دبیر اسبق جشنواره تجسمی فجر گفت: اگر دغدغه فرهنگی و شناخت بیشتری از قابلیت‌های حوزه فرهنگ به معنای عام آن در کشور وجود داشت یکی از راه های جدی برون رفت از مضیقه های اقتصادی و رونق بخشی به اقتصاد خرد و کلان استفاده کاربردی از فرهنگ و هنر بود.

تهدیدهای کرونا را به فرصت تبدیل کنیم/ هنر موتور پیشران همه بخش‌های جامعه است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مجتبی آقایی عکاس پیشکسوت، پژوهشگر و دبیر چندین دوره جشنواره تجسمی فجر با اشاره به وضعیت عرصه هنرهای تجسمی و تعطیلی گالری ها در دوران بحران کرونا اظهار کرد: نه تنها گالری ها و نگارخانه ها بلکه حوزه آموزش هنر و تولید نیز دچار مشکل شده است. به نظرم می‌توان شرایط پیش آمده را از یک منظر مشکل و از سویی دیگر آن را یک وضعیت جدید تلقی کرد.  

وی در ادامه افزود: همانطور که می دانید کرونا اتفاقی غافلگیرکننده برای همه مردم جهان بوده است و در ذات خودش علیرغم اینکه یک تهدید محسوب می‌شود اما می‌توان به چشم یک فرصت هم به آن نگریست، به شرط آن که حداقل زیرساخت هایی که برای بهره برداری از این فرصت لازم است، وجود داشته باشد. درحال حاضر شاهد هستیم با این که بخش آموزش دوران متوسطه و آموزش عالی به عرصه آموزش مجازی وارد شدند اما به دلیل این که زیرساخت‌های خوبی فراهم نیست مدارس و مراکز آموزشی دچار مشکل شده‌اند.

وی با اشاره به نامه انجمن صنفی نگارخانه‌داران به مدیرکل هنرهای تجسمی درباره مشکلات این صنف و ضرورت حمایت از آنها گفت: در حال حاضر که گالری‌دارها به مشکل برخوردند می‌توانند به صنف خود رجوع کرده و درخواست کمک و حمایت کنند اما آموزشگاه های هنری هم تعطیل شده اند، تولید آثار هنری از نشر و توزیع گرفته تا بحث گرانی متریال هنری و ... از مشکلات دیگری است که این حوزه را درگیر خودش کرده است و باید به آن رسیدگی کرد.

آقایی تصریح کرد: چندین سال پیش کشورهای دیگر ورود به این راه را کلید زدند و جریان رونق بخشی به اقتصاد هنر، تولید و توزیع آثار هنری در بستر فضای مجازی را در صدر برنامه‌های خود قرار دادند و آن را عملیاتی کردند. اتفاقاً چندی پیش شنیدم که ویتنامی‌ها کانون و هسته ویرایش تصاویر در جهان شدند. آنها سایت‌هایی را آماده کرده اند و کارمندانشان نیز از راه دور کار می کنند و افرادی که می‌خواهند اثری را برای نشر آماده کنند از طریق ایمیل اثر را به این تیم ارسال می‌کنند و آنها هم با بالاترین استانداردها اثر را ویرایش و هزینه‌اش را هم دریافت می‌کنند. همین یک نمونه نشان می‌دهد که در بطن چنین حرکتی می‌توان شاهد اتفاقات و پیشرفت‌های خوبی بود و جهان به این سمت رفته است.

این عکاس پیشکسوت ادامه داد: ضمن اینکه از مدت ها قبل پیش بینی می شد که بخشی از مبادلات تجاری و فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی قرار گیرد و کارشناسان خبره جهان در یک فرایندی سال ۲۰۲۵ را به عنوان مرگ یک سری از رسانه‌های سنتی اعلام کردند. حال سؤال اینجاست در چنین شرایطی چقدر ما از این قابلیت‌ها استفاده می‌کنیم؟ متأسفانه بستر فضای مجازی و زیرساخت‌ها در کشور ما به خوبی فراهم نیست و یا اگر هست ملاحظات خاصی وجود دارد که منجر به ایجاد محدودیت هایی شده است و اگر این محدودیت‌ها برداشته نشود طبیعتاً کرونا می‌تواند یک تهدید تلقی شود.

