این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و خانه نشین شدن مردم، فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی چندین برابر افزایش پیدا کرده و به دنبال آن، کل کل‌های مجازی در میان چهره‌های شاخص هم حسابی بالا گرفته است.

این «پاداسکای» که گفتی یعنی چه؟

محمد تربت‌زاده

این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و خانه نشین شدن مردم، فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی چندین برابر افزایش پیدا کرده و به دنبال آن، کل کل‌های مجازی در میان چهره‌های شاخص هم حسابی بالا گرفته است. از لایوهای اینستاگرامی و افشاگری‌های پی در پی خواننده‌ها و هنرمندان بگیر تا دعواهای سیاسی چهره‌های جنجالی این عرصه. یکی از پرحاشیه‌ترین درگیری‌های مجازی اخیر هم برمی‌گردد به دعوای «علی اکبر رائفی‌پور» با مسئولان «وزارت ارتباطات».

هرچند این درگیری‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده و هر دو طرف در سخنرانی‌های مختلفشان به همدیگر نیش و کنایه می‌زنند اما این روزها با وسط کشیده شدن پای سامانه جنجالی «پاداسکای» این درگیری وارد فاز تازه‌ای شده است.

پاداسکای چیست؟

«پاداسکای» از همان روز اولی که توسط علی اکبر رائفی پور معرفی شد، شروع به حاشیه سازی کرد. حدود یک سال پیش بود که رائفی پور با انتشار ویدئویی از سامانه بومی پاداسکای رونمایی کرد. به گفته رائفی‌پور این سامانه توسط مجموعه «مصاف» که مدیریتش بر عهده خود او است و به سفارش یک وزارتخانه تولید شده است. او البته نام وزارتخانه مزبور را اعلام نکرد.

بر اساس گفته‌های سازندگان این سامانه بومی، پس از شلیک سپاه به یک کوادکوپتر در تهران در سال ۹۵، ایده ساخت پاداسکای در ذهن سازندگانش ایجاد شد. اگر خاطرتان باشد، در آن زمان شلیک به یک کوادکوپتر خصوصی در حوالی میدان انقلاب تهران بازتاب گسترده‌ای داشت و درنهایت منجر به ممنوعیت پرواز کوادکوپترها شد.

براساس گفته‌های رائفی‌پور پس از ماجرای شلیک به کوادکوپتر خصوصی، او به این نتیجه رسیده هر کسی می‌تواند با اقدام کوچکی تهدید امنیتی ایجاد کند، در نتیجه به فکر تولید سامانه اخلالگر ریزپرنده‌ها افتاده است.

این سامانه به گفته رائفی پور می‌تواند در شعاع چند کیلومتری سوژه را شناسایی و با استفاده از «جمینگ» یا همان اخلال در سیستم راداری، جی‌پی‌اس هدف مورد نظر را از کار بیندازد.

سامانه‌ای که می‌تواند خطرناک باشد

«پاداسکای» با آنکه حسابی کاربردی به نظر می‌رسد، تا امروز انتقادهای شدیدی را به دنبال داشته است. منتقدان این سامانه می‌گویند روش کار پاداسکای به صورتی است که می‌تواند در فعالیت هواپیماها اختلال ایجاد کند و اشتباهات آن به قیمت جان هموطنانمان تمام شود. ادعاهایی که البته تنها در حد حرف باقی مانده و هنوز سند محکمی برای آن وجود ندارد.

البته بر اساس گزارشی که روزنامه اعتماد مدت‌ها پیش منتشر کرده، ظاهراً نمونه مشابه سامانه مورد نظر رائفی پور در نهادهای نظامی وجود دارد. روزنامه اعتماد در این باره نوشته است: «نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی براساس آخرین اخبار منتشر شده، با استفاده از روش‌هایی، چون اخلال الکترونیکی و پرتاب تور، می‌کوشد در مقابل تهدیدهای این ریزپرنده‌ها ایستادگی کند و در این مسیر از اخلال در GPS یا مسیریاب این پهپادهای کوچک نیز بهره می‌برد. در جریان برگزاری رزمایش محمد رسول الله(ص) نیروی زمینی ارتش، نخستین سلاح اخلالگر الکترونیک برای مقابله با پهپادها و ریزپرنده‌ها به نمایش درآمد. این اخلالگر با برد ۳ کیلومتر و فعالیت در باند S، در بازه فرکانسی ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتز و توان تشعشع معادل ۳۰ وات، توانایی مقابله با ریزپرنده‌ها و به زمین نشاندن آن‌ها را دارد».

وزارت ارتباطات سنگ می‌اندازد

تمام جنجال‌های مربوط به «پاداسکای» البته مربوط به حدود یک‌سال پیش بود تا اینکه از چند روز پیش درگیری تازه‌ای میان وزارت ارتباطات و رائفی پور بر سر این سامانه بومی راه افتاد و وزارت ارتباطات ادعای تازه‌ای علیه رائفی پور مطرح کرد. آقای سخنران هم البته ساکت نماند و ادعای وزارت ارتباطات را رد کرد.

