یکی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت گفت، عدم گزارش به‌موقع برخی موارد فوت در اثر ویروس کرونا قابل درک است و دیگر کشورها نیز باید در آمار خود بازنگری کنند.

دفاع سازمان جهانی بهداشت از تصحیح آمار کرونا در چین

به گزارش قدس آنلاین، جمعه شب سازمان جهانی بهداشت از تصحیح آمار قربانیان ویروس کرونا در چین دفاع کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «ماریا ون کرخوف» کارشناس سازمان جهانی بهداشت که در ماه فوریه (اسفند) به چین سفر کرده بود گفت، تصحیح آمار قربانیان ویروس کرونا در چین «با این قصد انجام شده است که هیچ مورد ثبت نشده‌ای باقی نماند».

وی افزود، به همین منظور مقامات چینی به سراغ داده‌هایی رفته‌اند که از شرکت‌های خدمات خاکسپاری، مراکز نگه‌داری سالمندان، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، بازداشتگاه‌ها و موارد فوتی در خانه، دریافت شده بود.

کرخوف گفت: «چیزی که آن‌ها گزارش کرده‌اند، اختلاف موجود میان تعداد این موارد است که به دلایل مختلفی پیش آمده است. اول از همه این‌که ظرفیت نظام سلامت ووهان در آن دوره تکمیل شده بود و برخی بیماران در خانه فوت کرده بودند».

او در ادامه گفت: «دوم این‌که کادر پزشکی در گزارش این موارد تأخیر داشتند زیرا باید به بیماران رسیدگی می‌کردند و فرم‌ها را به موقع پر نکردند».

کرخوف افزود، شماری از بیماران در بیمارستان‌های موقت نظیر آنچه در استادیوم ووهان ساخته شده بود مورد درمان قرار می‌گرفتند و «در چنین شرایطی گزارش‌ها در بازه زمانی معینی انجام نشده بود و این موارد فوت بعداً [به گزارش‌ها] اضافه شدند».

او گفت، آگاهی از شمار قربانیان یک بیماری و ارائه «گزارش‌های دقیق» درباره آن، اهمیت زیادی داشته و انجام آن در خلال همه‌گیری و شیوع می‌تواند کاری چالش برانگیز باشد.

این کارشناس سازمان جهانی بهداشت تأکید کرد: «کشورهای زیادی در حال قرار گرفتن در وضعیتی مشابه [چین] هستند. آن‌ها نیز باید به عقب برگشته و آمار خود را مورد بازبینی قرار دهند و ببینند آیا همه موارد را گزارش داده‌اند یا خیر».

مقامات چین روز گذشته (جمعه) نزدیک به ۱۳۰۰ مورد دیگر به شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور افزوده و این افزایش ناگهانی را ناشی از بازنگری در آمار پیشین توصیف کردند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در پیامی توئیتری با سوء استفاده از این افزایش آمار در چین مدعی شده بود: «چین به تازگی تعداد قربانیان مرگ ناشی از دشمن نامرئی را دو برابر کرد. این آمار بسیاربیشتر از آن و بسیار بیشتر از آمریکا است و حتی به آن نزدیک نیز نیست».

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.