مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، از تشکیل ۳۷۵ پرونده در مراجع قضایی استان با موضوع برخورد با متخلفین زیست محیطی در سال گذشته خبر داد.

تعداد پرونده های تخلف زیست محیطی بیش از تعداد روزهای سال بود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی ضمن اشاره به اینکه عمده تخلفات در حوزه های محیط طبیعی و انسانی با موضوعات شکار و صید غیر مجاز، تصرفات و انواع آلایندگی ها در سراسر استان بوده است توضیح داد: ۲۴۴ پرونده در سال گذشته برای ۳۷۲متخلف درموضوع شکار و صید پستانداران، پرندگان، خزندگان، صید آبزیان، شروع به شکار، حمل مهمات و سلاح غیر مجاز، تمرد، تخریب و تعلیف و ... تشکیل شد که از این  تعداد، ۷۵ پرونده منجر به رأی محکومیت و تعداد ۱۵۴ پرونده در حال رسیدگی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه  ۱۰۳ واحد آلاینده در سال گذشته اعمال قانون و به مرجع قضایی معرفی شده اند گفت: عمده اتهامات این متخلفان، آلایندگی آب، خاک، هوا، صوت، پسماند و تهدید علیه بهداشت عمومی بوده که ۳۰پرونده منجر به محکومیت و ۵۷ پرونده در حال رسیدگی است.

همتی همچنین از اعمال قانون بر ۲۸ متصرف اراضی چهارگانه استان خبر داد و گفت: از آنجا که صدور حکم سبز و مجازات جایگزین حبس در آراء صادره دادگستری نتایج مثبتی درحوزه کاهش تخلفات محیط زیستی به همراه داشته است؛ واحدهای حقوقی  حفاظت محیط زیست استان برای دریافت احکام سبز از مراجع قضایی بسیار پیگیر هستند که البته طی دوسال اخیر صدور این قبیل احکام  رشد مطلوبی داشته است.

 

وی احکام سبز را عمدتاً شامل مجازات هایی همچون درختکاری مناطق، آبیاری، تهیه و ساخت آبشخور در مناطق، تهیه علوفه، نصب تابلو در ورودی مناطق و ...عنوان کرد و گفت:  دراجرای احکام سبز، بر اساس توانمندی و مهارت های مثبت متخلف، از پتانسیل وی در راستای اهداف محیط زیست استفاده می شود که تهیه فیلم مستند از عرصه های طبیعی و تولید محتوای آموزشی زیست محیطی از این موارد است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.