیث مفصل از این مجمل.

از تمامی این مصیب‌ها که مردم این نواحی به آن عادت کردند که بگذریم حالا سیل اخیر همان نداشته ها را هم با خود برده است و آن‌هایی که توانسته بودند سقفی برای خود سرپناه بسازند حالا بی‌سرپناه ماندند.

 چه باید کرد؟

در این رابطه استاندار کرمان بابیان اینکه یکی از مشکلات کرمان به بی‌اطلاعی مدیران کشوری از وضعیت مردم در مناطق محروم به‌ویژه در جنوب و شرق استان برمی‌گردد اظهار می‌کند: متأسفانه بسیاری از مدیران در جریان مشکلات نیستند.

محمدجواد فدائی با اشاره به مشکلات متعدد معیشت، مسکن و اشتغال در جنوب استان کرمان به‌ویژه مناطق سیل‌زده رودبار جنوب می‌گوید: شرایط مردم در این مناطق باوجود ظرفیت‌های متعدد کشاورزی به دلیل مدیریت نادرست حاکم بر کشاورزی سخت است و مردم در وضع خوبی بسر نمی‌برند.

استاندار کرمان معتقد است باوجود ظرفیت‌های متعدد کشاورزی به دلیل سوء مدیریت مردم جنوب کرمان در وضعیت خوبی بسر نمی‌برندوی ابراز می‌کند: به‌طور مثال در سفر رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور به جنوب استان، از مدیران خواستم به نحوی برنامه‌ریزی کنند که دکتر نوبخت حتماً برای لحظاتی در یک‌خانه کپری مهمان مردم شود که این اتفاق افتاد و نتیجه این سفر تنها در یک مورد به ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان انجامید و از بهمن‌ماه ۹۷ تا بهمن‌ماه ۹۸ تعداد ۶ هزار واحد ساخته شد.

استاندار کرمان بابیان اینکه در خصوص مردم سیل‌زده جنوب کرمان چه اقداماتی انجام‌شده است می‌گوید: ازنظر اخلاقی در برابر مردم آسیب‌دیده از سیل مسئول هستیم و لذا باید برای حل مشکلات آن‌ها تلاش و از حق آن‌ها دفاع کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای ساخت و تعمیر واحدهای آسیب‌دیده از سیل در این استان  ادامه می‌دهد: امیدواریم با همکاری بنیاد مسکن، بانک‌ها و دیگر ارگان‌ها یک هزار واحد آسیب‌دیده از سیل در جنوب این استان تا هفته دولت احداث شود.

وی تصریح می‌کند: در این راستا برای ساخت یک هزار و ۱۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل که نیاز به بازسازی دارد و همچنین ۶۲۳ واحد نیازمند تعمیر در جنوب استان برنامه‌ریزی‌شده است که امیدواریم احداث این واحدها تا هفته دولت تمام شود.

مساعدت‌های دولتی

در همین راستا مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان بابیان اینکه از مجموع ۱۰۱۰ واحد مسکونی احداثی در جنوب استان، تعداد ۶۰۲ واحد به مناطق شهری و ۴۰۸ واحد به مناطق روستایی اختصاص دارد بیان می‌کند: اولویت احداث ابتدا در زهکلوت، رودبار و کهنوج است.

علی‌اکبر سلطانی نژاد با اشاره به شروع فعالیت بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی در زهکلوت و جازموریان تصریح  می‌کند: در حوزه ریگان نیز حدود ۴۰ تا ۵۰ واحد به دلیل سیل آسیب‌دیده  که کار بازسازی و تعمیر این واحدها شروع‌شده است.

وی می‌گوید:  به ازای واحدهای آسیب‌دیده در بانک‌های عامل افتتاح حساب‌شده و تا امروز ۱۵۰ واحد احداثی شهر زهکلوت و روستاهای اطراف پی ریزی شده و ۱۰ واحد تا مرحله فونداسیون پیش رفته است و در این راستا برای بخش شهری تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به‌صورت ۵ درصد و در بخش روستایی  تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی به‌صورت ۴ درصد در نظر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه دوره بازپرداخت این تسهیلات ۱۵ ساله و به‌صورت ضمانت زنجیره‌ای به متقاضیان ارائه می‌شود می‌افزاید: در این راستا  ۲۵ میلیون تومان نیز به‌صورت بلاعوض اعطاء می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان با اشاره به اختصاص مبالغی در قالب بلاعوض، کمک‌هزینه معیشتی و خرید وسایل برای واحدهای آسیب‌دیده از سیل توسط دولت نیز اظهار می‌کند: در بخش شهری ۱۲ میلیون تومان و در بخش روستایی ۱۰ میلیون تومان بلاعوض برای احداث واحدهای مسکونی،  تا سقف ۵ میلیون تومان بلاعوض برای تعمیر واحدهای مسکونی و همچنین تا سقف پنج میلیون تومان به‌عنوان کمک‌هزینه معیشتی برای واحدهای آسیب‌دیده اختصاص‌یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.