جعفر قادری با بیان اینکه دولت در سالهای گذشته در مورد اصلاح ساختار بودجه نویسی فقط شعار داده است، اظهار داشت: یکی از نخستین ماموریت های مهمی که مجلس یازدهم باید به آن ورود کند متحول کردن بودجه نویسی به نحوی است که لوایح بودجه عملیاتی نوشته شود.

دولت در مورد اصلاح ساختار بودجه فقط شعاد داده است/ تحریم های نفتی فرصتی برای تقویت صنایع پایین دستی و تبدیلی نفت و پتروشیمی است

قدس آنلاین: منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم با بیان اینکه ما چند قانون کلیدی داریم که نیازمند اصلاح ساختاری است، اظهار داشت:  یکی از این قوانین بودجه سالانه کشور است که سالهاست گفته شده باید تغییرات ساختاری در آن صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجالس هشتم ونهم در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با تاکید بر اینکه آنچه تا الان دولت انجام داده بیشتر حرف بوده، به تاریخچه این مطالبه و ماموریت به دولت اشاره کرده و اظهار داشت: پس مشکلاتی که برای دولت دوازدهم با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها بوجود آمد و ذهنیت های آقای روحانی برای عبور از مشکلات به واسطه دستاوردهای برحام به هم خورد، انتظار می‌رفت تا چارچوب‌های برنامه اداره کشور از سوی دولت تغییر کند و پس از یک دهه مطالبه مجلس ساختار بودجه نویسی تغییر کند، اما در جریان تدوین بودجه سال ۹۸ کماکان وابستگی بودجه به نفت و ایراد های ساختاری متعدد در نهایت سبب شد تا مقام معظم رهبری شخصا به موضوع ورود کرده و از دولت بخواهند تا در بودجه کشور بازنگری کند و واقعیت‌های ناشی از تحریم ها و شرایط کشور را در این قانون لحاظ کند.

وی با یادآوری اینکه پس از این دستور رهبری دولت در خرداد ماه سال گذشته برنامه‌ای را با عنوان «چارچوب اصلاحات ساختاری بودجه» ارائه داد و مدعی شد این برنامه بر مبنای چهار محور «تقویت نهادی بودجه»، «هزینه کرد کارا»، «درآمدزایی پایدار» و «ثبات سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار» قرار است بودجه نویسی را دچار تحول کند، گفت: این برنامه اما با انتقادها و ایرادهای متعددی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس روبرو شد و از اینرو دولت در اقدامی خلاف عرف تصمیم گرفت تا مجلس را دور بزند.

منتخب مردم شیراز خاطرنشان کرد: دولت بجای ارائه این طرح در قالب لایحه به مجلس برنامه خود را به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برد و مصوب کرد.

جعفر قادی اظهار داشت: با وجود این در بودجه سال ۹۹ نیز دیدیم که دولت عملا همان اصلاحات وعده داده شده را هم عملیاتی نکرد و با وضعیت ویژه ای که در کشور به دلیل شیوع کرونا پیش آمد  ،عملا نمایندگان از بررسی و تصویب همان لایحه دولت هم باز ماندن و بودجه کشور اصل هشتاد و پنجی بسته شد.

منتخب مردم شیراز خاطرنشان کرد: در مجلس یازدهم موضوع اصلاح ساختار بودجه نویسی و شفافیت دولت در ارائه برنامه دخل و خرج کشور به ویژه تقویت نظارت بر بودجه شرکتهای دولتی را دنبال خواهیم کرد و حتی ممکن است مجلس یازدهم با ارائه طرح تغییرات لازم را ایجاد و دولت را مکلف به اجرای آن کند.

مبارزه با فساد در فهرست اولویت های مجلس یازدهم

جعفر قادری همچنین مبارزه با فساد تبعیض و بی‌عدالتی اقتصادی را جزو اولویت‌های مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت: در این راستا اصلاح قوانین و مغایرتها و ابهامات قانونی برای جلوگیری از فساد باید صورت گیرد.

