شمار افرادی که در چهار هفته اخیر در آمریکا به دلیل تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا اعلام بیکاری کرده‌اند به ۲۲ میلیون نفر رسید.

بزرگترین موج بیکاری آمریکا پس از جنگ جهانی دوم در راه است

قدس آنلاین: شبکه خبری سی‌ان‌ان بامداد جمعه گزارش کرد با تداوم تعطیلی کسب‌وکارها در میانه شیوع کرونا در آمریکا بحران شغلی بی‌امان همچنان مردم را مجبور به اعلام بیکاری می‌کند.

براساس آمارهای وزارت کار آمریکا، هفته گذشته نیز ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دیگر اعلام بیکاری کردند که آمار کل را به حدود ۲۲ میلیون نفر، معادل ۱۳.۵ درصد نیروی کار، از ۱۴ مارس به این سو رساند.

به گفته سی‌ان‌ان، از سال ۱۹۶۷ که وزارت کار آمریکا آمار بیکاری را ثبت کرده، این کشور در چهار هفته گذشته بالاترین آمار ثبت بیکاری و بیشترین رشد بیکاری را شاهد بوده است و بیم آن می‌رود که اداره‌های بیکاری در ایالت‌ها از کنترل این موج بیکاری ناتوان بمانند.

همچنین این نگرانی در آمریکا وجود داد که صندوق‌های ذخیره بیکاری در ایالت‌های آمریکا از اعتبار خالی شده و توان پرداخت حقوق بیکاری به افراد را در هفته‌های آینده نداشته باشند.

انتظار می‌رود آمار رسمی بیکاری در آمریکا که از رکورد تاریخی ۳.۵ درصد در ماه فوریه (بهمن-اسفند ۹۸) به ۴.۴ درصد در ماه مارس (اسفند-فروردین) افزایش یافت، در این ماه دو رقمی شده و رکورد بالاترین بیکاری را ثبت کند.

یک کارشناس اقتصادی به سی‌ان‌ان گفت که نرخ بیکاری در آمریکا در ماه جاری به حدود ۱۵ درصد خواهد رسید که بالاترین میزان پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که در اوایل شیوع کرونا در این کشور به خاطر کوچک جلوه دادن آن به شدت تحت انتقاد بود، با افزایش چشمگیر مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس مجبور به انجام اقدامات جدی و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی شد.

کنگره آمریکا تاکنون بیش از ۲ تریلیون دلار بودجه برای مقابله با تاثیرات اقتصادی شیوع کرونا تصویب کرده، اما بودجه کمک به کسب‌وکارهای کوچک به دلیل اختلاف ترامپ با کنگره معلق مانده است.

با گذشت چند هفته از تعطیلی و فاصله‌گذاری اجتماعی، ترامپ قصد دارد هرچه سریعتر فعالیت‌های اقتصادی کشور از سر گرفته شود که این سرعت نیز انتقاد سیاستمداران و کارشناسان را برانگیخته است.

سازمان جهانی بهداشت درباره رفع زودهنگام محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با شیوع کرونا هشدار داده و گفته است که این اقدام ممکن است به شروع موج دوم کووید۱۹ منجر شود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در ایالات متحده تا این ساعت، ۶۶۲ هزار و ۴۵ نفر مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شده‌اند و تعداد ۲۹ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.
کارشناسان بهداشتی آمریکا پیش بینی کرده بودند در صورت تداوم این ویروس احتمال جان باختن بیش از ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد اما اکنون ترامپ خرسند است که این احتمال محقق نخواهد شد و نزدیک به ۶۰ هزار نفر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.