مدیر عامل هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی سازمان اقتصادی رضوی، مصادیق جهش تولید در بخش کشاورزی و دامپروری آستان قدس رضوی را تشریح کرد.

توجه به مصادیق جهش تولید در بخش کشاورزی و دامپروری آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمد جواد وریدی با اشاره به برنامه‌های سازمان اقتصادی رضوی در بخش کشاورزی با رویکرد شعار امسال مبنی بر جهش تولید بیان کرد: نگرش صحیح به بخش کشاورزی بر مبنای روش‌های علمی باید بر اساس زنجیره تولید یعنی از مزرعه تا سفره مردم باشد که شامل حوزه‌های کشاورزی، دام و صنایع وابسته است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب امسال در سخنان نوروزی اشاره کردند که سال ۱۳۹۸ سال رونق تولید بود اما نتایج آن در سفره مردم مشهود نشد، امسال سال جهش تولید است که باید نتایج آن در سفره مردم ملموس باشد لذا در مجموعه کشاورزی آستان قدس رضوی باید با نگاهی علمی، زنجیره‌ها را رصد و پایش کنیم.
مدیر عامل هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی با اشاره به ضایعات بالا در بخش کشاورزی در کشور تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته حلقه‌های این زنجیره، متوازن و متعادل است اما در ایران به دلیل عدم توازن این حلقه‌ها با معضلی به نام ضایعات محصولات کشاورزی مواجه هستیم، به گونه‌ای که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در کشور ضایع می‌شود.
وی ادامه داد: سالانه ۱۲ میلیون تن گندم در کشور مورد نیاز است که بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی شاهد ضایعات ۲۵ درصدی در زنجیره گندم و نان هستیم که این رقم معادل میزان واردات گندم در سال ۱۳۹۸ است؛ لذا چنانچه بتوانیم کاهش ضایعات و نگهداشت محصول را بر تولید، مقدم فرض کنیم، این امر به نوبه خود از مصادیق بارز جهش تولید خواهد بود.
وریدی، موضوع امنیت غذایی را از جمله موارد مورد اهمیت در بخش کشاورزی دانست و گفت: از مصادیق دارای اهمیت در این بخش می‌توان تاب‌آوری اقتصاد دانش بنیان از طریق تولید محصولات کشاورزی، توجه به اقتصاد مقاومتی، احیاء و بهره‌وری موقوفات با رویکرد توسعه و پیشرفت، ارائه الگوهای علمی و عملی به منظور تولید محصولات ارگانیک با هدف کمک به پیشگیری از ابتلاء مردم به امراض و بیماری‌ها، پیشرو و پیشران بودن به عنوان چشم‌انداز سازمان اقتصادی رضوی و همچنین نوآوری و تعامل با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی که مورد تأکید تولیت آستان قدس رضوی نیز بوده است را نام برد.
وی با بیان این که جهش تولید در بخش کشاورزی دارای مفاهیم و تعابیر مختلفی است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال جهش تولید به معنای افزایش میزان، تناژ و سطح زیر کشت یا افزایش تعداد دام است که این امور توسط مردم و بخش خصوصی انجام می‌شود و قرار نیست آستان قدس رضوی در این حوزه ها تصدی‌گری کند.
وی ادامه داد: مصداق و طریق دوم جهش تولید در بخش کشاورزی، افزایش عملکرد در هکتار یا افزایش رکورد در تولید شیر و گوشت به ازاء هر رأس دام و یا استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط تولید واحدهای صنعتی در اختیار است که این مهم، اقدامی علمی، تخصصی، فناورانه و پژوهش محور بوده و مقوله‌ای است که در برنامه سازمان اقتصادی رضوی و هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی قرار داشته و می‌تواند برای جهش تولید در بخش کشاورزی بسیار موثر باشد.
وریدی افزود: اما نکته مهم بحث پرداختن به برنامه‌ها و اقدامات اساسی برای رفع گره‌های مهم یا حلقه‌های معیوب زنجیره تولید است؛ یعنی علاوه بر پرداختن به موضوع افزایش عملکرد، باید زنجیره تولید را رصد کرده و حلقه‌های معیوب را از بین ببریم تا جهش تولید اتفاق بیفتد و با ضایعات مواجه نشویم.
وی با اشاره به این که کشور در زمینه بذور میوه و سبزی ۹۸ درصد به خارج وابسته است، تصریح کرد: زنجیره تولید هر محصول کشاورزی با موضوع بذر شروع می‌شود و با توجه به این که بذر مهم‌ترین حلقه تولید زنجیره بوده و امکان جهش تولید را فراهم می‌کند، لذا با توجه به وابستگی بالای کشور به خارج در زمینه بذور میوه و سبزی، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم ۲ درصد عدم وابستگی را در سال جاری به ۵ درصد، در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ درصد و در سال ۱۴۰۴ به ۳۰ درصد برسانیم.
