معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در جلسه شورای ساماندهی مبادی مرزی و کمیته اقتصاد مرز ، پیشنهاد برگزاری کارگروه همکاری های اقتصادی مشترک بین خراسان رضوی و هرات به صورت ویدئو کنفرانس عنوان شد.

پیشنهاد برگزاری کارگروه همکاری‌های اقتصادی مشترک بین خراسان رضوی و هرات به صورت ویدئو کنفرانس

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه شورای ساماندهی مبادی مرزی که ویژه مبادی مرزی خراسان رضوی  با افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه با حضور سرکنسول ایران در هرات به همراه دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه افغانستان بزرگترین بازار طرف مبادلات تجاری با خراسان رضوی است، افزود: بخش عمده ای از صادرات خراسان رضوی به کشور افغانستان انجام می‌شود و از طرفی هم ارتباط قوی فرهنگی بین دو کشور وجود دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در این راستا سرمایه‌گذاری‌های مشترک صنعتی زیادی را ایران در افغانستان و هرات انجام داده است و به این ترتیب ارتباطات زیادی با کشور افغانستان و به خصوص هرات داریم، همچنین هر سال نمایشگاه‌های بسیاری برگزار می‌شود و هیات‌های تجاری زیادی هم بین ما مبادله می‌شوند.
رسولیان با اشاره به اینکه کارگروه همکاری‌های اقتصادی بین خراسان رضوی و هرات شکل گرفته است، تاکید کرد: قرار بود طرف افغانستانی به ایران سفر کند و کارگروه مشترک را برگزار کنیم، اما به دلیل مسائل مربوط به کرونا این جلسه به تعویق افتاد.
وی ادامه داد: در جلسه شورای ساماندهی مبادی مرزی و کمیته اقتصاد مرز چند توافق صورت گرفت، نخست اینکه پیشنهاد کنیم کارگروه همکاری‌های اقتصادی مشترک بین خراسان رضوی و هرات به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود تا بتوانیم مسائل مرتبط با همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و مواردی نظیر افزایش تردد کامیون‌ها در مرز دو کشور، کاهش هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل کالا و کاهش زمان مبادله کامیون ها را در آن مورد بررسی قرار دهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: موضوع بعدی جلسه این بود که تلاش کنیم هرچه سریع تر راه‌آهن خواف به افغانستان تکمیل و راه‌اندازی شود، در این راستا باید گفت موضوع ایجاد یک مرز مشترک ریلی در همین مسیر  با پیگیری استان در سطح ملی در دست بررسی است که انءشاءالله تصویب و نهایی خواهد شد.
رسولیان با بیان اینکه راه‌اندازی خط ریلی و ایجاد یک مرز مشترک ریلی می تواند به شدت هزینه‌های حمل و نقل کالا را کاهش بدهد، عنوان کرد: مباحث مربوط به تسهیل در صادرات فرآورده های نفتی به کشور افغانستان هم از مصوبات این جلسه بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین منطقه ویژه اقتصادی دوغارون موظف شد با فوریت پیگیر باشد تا طرح جامع منطقه مصوب شود و زمینه را برای سرمایه‌گذاری سایر بخش‌های خصوصی در مرز فراهم کند، با این نگرش بنا شد عملیات اجرایی پایانه حمل و نقل فرآورده‌های نفتی هم هرچه سریعتر نهایی شود تا بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

منبع: استانداری خراسان رضوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.