در آخرین روزهای ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان به سر می‌بریم؛ اما مدتی است که ویروس منحوس کرونا زندگی مردم جهان و از جمله مسلمانان را با مشکلاتی مواجه کرده و بخشی از این تغییر متوجه مناسک عبادی است؛ به ‌ویژه آنکه این اتفاق در زمانی رخ داد که بهار معنویت شمرده می‌شود. در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ابراهیم بهاری به این موضوع پرداخته‌ایم که چگونه می‌توان با در نظر گرفتن شرایط کرونایی این روزها، بیشترین بهره معنوی را برد و آماده ورود به ضیافت‌الله شد.

«خانه» هم می‌تواند عبادتگاه باشد

 در آخرین روزهای ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان به سر می‌بریم؛ اما مدتی است که ویروس منحوس کرونا زندگی مردم جهان و از جمله مسلمانان را با مشکلاتی مواجه کرده و بخشی از این تغییر متوجه مناسک عبادی است؛ به ‌ویژه آنکه این اتفاق در زمانی رخ داد که بهار معنویت شمرده می‌شود. در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ابراهیم بهاری به این موضوع پرداخته‌ایم که چگونه می‌توان با در نظر گرفتن شرایط کرونایی این روزها، بیشترین بهره معنوی را برد و آماده ورود به ضیافت‌الله شد.

* امسال با شرایط متفاوتی وارد میهمانی خدا می‌شویم؛ در چنین شرایطی که ویروس کرونا آرامش را از همه سلب کرده، دین چه توصیه‌هایی برای ما دارد؟

در شرایط اضطراری که انسان در برابر بلایا و بیماری‌ها امید خود را از دست می‌دهد، نیاز بیشتری به معنویات و وابستگی به یک جایگاه باعظمت پیدا می‌کند. در این شرایط باید دست به دامان اهل ‌بیت(ع) ببریم و در آستانه ماه مبارک رمضان که ماه میهمانی خداست سعی کنیم با توجه به ادعیه و فرازهای بلندی که از سوی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) به ما رسیده ارتباط مؤثرتری را با خداوند یکتا برقرار کنیم. بی‌تردید خداوند جهان‌آفرین بالاترین، بهترین و بی‌نظیرترین پناهگاه انسان به شمار می‌رود؛ انسان موحدی که می‌داند خداوند متعال ناظر اعمال اوست، همچنین می‌داند که در همه شرایط باید به خدا پناه ببرد به خصوص در بحران‌هایی که چاره‌ای برای فائق آمدن بر آن‌ها پیدا نمی‌کند.

در تمام سال‌هایی که پشت سر گذاشتیم، در شرایط عادی به میهمانی خدا فراخوانده شدیم و در ماه‌های رجب و شعبان نیز با آرامش به عبادت پرداختیم و روزه‌داری کردیم، اما در شرایط متفاوت امسال اگر از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم و این موضوع را امتحانی از سوی خدا بدانیم، مسلماً در این روزها و ساعت‌های نورانی با استغاثه و نیازمندی بیشتری به درگاه خداوند رو می‌کنیم و می‌دانیم که پروردگار عالمیان درهای رحمت را به روی بندگانش خواهد گشود؛ لذا در این شرایط خود و دیگران را از برکات دعای خیر محروم نمی‌کنیم.

در بسیاری از روایات دینی توصیه شده که حتماً و همیشه بر دعا اصرار کنند؛ اگر در همه اوقات اعم از خوشی و ناخوشی و آرامش و اضطرار به دامان پروردگار پناهنده شویم بسیاری از سختی‌ها و مشقت‌ها از زندگی ما دور می‌شود. از جمله کارهایی که می‌توان در روزهای باقی‌مانده از ماه شعبان انجام داد، روزه‌داری است؛ چرا که گفته شده اگر یک روز از ماه شعبان روزه گرفته شود خداوند مصیبت‌ها را از روزه‌گیرنده دور می‌کند و درهای رحمتش را به روی انسان باز می‌کند. آیه شریفه «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» مؤید آرامش‌بخشی خداوند متعال به انسان‌هایی است که از او یاد می‌کنند و به دامان او پناه می‌برند؛ در بحبوحه اضطراری که از ویروس کرونا در دل جامعه افتاده ماه شعبان و ماه رمضان بهترین فرصت برای توبه  و برگشتن به سوی خداست.

* بسیاری از مؤمنان از اینکه در این روزها و به‌ ویژه ماه مبارک رمضان نمی‌توانند در مساجد و اماکن دینی حضور داشته باشند، خرسند نیستند؛ به نظر شما چطور می‌توان با این شرایط کنار آمد؟

ممکن است به دلیل تداوم تبعات ویروس کرونا بر سلامت مردم، همان گونه که در هفته‌های اخیر مساجد تعطیل بوده‌اند، در ماه مبارک رمضان نیز شاهد تعطیلی مساجد باشیم؛ از این موضوع نباید نگران شویم و از عبادت دلسرد شویم و نباید دلهره‌ای بر ما مستولی شود؛ اگر درِ مساجد به روی ما باز نیست و نمی‌توانیم در مساجد به عنوان خانه خدا عبادت کنیم می‌توانیم در خانه خودمان در سجده‌گاهمان، جایی که هر روز در آنجا نماز می‌خوانیم و خدا را عبادت می‌کنیم، نیایش‌ها و عبادت‌های ماه مبارک رمضان را به بهترین شکل و با شور و شوق خوبی انجام دهیم؛ چرا که محل سجده انسان جایگاه باعظمتی است؛ و اگر به دلیل تبعات ویروس و بیماری، جسم‌های ما در کنار هم نیست اما قلب‌هایمان به هم نزدیک است. باید برای خود و دیگران دعا کنیم تا خداوند متعال لذت دعا و عبادت در ماه‌های مبارک را به ما بچشاند؛ چرا که هیچ لذتی برای انسان بالاتر از صحبت کردن با خداوند یکتا نیست. اگر در ماه مبارک شعبان و در روزهای مانده به آغاز ماه مبارک رمضان خانه دلمان را تکانی بدهیم و جاروی معنوی به دلمان بکشیم، قطعاً آرامش بر وجود ما مستولی می‌شود. باید به این باور برسیم که خداوند متعال تنها پناهگاه ماست و تا خدا نخواهد هیچ اتفاقی برای احدی نمی‌افتد؛ به فرموده قرآن کریم اگر در عالی‌ترین مکان‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه هم باشیم اگر خدا بخواهد مرگ ما فرا می‌رسد و اگر نخواهد نمی‌رسد، پس ناامیدی که از مرگ بدتر است را باید کنار بگذاریم و با توجه به خداوند یکتا نگرانی را از خود دور کنیم و از همین امروز با دعا و نیایش و عبادت برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.