وریدی ادامه داد: دانه روغنی کلزا، بذر دیگری است که چون بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور، به صورت روغن خام وارد می‌شود، بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته در سال جهش تولید می‌توانیم حدود ۱۵ درصد نیاز استانی را از بذر کلزا تأمین و در سال ۱۴۰۴، میزان ۱۰ درصد از نیاز کشور به بذر هیبرید کلزا را رفع کنیم.
وی تأکید کرد: یکی از اقدامات اساسی در زنجیره تولید و جهش تولید، نیاز به توجه سازمان اقتصادی و آستان قدس رضوی و به خصوص نگاه مدیران بخش دولتی به تعهد، تضمین و واگذاری این امر به آستان قدس رضوی است، چرا که در غیر این صورت مافیای بذر در کشور این امکان را از ما سلب خواهد کرد.
وریدی با اشاره به ضرورت تقویت زنجیره‌های تأمین و شبکه‌های فروش گفت: یکی از مشکلات جهش تولید، بحث ضعف زنجیره‌های تأمین و شبکه‌های فروش است، از همین رو رفع نگرانی از فروش در بازارهای داخلی با توجه به شگردهای رقبا که ما نمی‌توانیم و نباید انجام بدهیم و همینطور بازارهای خارجی با توجه به موانع صادرات، همواره با اتکا بر تقویت زنجیره‌های تامین و فروش خواهد بود که در مقوله جهش تولید بسیار راهگشا است.
وی از برنامه‌ریزی صورت گرفته به منظور افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت کارخانه خمیرمایه رضوی در سال جهش تولید خبر داد و افزود: امسال به همت تولیدکنندگان داخلی، نخستین دستگاه فرمانتور با تکنولوژی داخل در حال ساخت است که امیدواریم بتوانیم ظرف یک ساله آینده ظرفیت تولید خمیرمایه را به ۴۰ درصد افزایش دهیم؛ با تحقق این امر علاوه بر این که از تکنولوژی داخلی در قلب این کارخانه استفاده می‌شود، استفاده از خمیرمایه به جای جوش شیرین در تولید نان سالم توسعه خواهد یافت.
وریدی درباره فعالیت‌های سازمان اقتصادی رضوی در بخش دامپروری بیان کرد: در بخش دامپروری روزانه ۱۶۵ تن شیر و سالانه حدود ۲ هزار تن گوشت تولید می‌شود که به دلیل کیفیت بسیار عالی شیر تولیدی، از آن برای تهیه شیر خشک نوزاد استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: در راستای جهش تولید و ایجاد گله ممتاز، در کنار تأسیس آزمایشگاه مرجع ژنتیک به منظور تولید فرآورده‌های ژنتیکی، برنامه‌ریزی به منظور تأمین شیر مناسب برای کاهش ۳۰ درصد واردات شیر خشک نوزاد، تولید کیت‌های تشخیص بیماری‌های دام از طریق تعامل با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه فردوسی ‌مشهد که قراردادهای مربوط به آن منعقد شده است، برنامه‌ریزی برای جایگزینی ۱۴ میلیون تن اقلام وارداتی خوراک دام از طریق استفاده از منابع داخلی و با اصلاح ماشین آلات و تکنولوژی و... در برنامه کاری این هلدینگ قرار دارد.
وریدی با اشاره به مصادیق بارز جهش تولید گفت: ایجاد سامانه جامع اطلاعات کشاورزی که بتواند اطلاعات ۸۴ هزار هکتار را به صورت آنلاین و بر اساس آخرین روش‌های علمی رصد کند، می‌تواند در جهش تولید راهگشا باشد.
مدیر عامل هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی ادامه داد: همکاری با مراکز علمی برای تعیین الگوی کشت، بهره‌گیری از روش‌های مدرن کشاورزی در کشت متراکم و گلخانه‌ای، استفاده از بذور مرغوب و اصلاح شده، توجه به نظام بهره‌وری و استفاده بهینه از آب برای صرفه‌جویی در منابع آبی از طریق استفاده از روش‌های نوین آبیاری و امکان کشت بیشتر، به کارگیری فناوری‌های نوین در توسعه مکانیزاسیون به منظور کاهش مصرف نهادها و افزایش عملکرد و... بخشی دیگر از مصادیق بارز جهش تولید در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.