سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر شرایط اقلیمی مناسب بوده، نیاز سرمایه‌ای درخت پسته نیز تامین شده و اگر اتفاقی رخ ندهد، پیش‌بینی می‌کنیم عملکرد ما در تولید پسته به حدود ۸۵ هزار تن برسد.

پیش‌بینی تولید ۸۵ هزار تن پسته در سال ۹۹

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین ساربان در خصوص تولید پسته در استان، اظهار کرد: سطح زیر کشته پسته استان در سال ۹۸، ۱۰۷ هزار و ۳۲۲ هکتار بوده که از این سطح حدود ۳۹ هزار و ۲۶۹ هکتار غیر بارور یعنی نهال است و هنوز بارور نشده و ۶۸ هزار و ۵۲ هکتار بارور است.

وی بیان کرد: میانگین تولید پسته استان ۱.۲ تن در هکتار بوده که بر این اساس مقدار کل تولید پسته استان در سال ۹۸، ۸۱ هزار و ۹۰۰ تن پسته خشک است. مقام اول تولید استان متعلق به شهرستان مه‌ولات بوده و بردسکن و رشتخوار مقام‌های بعدی را دارند. ارقام قالب استان رقم بادامی سفید، فندقی، کله قوچی احمدآقایی و اکبری است.

ساربان افزود: سال گذشته به جهت بارندگی‌های مناسب، کاهش خسارت آفات و وجود حشرات مفید در سطح باغات، سال بسیار خوبی برای تولید پسته بود و امسال نیز سال نسبتا خوبی است، در حال حاضر شرایط اقلیمی مناسب بوده، نیاز سرمایه‌ای درخت نیز تامین شده و اگر اتفاقی رخ ندهد، پیش‌بینی می‌کنیم عملکرد ما به حدود ۸۵ هزار تن برسد، البته تا الان درختان به دلیل خنک‌تر بودن هوا، ۱۰ تا ۱۵ روز عقب‌تر هستند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص میزان صادرات پسته از استان، گفت: مقدار صادرات پسته خراسان در سال ۹۷، ۴ هزار و ۷۰۰ تن پسته صادراتی به ارزش ۴۱ میلیون دلار و در سال ۹۸، ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن به ارزش ۹۷ میلیون دلار، عمدتا به کشورهای آسیای شرق دور مانند ژاپن و کره جنوبی، کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه بوده است.

وی عنوان کرد: حجم تولید پسته استان خراسان از کل کشور ۲۱ درصد و حجم پسته صادراتی از استان به خارج از کشور ۵ درصد است. عمده پسته ما از طریق استان کرمان صادر می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.