وی تلاش در جهت حمایت از صنایع کوچک و متوسط که اشتغالزایی و فراگیری بالا در سطح کشور دارند و می‌تواند به کاهش وابستگی کشور به واردات را فراهم کنند و جلوگیری از قاچاق کالا را بگیرند از دیگر مسائلی که لازم است مورد توجه مجلس یازدهم در سال جهش تولید قرارگیرد عنوان کرد و اظهار داشت: برای جهش تولید باید تولید برای واحد های کوچک و متوسط مقرون به صرفه شود در حالی که اکنون به دلیل تورم بالا، کمبود نقدینگی و مشکلات واحد های تولیدی در تامین سرمایه، بازاریابی و صادرات تولید این واحد ها مقرون به صرفه نیست و توان رقابت ندارد.

قادری با تاکید بر اینکه دولت باید در یک سال و نیم باقی مانده با سرعت و جدیت بیشتر کار کند و منابع لازم را برای این واحد ها تامین و شرایط تولید را برای آنها با معافیت‌های موثر تامین کند گفت: باید برای تولید داخلی مزیت بوجود آید.

بخشی از نیاز ارزی با صادرات به همسایگان تامین می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس هشتم و نهم اضافه کرد: تقویت ارتباط با کشورهای همسایه می تواند نیاز ما را به اروپا کم کند. ما با تجارت با همسایگان و صادرات محصولات ایرانی به این کشورها می‌توانیم نیاز ارزی را کم کنیم. دانش، فناوری و توان شرکتهای دانش بنیان می‌توانند ایجاد بستر های جدید تولید و تامین نیازمندی های کشورهای منطقه و همسایه توسط واحد های تولیدی در داخل کشور کمک کند. ضمن اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از برتری های ما در منطقه است.

منتخب مردم شیراز با بیان اینکه توسعه زیر ساختها با استفاده از مشارکت بخش غیر دولتی مثل ورود بخش غیر دولتی به ساخت و توسعه آزاد راه‌ها، ساخت ترمینالهای فرودگاهی و ریلی و پایانه‌های مسافری و مرزی، استفاده از بخش خصوصی در طرح‌های دانش بنیان که موجب حفظ سرمایه انسانی جوان کشور شود باید پیگیری شود، گفت: تلاش در جهت تقویت پترو پالایشگاه‌ها و بخش پتروشیمی می‌تواند اولویت کشور باشد که هم وابستگی به خارج را کم می‌کند و هم اشتغال زاست و صنایع زیردستی زیادی را دایر خواهد کرد.

تحریم نفتی فرصت تقویت صنایع پایین دست نفت و پتروسیمی است

به ویژه در شرایط موجود که صادرات نفت کشور تقریبا متوقف شده، در بحث تبدیل نفت خام به فرآورده باید کار جدی شود تا هم ارزش افزوده ایجاد شود هم خام فروشی نکنیم و هم اشتغال و رونق انجام گیرد.

به همین شکل بحث توجه به طرح های آمایش و ظرفیت‌های مناطق که کمک می‌کند راندمان تولید بومی و منطقه‌ای بالا برود.

وی افزود: کلید این امر کشاندن منابع بانکی و بازار سرمایه به سمت تولید و ایجاد تسهیلات به صرفه برای تولید است.

ارتباطات ریلی با عراق و پاکستان توسعه یابد

قادری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: دولت در  شش سال گذشته با وجود فرصت مناسب بحث توسعه زیر ساختها به ویژه زیر ساختهای ریلی و جاده‌ای و ارتباط با همسایگان ضعیف عمل کرده است.

وی گفت: ارتباط ریلی با عراق و پاکستان برای ما مهم است و توسعه در این بخش باید سرعت گیرد. همینطور اترباطات زمینی و ریلی با ارمنستان و آذربایجان.علاوه بر این توسعه صنایع پایین دستی پترورشیمی که نقطه قوت ما است باید مد نظر  قرار گیرد زیر هم در بحث جهش تولید اثر گذار است و هم اشتغالزایی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.