رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی گفت: مهمترین رکن جهش تولید، استفاده از کالای داخلی است که علی رغم تأکیدهای فراوان، تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

مهمترین رکن جهش تولید، استفاده از کالای داخلی است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سید مهدی مدنی بستانی  اظهار کرد: برای جهش تولید باید زیر ساخت‌های آن آماده باشد و بخش خصوصی، حاکمیتی و دولتی به وظایفی که در این مسیر برای آن‌ها ترسیم شده، عمل کنند تا جهش تولید محقق شود. استفاده از کالای داخلی یکی از مهمترین مواردی است که در کشور وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به آن معتقد هستند و عمل می‌کنند. 

وی اضافه کرد: منظور از کالای داخلی بدین معناست که کالایی با کیفیت و توسط نیروی انسانی در داخل تولید شود. همچنین به استفاده از این کالا و خدماتی که ارائه می‌شود، ارجحیت دهیم. طبیعتا این بخش نیازمند فرهنگ‌سازی است که باید در میان عموم مردم و نیز بخش حاکمیتی و دولتی اتفاق بیفتد. با وجود تمام مشکلات از جمله تحریم‌های بین‌المللی و نیز اپیدمی ویروس کرونا، که به نوعی تهدیدهای تولید، رونق و جهش تولید محسوب می‌شوند اما موضوع جهش تولید در کشور ما دارای اهمیت است. 

رواج فرهنگ استفاده از کالای داخلی 

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی افزود: ما باید این دیدگاه را داشته باشیم که تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و با توجه به تحریم و مشکلاتی که وجود دارد، باید از توان داخلی استفاده کنیم و در این چند سال اتفاق افتاده است. تحریم باعث شد که فرهنگ استفاده از کالا و خدمات داخلی به تدریج در کشور جای بیفتد. یکی از اهداف و برنامه‌های انجمن فرهنگ‌سازی، پیگیری استفاده از کالا و خدمات داخلی است که به خصوص در شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار پررنگ‌تر است.

وی با اشاره به حمایت از کالاهایی که از نظر خدمات ضعف‌هایی دارند، عنوان کرد: البته حمایت موضوع همیشگی نیست بلکه مقطعی است تا محصول رشد کند و پس از آن بدون هیچ حمایتی کار خود را انجام دهد. نزدیک ۳۰ سال است که قانون حمایت از کالای داخلی را مطرح می‌کنیم و با توجه به اینکه بسیار بر روی آن تأکید و تمرکز شده، عملاً محقق نمی‌شود و هنوز جای کار دارد. مهمترین رکن جهش تولید، استفاده از کالای داخلی است که ما در سال جاری برای آن برنامه داریم.

مدنی بستانی تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که به وجود آمده ما به دنبال حمایت‌های تایید شده برای تثبیت وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هستیم بدین معنا که بعضا و شاید بتوان گفت بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های ما در جریان کرونا آسیب دیدند و هنوز این آسیب‌ها مشخص نیست و تا پایان سال هم ادامه خواهد داشت. همچنین بازارهای آن‌ها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و نگهداشت نیروی انسانی برای این شرکت‌ها مسأله خواهد بود.

وی بیان کرد: باید به پتانسیلی که از سوی بخش حاکمیتی و خصوصی در یک دهه اخیر برای اقتصاد دانش‌بنیان به وجود آمده، توجه بیشتری داشته باشند. شرکت‌های دانش‌بنیان برای ویروس کرونا در ردیف اول مهار بحران هستند و واقعاً به کمک این بحران آمدند و بسیاری از مشکلات بحران اپیدمی کرونا را برطرف کردند که در خبرها دیده شده است. بنابراین اگر نهادها و سازمان‌های حاکمیتی و دولتی به این پتانسیل توجه نکنند، شرکت‌ها در گرفتاری به این شکل به تدریج تضعیف شده و از بین می‌روند.

رویای اقتصاد بدون نفت، یکی از ارکان تقویت اقتصاد دانش‌بنیان است

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی تصریح کرد: اگر تضعیف شرکت‌ها ادامه پیدا کند بار دیگر وابستگی تشدید و اقتصاد بدون نفت که به طور جدی مطرح است تضعیف خواهد شد؛ چراکه ما رویای اقتصاد بدون نفت را یکی از ارکان تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و رفتن به سمت اقتصاد مبتنی بر نوآوری می‌دانیم. لذا ما این بحث را خواهیم داشت که از حمایت‌های تعریف شده در کشور، برای شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در استان جذب کنیم همچنین پیشنهادهای مالی را پیگیری خواهیم کرد که بتوانند بودجه‌هایی را جذب کنند. 