آقای تاکید کرد: می بینیم که در این دوره کوتاه چند ماهه یک سری از محدودیت ها برداشته شده و اتفاق خاصی هم نیفتاده است. اتفاقاً هنر حوزه ای است که می‌توان روی آن سرمایه گذاری و بازار مخاطبانش را گسترده تر از قبل کرد. در بازدید و فعالیت‌های حضوری ما با محدودیت زمانی و مکانی مواجه هستیم اما در فضای مجازی می‌توانیم مخاطبمان را نامحدود تلقی کنیم. به نظر می‌آید اگر تا حدودی دغدغه و درد فرهنگی و شناخت بیشتری از قابلیت‌های حوزه فرهنگ به معنای عام آن در کشور وجود داشت یکی از راه های جدی برون رفت از مضیقه های اقتصادی و رونق بخشی به اقتصاد خرد و کلان استفاده کاربردی از فرهنگ و هنر بود.

دبیر نهمین دوره جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر گفت: درست است که در چنین شرایطی حوزه‌های مختلفی از جمله گردشگری لطمه می‌بینند اما این شرایط می‌توانست خودش را در حوزه‌های دیگری ترمیم کند و به تعادلی برسد که دچار مشکل نشویم. بازارهای مجازی فضایی کاملاً مناسب است که می تواند جایگزین بسیار خوبی در این دوران باشد. طبیعتاً باید زیرساخت ها هم تقویت شود و این باور در مدیران ما شکل بگیرد که کارایی هنر را جدی بگیرند.

آقایی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: ظرفیت‌های بسیاری در سطح شهر نهفته است که از آن استفاده نمی‌شود و باید این انتقاد را کرد که مدیران زیباسازی شهری نه تجربه کار هنری دارند و نه از دانش لازم در این حوزه برخوردارند. اگر کسی که در این حوزه متخصص است و نسبت به آن شناخت درستی دارد آن را مدیریت می‌کرد اتفاقاً در این شرایط و بزنگاه‌ها و بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌توانست از ظرفیت‌های هنرهای تجسمی برای اطلاع رسانی، ایجاد نشاط در جامعه و ... بهره ببرد، در حالی که این دوستان در فضای اداری مانده اند. البته نمی‌توان منکر زحمات آنها شد اما متأسفانه از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر زمان مناسبی برای حضور هنرمندان به صورت کاملاً جدی و نه شعاری و تشریفاتی در میدان عمل است. متأسفانه نگاه مدیران ما در زمان بحران به سمت استفاده ابزاری از فرهنگ و هنر سوق پیدا می‌کند و از ظرفیت های جدی‌تر آن استفاده نمی‌کنند.

آقایی در پاسخ به این که استفاده بهینه از هنر در فضای مجازی نیازمند تقویت زیرساخت ها در این حوزه است، گفت: وقتی نیاز به ظرفیت بیشتر در حوزه فضای مجازی احساس شود مسئولین هم باید به آن پاسخ دهند. البته شرایط قابل درک است و تحریم‌ها نیز به همه سختی‌های موجود دامن زده است. البته من معتقدم تحریم خیلی دیر به حوزه فرهنگ و هنر می‌رسد و هنر حوزه‌ای است که می‌تواند موتور پیشران دیگر بخش‌ها همچون اقتصاد باشد. اما ضعف اصلی ما این است که از هنر به عنوان یک ابزار تشریفاتی و شعاری استفاده می کنیم و نگاه کاربردی به آن نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی جشنواره های ما هم به یک فعالیت تشریفاتی ختم می شود و کمتر می بینیم که ارزش های واقعی آن درک شود. شاید زیرساخت مخابراتی در همین وضعیت فعلی هم بتواند به بخش زیادی از نیازها و فعالیت هایی که می توان انجام داد، پاسخ دهد اما فعالیت مستمر استارتاپ‌ها، حمایت‌های دولت، مدل سازی هنری و توجهی که ارکان دولتی می‌توانند به هنر نشان دهند لازم و ضروری است و مطمئن باشید در چنین شرایطی جامعه هنری هم ورود کرده، نقش خودش را ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.