رئیس اتاق ایران و تاجیکستان گفت: به دلیل سختگیری‎ها در مرزهای ترکمنستان شرایط بسیار سختی را در صادرات به کشورهای آسیای میانه داریم و نیاز است که مقامات کشور با مسئولین مربوطه ترکمنستان وارد مذاکره شوند.

شدت سختگیری‎های مرزی ترکمنستان دلیلی ندارد

قدس آنلاین: محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به محدودیت‌های شدید موجود در مرزهای ترکمنستان گفت: توجه داشته باشید که این محدودیت‌ها نه تنها در صادرات ما با کشور ترکمنستان، بلکه در صادرات ما با کشورهای آسیای میانه و شمال افغانستان که از طریق مرز ریلی ترکمنستان انجام می‌گیرد نیز موثر است.

وی با بیان اینکه میزان سخت‌گیری‌ها اغراق شده است و توجیح پذیر نیست، گفت: به نظر من این شدت سخت‌گیری‌ها نوعی بهانه‌گیری است، زیرا کالا در مشهد بارگیری می‌شود و تا رسیدن آن به مرز ترکمنستان یک هفته زمان طول می‌کشد. بنابراین اگر ویروسی نیز در این کالاها وجود داشته باشد در این مدت زمان از بین خواهد رفت. اگر این سخت‌گیری‌ها به دلیل وجود راننده باشد هم توجیه نمی‌شود زیرا صادرات ما به ترکمنستان از طریق واگن است.  

روشنک تاکید کرد: برای حل مشکلات تجاری موجود نیاز است که مسئولین کشور اعم از وزرات راه و ترابری و وزارت امور خارجه با مسئولین مربوطه ترکمنستان وارد مذاکره شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون رایزنی‌هایی در این خصوص انجام شده است یا نه، گفت: رایزنی‌هایی انجام شده اما این رایزنی‌ها ضعیف و در رده‎های پایین صورت گرفته و نیاز است تا مسئولین رده بالا مانند وزیران امورخارجه و راه‎ و ترابری مستقیما با وزیران کشور ترکمنستان وارد مذاکره شوند تا بتوان به نتیجه رسید.

رئیس اتاق ایران و تاجیکستان در خصوص میزان صادرات سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ نیز گفت: درسال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ در میزان صادرات از نظر وزنی در حدود ۲۳ درصد افزایش داشتیم. اما به دلیل تعدیل نرخ ارز مبنی صادرات و افزایش وزن کالاهای صادر شده به طور کلی می‌توان گفت که میزان صادرات سال ۹۸ از نظر ارزی با میزان سال ۹۷ برابر است.

 وی در خصوص پیش‌بینی‌ میزان صادرات سال ۹۹ نیز گفت: باید پذیرفت که مسئله کرونا به زودی حل نخواهد شد، بنابراین تجارت داخلی و بین‌المللی، تولید و صادرات و تمام این نوع تصمیم‌گیری‎ها باید بر اساس وجود کرونا باشد. و اگر بتوان تا اردیبهشت ماه مشکلات تجارت بین‎المللی را حل کرد، با توجه به اینکه دو ماه از سال ۹۹ را نیز در نظر نگیریم، میتوان گفت که در مقایسه با سال گذشته تجارت بیشتری خواهیم داشت، در غیر این صورت بسیاری از مواد غذایی صادراتی استان خراسان از جمله کیک،کلوچه، شیرینی، شیرخشک و غیره فاسد خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.