وی گفت: اکنون بودجه‌هایی برای مسأله کرونا تعریف شده و مطمئناً باید سهم خوب و کافی به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق شود و با توانی که در این حجم در کشور ایجاد شده، تقویت شود و اگر این اتفاق‌ها رخ دهد جهش تولید به خودی خود محقق می‌شود؛ چراکه جهش تولید تنها به معنای تولید کالای مشخص نیست بلکه زمانی رخ می‌دهد که همزمان با آن تحقیق، توسعه و نوآوری هم فعال باشد. در دنیای امروز اگر با جهش تولید؛ نوآوری، تحقیق و توسعه همراه نباشد طبیعتا تولید محکوم به شکست است. همواره نیازهای امروزه بشر و کل انسان‌ها متغیر است در نتیجه ما در تحقیق، توسعه، نوآوری و فناوری همیشه بحث تولید و جهش تولید را خواهیم داشت لذا سعی می‌کنیم در سال جاری با کمترین آسیب این دوران را طی کنیم و این آسیب به ریسمان فناوری و نوآوری کمتر وارد شود.

مدنی بستانی خاطرنشان کرد: بزرگترین موضوع در رابطه با جهش تولید، بازار فروش خواهد بود اما در سال جاری به دلیل تحریم و اپیدمی کرونا تا حدودی فعالیت‌ها تضعیف شده است. بزرگترین انتظارات من و فردی که می‌تواند جهش تولید را محقق کند، مدیریت درست واردات است. ما نمی‌گوییم که واردات باید حذف شود و یک کشور هیچ وقت بی‌نیاز از واردات نیست اما مدیریت واردات مهم است. مدیریت واردات به میزان تولید داخلی کمک و نیز از خروج ارز جلوگیری می‌کند و این دو موضوع بسیار مهم است. 

واردات کاملا هوشمندانه و مدیریت شده مهمترین رکن جهش تولید است

وی بیان کرد: بزرگترین و مهمترین رکن جهش تولید واردات هوشمندانه و مدیریت شده است. اگر جلوی قاچاق کامل گرفته شود و این انتظاری است که ما از بخش دولتی داریم البته تأکیدی که در بخش خصوصی می‌توان داشت، کیفیت است که باید برنامه‌ریزی‌های بهتری برای تولید انجام شود. باید متذکر شد که با تحقق یافتن این دو موضوع جهش تولید محقق می‌شود. تامین سرمایه و نقدینگی نکات مهم جهش تولید است که انتظار می‌رود امور مالی کشور در شرایط کمبود نقدینگی که وجود دارد به کمک بنگاه‌ها بشتابند. 

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی تصریح کرد: برای رسیدن به جهش تولید، عزم بزرگی می‌طلبد و رسیدن به آن غیر ممکن نیست؛ چراکه مقام معظم رهبری هم براساس یک بینش این شعار را مطرح کردند و محقق شدن آن امکان پذیر است اما شرایطی وجود دارد. به گفته معاون علمی ریاست جمهوری دکتر ستاری که گفت «کالا و خدمات داخلی باید اصطلاحاً غیرت ملی داشته باشد»، بدین معنا که اگر کالایی چه وجود دارد و چه امکان ساخت آن مهیاست، غیرت ملی باعث می‌شود که کالای خارجی خریداری نکنیم و اگر این عزم و غیرت ملی اتفاق بیفتد، جهش تولید اتفاق خواهد افتاد. اصلی‌ترین موضوع این است که تولید کنندگان نقدینگی لازم را برای تولید داشته باشند.

وی افزود: نکته مهم دیگری که وجود دارد، صادرات است  که البته در اوضاع تحریم صادرات سخت‌تر می‌شود، اما باید دقت کرد که اکنون تهدیدهایی در دنیا به وجود آمده اما با تجهیزاتی که شرکت‌ها تولید می‌کنند تا حدودی در دنیا بازار دارد که اگر به آن‌ها کمک کنیم حجم تولیدی شرکت‌ها بالا می‌رود. اگر ما بتوانیم راه‌حل‌هایی برای صادرات در نظر داشته باشیم جزء آیتم‌های اصلی جهش تولید  به شمار می‌رود. ما در اواخر سال گذشته گردهمایی‌ها و برنامه‌های آموزشی صادرات را در انجمن داشتیم که به دلیل ویروس کرونا کنسل شد، اما همچنان بر روی صادرات تمرکز خواهیم کرد؛ چراکه یکی از ارکان جهش تولید، صادرات است.

مدنی بستانی گفت: ما باید بر تحقق، گسترش و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری پافشاری کنیم و اکنون در سبد اقتصاد کشور، عدد اقتصاد دانش‌بنیان بسیار پایین است. ما اگر می‌خواهیم رویای اقتصاد بدون نفت را داشته باشیم حتما سعی کنیم سهم اقتصاد دانش‌بنیان، فناوری و نوآوری را به صورت همه جانبه افزایش دهیم تا رویای چندین ساله ما محقق شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.