۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 700881

یوزپلنگان تنها گربه سانانی هستند که دوره‌های زاد و ولد سختی دارند و آمار مرده زایی در آن‌ها بالاست.

آیا دلبر خانم، مادر می‌شود؟

قدس آنلاین: به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  یکی از مهمترین اخبار منتشر شده در هفته گذشته انتقال یوزپلنگ جوان آسیایی ماده با نام ایران به زیستگاه اصلی خود یعنی منطقه حفاظت شده توران بود که توجه بسیاری را جلب کرد.این یوزپلنگ سه ساله، در پارک پردیسان تهران نگهداری می‌شد که به دلایلی مانند آلودگی هوا، هدف مهم و ارزشمند تکثیر این گونه نادر و زیبا، این یوز را به توران بازگرداند.

اینکه اساسا سال‌های گذشته، ایران در کنار دو یوزپلنگ ماده و نر، دلبر و کوشکی با چه دیدگاه محیط زیستی و تصمیم گیری مدیریتی از زیستگاه اصلی خود به تهران منتقل شده اند جای تامل دارد، اما بازگشت ایران و برنامه ریزی برای بازگشت دلبر و کوشکی یک اتفاق مهم و ارزشمند محیط زیستی محسوب می‌شود.

تجربه تلخ انتقال گورخرهای آسیایی به توران در سال‌های گذشته، حساسیت انتقال ایران جوان را به توران دوچندان می‌کرد که خوشبختانه با موفقیت به پایان رسید. یوزپلنگان تنها گربه سانانی هستند که دوره‌های زاد و ولد سختی دارند و آمار مرده زایی در آنها بالاست.

انتقال کوشکی و دلبر از زیستگاه‌های خود به تهران برای لقاح مصنوعی پس از هفت سال نتیجه‌ای جز تولد توله‌ای مرده به دنبال نداشت و اکنون با انتقال ایران به پارک ملی توران، نگهداری در شرایط نیمه اسارت و فراهم آوردن شرایط شکار طبیعی به امید شکل گیری زاد و ولد در آینده است.

توران در انتظار توله یوز آسیایی/ انتقال ایران به وطن خود برای تکثیر

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ایران پوزپلنگ ماده سه ساله است که از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران منتقل شده و از این پس در توران شاهرود زندگی طبیعی خود را خواهد کرد.

او افزود: کوشکی نر ۱۲ ساله و دلبر ماده ۱۰ ساله نیز با بررسی مسائل فنی به زودی به زادگاهشان در منطقه توران منتقل خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: تمامی شرایط و امکانات لازم برای بازگشت دلبر و کوشکی به پارک ملی توران فراهم شده است و تا کنون پنج پایگاه و پاسگاه محیط‌بانی در پارک ملی توران برای انتقال یوز پلنگ‌ها آماده شده است.

عبدوس ادامه داد: پارک ملی توران مناسب‌ترین منطقه در جهان برای زیست یوز آسیایی است. منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

بهترین مکان برای تکثیر نسل یوزها پارک ملی توران

حسن قاضی نژاد فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوانگفت: انتقال ایران، یک اتفاق مهم است که به صورت علمی و با حضور کارشناسان صورت گرفته است.

توران در انتظار توله یوز آسیایی/ انتقال ایران به وطن خود برای تکثیر

او افزود: برای تکثیر یوز آسیایی بهترین مکان پارک ملی توران است و خروج یوز از زیست گاه اصلی خود بسیار اشتباه بوده است. زیستگاه اصلی یوز پلنگ تنها توران است و حتی پارک ملی کویرجای مناسبی نیست.

قاضی نژاد عنوان کرد: تصمیم گیری برای انتقال ایران به زیستگاه خود از سال گذشته صورت گرفت و تمامی مراحل زنده گیری و رهاسازی با امکانات، تخصص کامل و به روز انجام شده است.

توران در انتظار توله یوز آسیایی/ انتقال ایران به وطن خود برای تکثیر

قاضی نژاد در خصوص پارک ملی توران گفت: ۲۰ درصد از کل مناطق حفاظت شده تحت نظارت محیط زیست کشور در استان سمنان قرار دارد. اولویت سازمان محیط زیست استان سمنان حفظ تنوع زنتیکی، جانوری و نیز حفاظت از گونه‌های در حال انقراض و نادر است.

او افزود: اصول علمی و تخصصی در پارک ملی توران جهت حراست و نگهداری تمامی مواهب محیط زیستی و گونه‌های نادر موجود به طور کامل رعایت می‌گردد.

سخن پایانی

بهره مندی از تجربه‌های تلخ و شیرین نگهداری و انتقال جانوران در گذشته قطعا راهگشا حفظ و تکثیر یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران است.

حضور محیط بانان فعال و فداکار، سیاست‌های مدیریتی درست، حضور و بهره مندی از کارشناسان خبره، استفاده از ظرفیت‌های نیروهای محلی و دوستداران محیط زیست و جلوگیری از تصمیم گیری‌های شتاب زده در کنار توجه به اصل مهم محدودیت در تعداد گونه یوزپلنگ آسیایی موجب جلوگیری از بروز خطاهای انسانی و حفظ و حراست یوزهای آسیایی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.