۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
کد خبر: 701148

رهاسازی آب سدها، بارش های مناسب و اجرای برخی طرح ها طی سالهای اخیر امیدها را برای احیای دومین دریاچه شور دنیا قوت بخشیده و سطح تراز دریاچه ارومیه هر روز در حال افزایش است.

حال دریاچه ارومیه هر روز بهتر می‌شود

قدس آنلاین:بعد از گذشت سه دهه از خشک شدن دریاچه ارومیه و سال‌های بحرانی دومین دریاچه شور دنیا این روزها با بارش‌های مناسب، رهاسازی روزانه حق آبه دریاچه ارومیه و نیز اجرای طرح‌های ستاد احیا، حال و روز این تالاب ارزشمند رو به بهبودی است.

هر چند رسیدن دریاچه ارومیه به سطح تراز اکولوژیک روزهای زیادی پیش رو دارد اما روند بهبودی این زیست بوم امیدها را برای احیای آن قوت بخشیده و اتمام طرح انتقال آب از تونل زاب به عنوان کلید اصلی طرح‌های ستاد احیا تا پایان سال نوید احیای دریاچه را در آینده نزدیک می‌دهد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی‌های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می‌رود؛ این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دائمی با دارا بودن ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت‌های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از ۵۷۰ هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه‌های باارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و… نیز به خطر خواهد افتاد.

هر سال فصل تابستان به دلیل گرمای زیادی هوا و تبخیر آب دریاچه ارومیه کم شده و صحنه‌های ناراحت کننده‌ای از این تالاب زیبا به نمایش در می‌آید اما امسال بر اساس اعلام مسئولان ستاد احیا به دلیل رکورد افزایش سطح تراز اگر تبخیر هم باشد باز دریاچه پرآب خواهد بود.

برای اطلاع از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه سراغ فرهاد سرخوش، رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی رفته‌ایم.

روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب آب از سدها به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت دومین دریاچه شور دنیا گفت: به دلیل بارش‌های مناسب، به سرانجام رسیدن برخی طرح‌های ستاد احیا و رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه این روزها دریاچه روی خط رکورد قرار گرفته و سطح تراز روزانه در حال افزایش است.

فرهاد سرخوش با بیان اینکه تاکنون در مجموع ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است عنوان کرد: رهاسازی و اعطای حق آبه دریاچه ارومیه از سدهای استان تا پایان اردیبهشت امسال تداوم دارد و در مرحله دوم نیز بعد از آذرماه دوباره رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه سنجش دبی در تمام رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه نصب شده است گفت: با سنجش دبی رودخانه تا پایان اردیبهشت هر چقدر رودخانه‌های استان ورودی مناسب داشته باشند، آب مازاد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود که پیش بینی می‌شود در مرحله اول بیش از ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب از سمت سدهای استان به دریاچه رهاسازی شود.

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه لایروبی رودخانه‌ها، کشت گیاهان کم آب بر، کشت جایگزین، اجرای طرح آبیاری نوین به همراه تونل زاب را از مهمترین طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام و اضافه کرد: بسیاری از طرح‌ها با روند مناسب و بر اساس زمان‌بندی مشخص شده در حال اجرا و اتمام هستند.

خط انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه در مراحل پایانی است

سرخوش با بیان اینکه خط انتقال آب از زاب به سمت دریاچه ارومیه مهمترین طرح ستاد احیای مراحل پایانی را طی می‌کند افزود: پروژه کانی‌سیب به طول ۳۶ کیلومتر بزرگترین و مهمترین خط انتقال آب به دریاچه ارومیه است که در حال حاضر مراحل سخت افزاری آن رو به پایان است.

وی با بیان اینکه این پروژه شامل طرح‌های متعددی از جمله تونل انتقال، تصفیه خانه‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه و … است که پیش بینی می‌شود بخشی قابل توجهی از طرح امسال به اتمام برسد اضافه کرد: تا یک سال آینده آب از طریق خط انتقال سد کانی سیب به دریاچه ارومیه می‌رسد و ۶۵۰ میلیون متر مکعب از آب موردنیاز این دریاچه تأمین خواهد شد.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: با تمام برخی طرح‌ها دریاچه ارومیه هنوز به ۹.۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد تا به تراز اکولوژیک خود یعنی عدد ۱۲۷۴.۱۰ برسد که با اتمام کامل پروژه‌هایی که برای نجات دریاچه ارومیه طراحی شده است بتوانند سالانه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه وارد کنند تا به تراز اکولوژیک خود برسد.

سرخوش با تاکید بر اینکه اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه همچنان ادامه دارد افزود: با رهاسازی و اتمام برخی طرح‌ها و بهبود نسبی دریاچه ارومیه اقدامات ستاد احیا متوقف نمی‌شود بلکه برای اینکه دوباره دچار بحران نشویم باید برخی از اقدامات از جمله پایش رودخانه‌ها، ترمیم سردهنه در نقاطی که آسیب دیده و بستن آن‌ها در فصول غیر زراعی را تا سال‌های سال ادامه دهیم.

افزایش ۳۲ سانتیمتری سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از افزایش ۳۲ سانتیمتری سطح تراز دریاچه ارومیه امروز در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال خبر داد و گفت: همچنین دریاچه به دلیل حل شدن نمک در آب در بسیاری از نقاط عمیق‌تر شده است.

وی با اشاره به اینکه وسعت دریاچه ارومیه به بیش از سه هزار و ۱۰۶ کیلومتر مربع رسیده است اضافه کرد: وسعت دریاچه نسبت به سال گذشته ۷۹۰ کیلومتر مربع افزایش دارد و حجم فعلی دریاچه ارومیه به بیش از چهار میلیارد و ۹۸۸ میلیون مترمکعب رسیده است.

سرخوش با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت بیان کرد: برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش مسئولان برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، اضافه کرد: سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره‌برداری می‌رسد که نقش به‌سزایی در احیای دومین دریاچه شور دنیا خواهد داشت.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد و در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال که از سال ۹۴ آغاز شده است به تراز اکولوژیک خود برسد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.