مسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر جشنواره کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» درباره آمار آثار دریافتی این رویداد با پایان یافتن مهلت ارسال آثار گفت: هنرمندان ۸۸ کشور جهان با ۴۲۱۲ اثر در این جشنواره شرکت کردند که از این میان ۲۲۰۷ اثر روی سایت ایران کارتون قرار گرفته است.

 بیش از یک و نیم میلیون بازدید از آثار «ما کرونا را شکست می‌دهیم»/ درخواست شجاعی‌طباطبایی از داوران در خانه

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، شجاعی‌طباطبایی گفت: از زمانی که این آثار روی سایت قرار داده شده‌اند تا به امروز بیش از یک میلیون و ۶۶۰ هزار بار بازدید در یک بازه زمانی ۳۲ روزه داشتیم که رقم قابل توجهی است. این در حالی است که این آمار فقط متعلق به سایت ماست و دیگر سایت‌های خارجی و تخصصی دنیا از جمله سایت برزیل کارتون در آمریکای لاتین، سایت‌های مغرب کارتون، سیریا کارتون و عرب کارتون در کشورهای عربی، سایت خبرگزاری اپوتنیک در روسیه و سایت ای‌سی‌سی در اروپا قرار است، هم این آثار به نمایش گذاشته می‌شود.

شجاعی طباطبایی با ارائه آماری درباره بیشترین تعداد اثر رسیده به مسابقه اظهار کرد: حضور هنرمندان ایرانی در جشنواره کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» بی‌نظیر بود. چراکه برای اولین بار در یک مسابقه بین‌المللی شاهد حضور ۴۲۹ هنرمند ایرانی بودیم. این آمار حتی در بین مسابقات گوناگون در سطوح بین‌المللی هم بی‌نظیر است. پس از آن کشور هند با ۷۲ نفر، چین و ترکیه با حضور ۷۰ هنرمند، اندونزی ۶۸ نفر، برزیل ۴۵ نفر، اکراین ۲۵ نفر، روسیه ۲۸ نفر قرار دارند و همچنین هنرمندان مطرح کشورهای اروپایی مانند بلژیک، ایتالیا و اتریش، صربستان، هلند و فرانسه با آثار خود در این رویداد حضور دارند و البته از آمریکا هم اثر داشتیم.

چه کسانی جشنواره کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» داوری می‌کنند؟

وی درباره داوران این مسابقه اظهار کرد: داوران این رویداد ترکیبی از هنرمندان ایرانی و خارجی هستند. بهرام عظیمی، محمدحسین نیرومند و خودم داوران بخشی ایرانی هستیم که البته از طرف دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز دکتر سلمان مهذبیه و دکتر کوروش عزیزی در بخش علمی ما را همراهی می‌کنند. همچنین در بخش داوری خارجی کار متفاوتی می‌خواهیم انجام دهیم و براین اساس از حداقل ۲۰ نفر از کاریکاتوریست های  مطرح دنیا دعوت کنیم که در داوری با ما همکاری کنند. اغلب کاریکاتوریست های مطرح دنیا که ما آنها را می شناسیم به جز کارهای خودشان حداقل ۳۰ اثر را انتخاب کنند و از آنها می‌خواهیم که این کارها در فضای مجازی به اشتراک بگذارند و با هشتگ # Best corona cartoon آنها را معرفی کنند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری حضور آثار هنرمندان سرشناس جهان در این رویداد را مهم و مثبت دانست و گفت: یکی از نکات قابل توجه در برپایی جشنواره «ما کرونا را شکست می‌دهیم» حضور چهره‌های بسیار برجسته مثل آقای سرگئی تونین است. از آنجایی که این هنرمندان سرشناس کارتون و کاریکاتور سنی بالای ۸۰ سال دارند، ایشان در ابتدا اعلام کردند که به‌خاطر کهولت سن و لرزش دست چند سالی هست که طراحی کاریکاتور نمی‌کنم. اما با پی‌گیری و اصرار ما ایشان اثری بی‌نقص را ارائه کرد که نشانه‌ای از لرزش دست در آن وجود ندارد.

