معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی اعلام کرد: ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار ازعرصه های استان در مناطق سیل خیز و بحرانی قرار دارد.

قرار داشتن ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار ازعرصه های خراسان رضوی در مناطق سیل خیز و بحرانی

 محمود روشندل در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با تهیه نقشه پتانسیل سیل خیزی استان  مناطق مستعد سیل خیزی در حوزه های آبخیز داری و آبخوانداری مورد شناسایی قرار گرفت و در سال جاری یکی از برنامه های اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری استان اجرای پروژه دراین مناطق است.

وی بیان کرد: در صورت تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی این توان و ظرفیت را داریم که دربیش از ۸۰ حوزه آبخیز استان که اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز است پروژه اجرا کنیم.

روشندل با بیان اینکه خراسان رضوی دارای بیش از ۲۰ کانون بحرانی می باشد، گفت:  متاسفانه خشکسالی ها و کاهش  بارندگی ها در سنوات قبل باعث شده است تعداد کانون های بحرانی استان افزایش پیدا کند و یکی از اساسی ترین راهکار ها برای کنترل روان آب ها و سیلاب ها اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است که اجرای این پروژه ها علاوه برکنترل سیل  ضمن نفوذ آب ها به سفره های زیرزمینی از خسارات پاین دست هم جلوگیری می کند. 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مساحت استان  ۷۰ درصد آن عرصه های قابل فعالیت پروژه های آبخیزداری است، گفت: تاکنون از محل اعتبارات دولتی و مشارکت مردم  ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار آن کار مطالعات آبخیزداری آن از مجموع ۳۴۵ حوزه  انجام شده است  و از این میزان  براساس اعتبارات تخصیصی یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار آن در  قالب ۲۴۵ حوزه عملیات پروژه های آبخیزداری درحال اجرا است. 

روشندل با بیان اینکه تاکنون  بیش از ۸۰۰ سازه مکانیکی و پروژه پخش سیلاب درسطح حوزه های آبخیز استان اجرا شده است، گفت:  سالیانه بیش از ۴۵۰ میلیون متر مکعب استحصال آب از طریق طرح های آبخیزداری و آبخوانداری صورت می گیرد و به ازای هر هکتار عملیات آبخیزداری بیش از ۵۰۰ متر مکعب روان آب  ها را کنترل و به سفره های  زیر زمینی  نفوذ می دهد.

وی افزود:  خوشبختانه اجرای این پروژه ها باعث کاهش ۵۰ درصدی فرسایش خاک در سطح حوزه ها و کاهش بیش از ۶۰ درصدی خسارات سیل در استان  شده است. 

روشندل به اجرای  سد زیر زمینی برای اولین بار در استان در یکی از مناطق روستایی شهرستان کلات  اشاره کرد و گفت: با اجرای این پروژه از خروج آب های زیر سطحی جلوگیری و باعث افزایش آبدهی قنات این مسیر به ۳۰ لیتر در ثانیه  شده است. 

معاون  آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اعتبارات تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی با عنایت مقام معظم رهبری را طی دو سال اخیر به استان را  ۸۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبارات در  ۷۲ حوزه آبخیزداری تمامی شهرستان های  استان هزینه شده است. 

روشندل به اجرای پروژه پخش سیلاب حوزه کبودان شهرستان بردسکن اشاره کرد و گفت: این پروژه در بالا دست شهر بردسکن احداث شده است و در  کنترل  و جلوگیری از خسارت سیل نقش بسزایی دارد. 

وی عنوان کرد:  با توجه به موقعیت توپو گرافی که شهرستان بردسکن دارد یکی از مناطق سیل خیز در استان است.

روشندل با اشاره به اینکه  از مجموع ۸ میلیون هکتار حوزه های آبخیز استان تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار آن مطالعه آن انجام شده است ، گفت: یکی از برنامه های اولویت دار این اداره کل در سال جاری  اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق سیل خیز خراسان رضوی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.