مهدی اله بخشیان عضو گروه هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دشواری‌های محیط‌های آزمایشگاهی تشخیصی ویروسی، اظهار کرد: متخصصان و کارشناسان علوم آزمایشگاهی به عنوان خط مقدم شناسایی ویروس کرونا با آخرین روش‌ها و متدهای تشخیصی خدمات ویژه ای ارائه می‌دهند.

کادر درمان ۱۰۰ برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر کرونا هستند

قدس آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: متخصصان و کارشناسان علوم آزمایشگاهی با نمونه‌های مستقیم بیماران در ارتباط هستند که این موضوع ریسک‌ها و مخاطرات این بخش را دوچندان می‌کند.

به گفته اله بخشیان، یکی از بیشترین گروه‌های خطر کادر درمان متخصصین و کارشناسان در آزمایشگاه‌ها هستند، چون به شکل مستقیم به نمونه‌هایی سروکار دارند که گاهاً مملو از ویروس است و در چشم برهم زدنی می‌تواند این افراد را آلوده کند.

وی با اشاره به مراجعات مردم و ارائه نمونه‌ها از سایر مراکز درمانی به آزمایشگاه‌های کل کشور گفت: در این روزهای کرونایی این مراکز به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند که این فشار کاری بیش از حد مشکل خستگی و فرسودگی کادر علوم آزمایشگاهی را دوچندان می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خطاب به هموطنان توصیه کرد: به نمایندگی از کارشناسان و متخصصان علوم آزمایشگاهی از مردم خواهشمندم توصیه‌ها را جدی بگیرند چرا که ابتلاء به بیماری کرونا یک تهدید جانی برای تمام گروه‌ها است.

اله بخشیان ضمن مقایسه ویروس کرونا با آنفلوانزا و یا سرماخوردگی توضیح داد: هیچ وقت تخت‌های بیمارستانی به شکلی محسوس درگیر بیماران آنفولانزا نبود ولی در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که کرونا تقریباً بیش از ۵۰ درصد ظرفیت بیمارستانی را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه راه پیشگیری از کرونا کاملاً مشخص است تاکید کرد: باید افراد در خانه‌های خود بمانند تا زنجیره انتقال شکسته شود، والا کشور با فاجعه‌ای جبران ناپذیر مواجه خواهد شد و ممکن است برخی از مردم زمانی به خود بیایند که تعداد زیادی از عزیزان خود را از دست داده باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه کووید ۱۹ پیر و جوان نمی‌شناسد و اصلاً با هیچ فردی شوخی ندارد اظهار کرد: در این شرایط بحرانی کادر بهداشتی و درمانی در خطر هستند و این عزیزان از کادری که بر بالین بیمار حاضر است تا فردی که در آزمایشگاه و یا بدنه اداری درمان فعالیت می‌کند جان خود را در کف دستشان گذاشته اند. این افراد علاوه بر مخاطرات شغلی زیر بار شیفت‌های طولانی خسته و فرسوده شده اند.

اله بخشیان توضیح داد: از مردم خواهش می‌کنم توصیه‌ها را جدی بگیرند، هیچ راهی در هیچ جای دنیا وجود ندارد که پرسنل درمان از ابتلاء به ویروس در امان باشند. به هر حال وقتی با نمونه بیمار کار می‌کنیم و یا بر بالین حاضر می‌شویم باید تنفس کنیم و ممکن است هر لحظه در خطر باشیم.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ریسک ابتلاء در کادر درمان بیش از ۱۰۰ برابر افراد عادی است که در خارج از محیط درمان و بیمارستان تردد می‌کنند. بنابراین این موارد گواه این است که امروز کادر پزشکی و درمان در جبهه نبرد فعالیت می‌کنند.

وی نهفتگی ویروس به مدت ۱۴ روز و انتقال آن به سایر اعضای خانواده را یکی دیگر از نگرانی‌های کادر درمان دانست و یادآور شد: اگر مردم همکاری کنند و توصیه‌ها را جدی بگیرند قطعاً به برادران و خواهران خود در خط مقابله با این ویروس کمک کرده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: کادر درمان تمام قد ایستاده اند تا جان هموطنان خود را نجات دهند و تنها خواهش این عزیزان این است که در ساعاتی که جانانه با تمام جسم و روح خود در شیفت‌های طولانی و لباس‌های کلافه کننده خدمت می‌کنند، هموطنان با دلایلی مثل دید و بازدید و سفر بار بیشتری بر دوش این عزیزان تحمیل نکنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سفر رفتن و بی توجهی به توصیه به جز این که آمار تلفات و مراجعات را به بیمارستان‌ها و مراکز آزمایشگاهی بیشتر می‌کند، آورده دیگری ندارد اظهار کرد: افرادی که این اقدامات را انجام می‌دهند نفس کادر درمان را می‌گیرند، کادر درمانی که با عشق به مردم خدمت می‌کنند.

اله بخشیان تاکید کرد: از مردم خواهش می‌کنم به تمامی کادر درمان اجازه بدهند تا این بحران را نیز پشت سر بگذارد و این مشکل و اپیدمی هم سربلند بیرون بیایم.

وی با بیان اینکه متخصصان در آزمایشگاه، با نمونه‌های غالباً آلوده روبرو هستند توضیح داد: محیط آزمایشگاه بر خلاف سایر بخش‌های ایزوله است، تقریباً تمامی محیط آزمایشگاه به ویروس کرونا آلوده است و این در حالی است که بعضی از تجهیزات و بخش‌ها امکان گندزدایی کامل را ندارد و حفاظت‌ها هم حفاظت کاملی نیست. این موضوع شدیداً این افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

اله بخشیان همچنین به کارشناسان علوم آزمایشگاهی توصیه کرد که بیش از پیش سلامت و مراقبت از خود را جدی بگیرند و گفت: متأسفانه در این مدت حدود دوماه بسیاری از همکاران علوم آزمایشگاهی به کرونا مبتلا و شماری نیز در مراحل پیشرفته بیماری جان باختند.

وی ادامه داد: تمامی کادر درمان، متخصصان علوم آزمایشگاهی و حتی سایر پرسنل بیمارستان‌ها کاملاً به خطرات این ویروس آگاهند ولی با تمام این موارد به دلیل حس وطن پرستی و انسان دوستی به مردم بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهند.

اله بخشیان با بیان اینکه کادر درمان همواره در بزنگاه‌های تاریخی در کنار مردم بوده اند بار دیگر ضرورت توجه مردم به توصیه‌های بهداشتی را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.