اهدای جوایز دو میلیون تومانی به هفت هنرمند ایرانی

دبیر جشنواره «ما کرونا را شکست می‌دهیم» یادآور شد: ضمن این که ما به جز جوایز اصلی که در فراخوان به آنها اشاره شده به هفت نفر از هنرمندان برگزیده ایرانی ۷ جایزه دو میلیون تومانی اهدا خواهیم داد. جایزه های اول تا سوم شامل ۱۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۵۰۰ یورو به همراه تندیس و لوح تقدیر است و به غیر از این، به هفت کاریکاتوریست ایرانی جوایز دو میلیون تومانی را که اعلام کردم، اهدا می کنیم. علت اهدای این جوایز مشارکت بسیار بالای هنرمندان ایرانی در این رویداد و فاصله معنادار آن با  دومین کشور شرکت کننده است.

شجاعی طباطبایی با اشاره به شیوه داوری عنوان کرد: این روزها داوری در حال انجام است و پس از این مرحله از مشارکت کاریکاتوریست‌های مشهور جهانی بهره مند خواهیم شد. یک اتفاق جالب در مورد داوری این است که این روزها داوری آثار توسط هنرمندان در خانه انجام می شود و من از همین جا از داوران می خواهم که در زمان داوری یک فیلم از خودشان بگیرند و نظرشان را درباره آثار و کلیت این رویداد اظهار کنند. این فیلم ها که به دست ما برسد، در واقع مجموعه غنی داریم که می توانیم از آنها در مراسم اختتامیه استفاده کنیم. زیرا به احتمال بسیار زیاد اختتامیه به شکل آنلاین برگزار خواهد شد و بنا داریم در این برنامه آنلاین به شکل تصویری برندگان را اعلام کنیم و کسانی که به عنوان داور حضور داشتند نظرشان را عنوان می کنند و فکر می کنم یک برنامه تصویری جذاب خواهیم داشت.

همکاری با صدا و سیما و تهیه بسته های فرهنگی از آثار جشنواره کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم»

وی درباره برپایی نمایشگاه حضوری آثار برگزیده در صورت بازگشایی گالری ها عنوان کرد: هیچ چیزی غیرممکن نیست. در حال حاضر همه منتظرند تا نفرات برگزیده مشخص شوند و ما بسته آثار نفرات برگزیده را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم که آنها را به نمایش بگذارند. اما در نظر داریم در رسانه ملی این آثار را نمایش بدهیم و مشغول رایزنی هستیم که بسته هایی تهیه کنیم که در زمان مشخصی روی آنتن بروند و تا جایی که ممکن است دیده شود. همچنین با شهرداری تهران و سایر شهرها وارد مذاکره شدیم که هنوز به نتیجه نرسیدیم.

شجاعی طباطبایی ادامه داد: محصولاتی هم از بطن این آثار تهیه می کنیم. ما در چهار بخش توصیه های ایمنی و بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی، ماندن در خانه، بخش سیاسی و مباحثی از این قبیل داریم که در هر کدام از این بخش ها می توانیم موشن گرافیک داشته باشیم. همچنین بخش ادای دین به پزشکان، پرستاران و کادر درمان هم جزو قسمت هایی است که برای ما بسیار مهم است و باید ادای دینی به آنها صورت بگیرد. برخی از هنرمندان هم به دوران پس از شکست کرونا توجه کرده و به نوعی فناپذیری این ویروس را بیان کرده‌اند. همچنین برخی از هنرمندان با نگاه سیاسی به کرونا پرداخته‌اند. در این بخش از آثار دولت آمریکا و ترامپ به چالش کشیده شده است. ضمن اینکه عنوان این جشنواره یعنی «ما کرونا را شکست می دهیم» جنبه امیدبخشی دارد و می توانیم درباره آن هم انیمیشن داشته باشیم.

گفتنی است، فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» ۱۱ اسفندماه منتشر شد و هنرمندان تا ۲۱ فروردین ۹۹ فرصت داشتند در این مسابقه شرکت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.