ماجرا از حدود چند شب پیش آغاز شد که یکی از فعالان مجازی حامی رائفی پور با انتشار یک توییت طنز، پهپاد پستچی آذری جهرمی را سوژه قرار داد. این کاربر نوشته بود: «با اعلام آذری جهرمی مبنی بر احتمال صدور مجوز برای استفاده از پهپاد در خدمات پستی؛ رائفی‌پور دستور استقرار سامانه‌های پاداسکای برای مقابله با ریزپرنده‌ها را در سراسر کشور صادر کرد».

پس از آن رائفی پور با بازنشر این توییت طنز، وزارت ارتباطات را متهم به سنگ اندازی در مقابل پروژه خود کرد و مدعی شد مسئولان این وزارتخانه با بهانه‌تراشی‌های مکرر اجازه تولید انبوه سامانه تولید شده توسط مؤسسه تحت نظارتش را نمی‌دهند. رائفی پور نوشته بود: «شما توییتری‌ها یه شوخی می‌کنید، آقای وزیر جدی می‌گیرند، اون‌وقت هزینه‌شو ما باید بدیم! باورتون میشه بعد از رونمایی سامانه پاداسکای و شوخی آخر کلیپ، برخی آقایون به‌شدت ناراحت شدند و به حراست‌های ادارات گفتند سامانه ما رو نخرن! از فرداش رسانه‌های پوششی‌شون هم شروع کردن به حمله به ما!»

زمینه‌ساز سقوط!؟

سید جمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات هم ساکت نماند و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به‌تازگی رائفی‌پور ادعا کرده فشارهایی بر شرکت او برای خرید سامانه پاداسکای آن‌ها وارد شده و به نوعی این فشار را به وزارت ارتباطات منسوب کرده، گفت: «اگر درست حدس زده باشم، پاداسکای سامانه پارازیت GPS هست. تولید پارازیت به هر نحو یک کار غیرقانونی است و البته روی GPS علاوه بر غیرقانونی بودن، بسیار خطرناک هم هست».

آقای مسئول پس از این هم ادعای عجیب و غریبی مطرح کرد و سامانه پاداسکای را زمینه‌ساز سقوط یک هواپیما دانست: «در چند ماه اخیر نزدیک بود پارازیت GPS یک فاجعه ایجاد کند و هواپیمایی در یکی از فرودگاه‌ها سقوط کند. ما هم حسب وظیفه قانونی از عامل پارازیت که نمی‌دانیم چه کسی بوده است به دادگاه شکایت کردیم و خواستیم شناسایی شود و گزارشش را به شورای عالی امنیت ملی هم دادیم».

هادیان گفته است: «اینکه ایشان بنا به اظهارات خودشان عامل این پارازیت خطرناک و حادثه‌ساز باشند و هنوز با او برخورد نشده جای تعجب است و قطعاً برخوردی خیلی قاطع‌تر از ادعای ایشان مبنی بر ابلاغ به حراست‌ها برای عدم خرید سامانه مذکور می‌طلبد».

 البته هنوز معلوم نیست واقعاً ماجرایی که وزارت ارتباطات به آن اشاره می‌کند مربوط به سامانه رائفی پور باشد یا نه!

آفتاب آمد دلیل آفتاب

رائفی پور هم که بارها ثابت کرده حسابی آماده کل کل‌هایی از این دست است، ساکت نماند و روز گذشته به ادعای وزارت ارتباطات واکنش نشان داد و سخنان هادیان را رد کرد.

رائفی پور با حمله به مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و برخی رسانه‌های انتشار دهنده صحبت‌های او نوشت: «آفتاب آمد دلیل آفتاب! ببینید چگونه روابط عمومی آذری جهرمی آسمان را به ریسمان بافته تا خبر چند ماه گذشته اختلال GPS یک هواپیما را به ما ربط دهد! و چگونه رسانه هایشان برای نشر اکاذیب سر خط شده‌اند».

او در ادامه خطاب به هادیان نوشت: «نخیر جناب! آنچه بافته‌اید هیچ ارتباطی به سامانه ما ندارد و کاملاً مشخص است اطلاعی از نحوه و نتایج عملکرد پاداسکای ندارید».

رائفی پور بعد از این هم اعلام کرد سامانه مورد نظرش بیش از ۵۰ بار به صورت موفق تست شده است و هیچ خطایی نداشته است. آقای سخنران پس از این هم یک‌بار دیگر گفت پاداسکای به درخواست مسئولان و نهادهای امنیتی ساخته شده است، اما باز هم هیچ اشاره‌ای به نام نهادها نکرد.

او خطاب به مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات نوشته است: «ای کاش همان‌طور که وزیر شعار می‌دهد حامی شرکت‌های دانش بنیان می‌بودید و مسائل سیاسی را در پیشرفت کشور دخیل نمی‌کردید».

