بهای هر بشکه نفت خام آمریکا در آخرین روز معاملاتی خود با افت 8.5 درصدی به کمترین سطح از سال 1999 رسید.

کمترین بهای طلای سیاه آمریکا از سال ۱۹۹۹

به گزارش خبرنگار اقتصادی «قدس آنلاین»؛ بهای نفت خام آمریکا در آخرین روز معاملاتی هفته (دیروز جمعه) ۸.۵ درصد افت کرد و به ۱۸ دلار در هر بشکه رسید. این کمترین سطح قیمتی طلای سیاه از سال ۱۹۹۹ محسوب می‌شود. به این ترتیب توافق کاهش تولید اوپک پلاس نیز توان مقابله با کمبود تقاضا را نداشت. بلومبرگ نیز روز پنجشنبه اعلام کرد بیش از ۶۰ درصد کاهش قیمت نفت از ابتدای سال میلادی از کمبود تقاضا نشات می‌گیرد و مابقی آن به تحولات سمت عرضه بازمی‌گردد. حدود سه ماه گذشته بود که چین خبر از شیوع ویروسی جدید در این کشور داد. ویروسی که در مدت زمانی کوتاه تمام دنیا را فراگرفت و به یک پاندمی تبدیل شد.

علاوه بر شیوع گسترده ویروس جدید کرونا که به شدت سمت تقاضای نفت را متاثر کرده است، رشد بیش از ۱۹ میلیون بشکه موجودی نفت آمریکا در هفته گذشته که پیش از این بی‌سابقه بود، سبب ادامه روند کاهشی بهای نفت شد.  در این میان صندوق بین‌المللی پول در گزارشی به ترسیم چشم‌انداز اقتصاد جهانی پرداخت. چشم‌اندازی منفی که به نگرانی فعالان اقتصادی دامن زد. بر اساس این گزارش رشد اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی به دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادی به دلیل اعمال قرنطینه گسترده در سراسر جهان منفی ۳ درصد خواهد بود.

با داغ شدن تنور جنگ تجاری میان روسیه و عربستان، افزایش عرضه به بازار نفت را شاهد بودیم که به سبب آن بهای طلای سیاه به شدت افت کرد. از این رو انتظار می‌رفت که توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید بتواند سروسامانی به این بازار بدهد. با این حال کارشناسان نفتی معتقدند در شرایط فعلی، بازار نفت بیش از کنترل عرضه به تقویت تقاضا نیاز دارد. این فعالان اقتصادی ریشه اصلی کاهش بهای نفت را کمبود شدید تقاضا به دلیل افزایش مقررات سختگیرانه کشورها برای کنترل شیوع کووید۱۹ می‌دانند. عاملی که فشار زیادی بر تقاضای جهانی نفت وارد کرده است. بر اساس محاسبات بلومبرگ از کاهش ۳۶ دلاری بهای نفت برنت از ابتدای سال، ۲۲ دلار معامل ۶۱ درصد به ضعف تقاضا بازمی‌گردد و ۱۴ دلار مابقی به دلیل مازاد عرضه افت کرده است.

این شرایط اما تنها نفت WTI و برنت را احاطه نکرده است. اوپک در آخرین گزارش خود از رسیدن تقاضا برای نفت خود به زیر ۲۰ میلیون بشکه در روز خبر داد. کاهشی که از سال ۱۹۸۹ بی‌سابقه بوده است. این نهاد همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ با کاهش میانگین ۶.۸ میلیون بشکه‌ای در روز روبرو شود.

در این میان اما امیدها برای درمان کرونا با انتشار خبرهایی که تولید دارویی جدید به وسیله شرکت «گیلیاد ساینسز» افزایش یافته است. این خبر هر چند نتوانست بازار نفت آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد اما ارزش سهام در این کشور افزایش یافت. از این رو باید دید در ادامه شاهد اثرگذاری این عامل بر بازار نفت نیز خواهیم بود یا خیر؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.