اصلاً شوخی نبوده است!

رائفی پور این روزها سوژه داغ فضای مجازی است. البته بدون این شکایت هم نام رائفی پور به دلایل مختلف شوخی و جدی در فضای مجازی همیشه داغ هست. چه به دلیل شوخی‌هایی که خیلی با او می‌کنند و چه به دلیل حرف‌ها و تحلیل‌های گاه جالبی که او انجام می‌دهد و بعدها معلوم می‌شود ماجرا اصلاً شوخی نبوده است!

از آنجایی که ماجرای پاداسکای و درگیری‌های مربوط به آن هم یک سرش به این سخنران پرحاشیه و یک سر دیگرش به وزارتخانه خبرساز ارتباطات می‌رسد، هیچ جوره نمی‌شود تا روشن شدن کامل ابعاد ماجرا، درباره آن قضاوت کرد.

کاربران فضای مجازی که لابد بیشتر از ما جرئت دارند اما مثل همیشه شروع به شوخی با حاشیه ‌سازی جدید رائفی پور و وزارت ارتباطات کرده‌اند که به عنوان حسن ختام برخی از این شوخی‌های مجازی را در ادامه می‌خوانید: «واسه منحرف کردن اذهان فعالان مجازی رسانه‌ای از گم شدن ۴.۸میلیارد دلار چه حربه‌ای بهتر از پاداسکای و رائفی پور... اصلاً هرچی تورم و اختلاسه زیر سر پاداسکای رائفی پوره... اون ۴.۵ میلیارد دلاری که گم شده هم به‌خاطر پارازیت‌های مؤسسه مصاف بوده... مگه نمی‌دونین عامل بمباران اتمی ژاپن هم رائفی‌پور بوده به دستور هنری ترومن... آمریکای صلح طلب می‌خواسته بره شوروی رو بزنه با اختلال در جی پی اس سر از ژاپن در آورده... والا»!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهمان ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    3 3
    خوب دو تا هم شوخی های مخالفین رایفی پور رو می ذاشتین
  • عبدالله ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    17 1
    اینکه تلاش کرده اید استاد رو منتسب به اصولگراها کنید خیلی مزخرفه ، ایشون هم به تندروهای اصولگرا و هم اصلاح طلب نقد کرده و باعث ناراحتی شما شده! ایشون رو سخنران گفتن جفاست! ایشون یک متفکر هستند و من شهید مطحری زمان میدونم! ولی حیف که حسادت ها و دشمنی ها نمیگذاره قدر این گوهر شناخته بشه
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    7 0
    اینکه تلاش کرده اید استاد رو منتسب به اصولگراها کنید خیلی مزخرفه ، ایشون هم به تندروهای اصولگرا و هم اصلاح طلب نقد کرده و باعث ناراحتی تندروهای هردوطف شده! جالبه که تندروهای اصولگرا هم ایشون رو اصلاح طلب میدونند!
  • f ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    14 0
    ایشون مفتکر بسیار وزینی هستند
  • صالح ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    3 0
    شما هنوز نمی‌دانید این سامانه کِی رونمایی شده
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    7 0
    استاد رائفی پور یک تنه با منافقین و خائنین و از اون طرف تفکرات اسرائیل مبارزه می کنه و لی خدا و مومنان واقعی با او هستند. درست مثل شهید مطهری مثل شهید بهشتی مثل شهید سردار سلیمانی و مثل خود حضرت اقامون. اگر بهش حمله نکنند جای تعجبه. خدا حافظش کنه و برصراطش نگهش داره. خدایا ظهور اقا امام عصر را برسان تا منافقان و خائنان و کافران و مشرکان خوار و ذلیل بشن و ریشه شون کنده بشه. به حق محمد ص . و اهل بیت معصوم و مظلومش. امین.
  • علی رضا گلکاری ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    5 0
    انسان های بیعرضه که توانایی کار ندارند مدام ساز مخالف میزنند و حتی به کسانی مانند استاد که شبانه روز برای اسلام و کشور خالصانه تلاش میکنند هم لجن پراکنی میکنند از دولت نالایق روحانی و وزیر بی عرضه تر از خودش چه انتظاری دارید فقط لطفا به استاد ننگ چپ و راست این حزب و حزب نچسبونید ارزش استاد رو جوون های مثل ما میدونیم که با نفس گرمش ما رو از منجلاب گناه بیرون کشید کاری که صدها روحانی و سخنران وچاپلوسان و مزدوران رسانه ای شون با صد ها منبر و شبکه های تلوزییون نمیتونن انجام بدن استاد فخر شیعه است و همین جمله شهید محسن خزایی خبرنگار شهید مدافع حرم درباره ایشون در کنار ضریح مطهر بی بی رقیه بس( عمار جوان انقلاب استاد علی اکبر رایفی پور)
  • ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    انشاالله استاد رائفی پور از مردان صالح خدا باشه