زابل- بهار امسال اگرچه سیل یک‌بار دیگر بسیاری از مناطق سیستان را در برگرفته است اما خشک‌سالی‌های حادث‌شده تا آنجا عرصه زندگی را بر این مردم تنگ و سخت کرده است که آن‌ها سیل را نعمت می‌دانند حتی به قیمت تخریب خانه‌هایشان!

رنگ از رخسار کشاورزان سیستانی پرید/روستائیان در انتظار کمک های دولتی

قدس آنلاین-گروه استان ها: حال که از اسفندماه سال گذشته مدتی است با جاری شدن سیلاب؛ زندگی نیز در شریان‌های رودخانه و تالاب هامون جاری‌شده است اما رطوبت هوا در منطقه یکی دیگر از بلایای طبیعی را دامن‌گیر مردم این منطقه کرده است و آن‌هم هجوم گسترده آفت«زنگ گندم» است که افراد محلی‌ها به آن «زرچه» می‌گویند.

سیستان که درگذشته‌ای نه‌چندان دور به انبار غله ایران شهرت داشته است طی دو دهه اخیر به دلیل خشکیدگی هیرمند و به دنبال آن تالاب هامون سال‌های خشکی را پشت سر گذاشته است .

قهر طبیعت و خشک‌سالی در چند دهه متوالی سبب شد تا کشاورزی سیستان دیگر آن رونق گذشته را نداشته و سال‌به‌سال بر میزان مشکلاتش اضافه شود و بسیاری از کشاورزانش را به مناطق شمالی کشور به‌ویژه استان گلستان سوق دهد.

مهاجرت، بیکاری، طوفان شن و ماسه، بیماری‌های چشمی و تنفسی تنها بخشی از نتیجه قهر طبیعت با این منطقه است.

افزایش زیر کشت در سیستان

ازآنجاکه اقتصاد و معیشت مردم سیستان با جریان آب هیرمند و تالاب هامون گره‌خورده است لذا جاری شدن آب امسال موجب شد تا کشاورزان سطح بیشتری از مزارع خود را زیر کشت گندم ببرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در همین رابطه اظهار می‌کند: ۶۸ هزار و ۱۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به کشت گندم اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته است.

غلام حیدر زورقی بیان  می‌کند: سال گذشته تنها ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به کشت گندم اختصاص داشته است که به دلیل جاری شدن آب امسال این رقم به ۶۸ هزار و ۱۴۰ هکتار رسیده است.

مشکلات کشاورزان

رطوبت حاصل از بارندگی و ورود آب به انهار، ابرناکی، بارندگی، درجه حرارت متغیر از عوامل مهم در بروز بیماری زنگ زرد است.

در حالی امسال مردم این منطقه خرسند از سال زراعی پررونق هستند که متأسفانه سروکله آفتی قدیمی به نام زنگ زرد دوباره در این منطقه نمایان شده، آفتی ویرانگر که کام بسیاری از کشاورزان سیستان را تلخ کرده است.

در حالی امسال مردم سیستان خرسند از سال زراعی پر رونق هستند اما متاسفانه سر و کله آفتی قدیمی به نام زنگ زرد دوباره در این منطقه نمایان شده استآفت زنگ زرد ازجمله بیماری‌های غلات است که در مواقع بالا رفتن رطوبت مزرعه ایجاد و شرایط برای گسترش آن مساعد می‌شود.

بسیاری از کشاورزان که تاکنون خشک‌سالی سفره اقتصاد آن را از هر زمان دیگر کوچک‌تر کرده است اذعان می‌کنند که حتی هزینه خرید یک دستگاه سم‌پاش را هم ندارند.

روستائیان سیستانی به خبرنگار ما می‌گویند: متأسفانه بیماری کرونا بر روی قیمت دستگاه‌های سم‌پاش هم تأثیر گذاشته و ضمن نایاب شدن این دستگاه‌ها در بازار قیمت آن‌ها را نیز به دو برابر افزایش داده است.

آن‌ها اذعان می کنند: برای خرید دستگاه سم‌پاش باید از کرمان، شیراز و مشهد اقدام کنند اما بسیاری از افراد محلی حتی هزینه پرداخت هزینه سم و یا خرید  دستگاه سم‌پاش را ندارند.

آن ها که با قهر طبیعت به خوبی آشنا هستند بیان می کنند: سال گذشته هم زمین های بسیاری را به زیر کشت بردیم اما مرحله دوم آبیاری به دلیل رها نشدن آب و خشکسالی تمام دسترنج ما را از بین برد.

حمایت از کشاورزان

در همین راستا سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از حمایت کشاورزان برای مقابله با این آفت خبر می هد.

امان‌الله طوقی بابیان اینکه به‌منظور کمک به کشاورزان هزاران لیتر سم و خریداری و با کمک نیروهای جهاد نسبت به سم‌پاشی برخی مزارع اقدام شده است اظهار می‌کند: مبارزه با آفت زنگ زرد غلات از ۱۲ اسفند سال گذشته تاکنون آغازشده و تاکنون موفق شدیم بیش از هشت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت سیستان را سم‌پاشی کنیم.

وی بابیان اینکه هر کشاورزی که زمین کشاورزی آن در معرض خطر زنگ زرد قرار دارد و توان خرید سم و لوازم سم‌پاش را ندارد می‌تواند به جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کرده و سم به‌صورت رایگان دریافت کند ادامه می‌دهد: تعداد۴۶ دستگاه سم‌پاش دولتی و بیش از ۱۷۰ دستگاه سم‌پاش خصوصی در حال حاضر برای رفع این بیماری در منطقه سیستان به همراه جمعی از کارشناسان برای مبارزه با این بیماری به این منطقه اعزام‌شده است.

کشاورزان از تجربیات کارشناسان استفاده کنند

وی در خصوص مشکلات به وجود آمده اظهار می‌کند: باوجودی که توسعه، ترویج و بهره‌گیری از ارقام اصلاح‌شده که دارای مقاومت بیشتری در مقابل این بیماری هستند همواره برای کشت در منطقه تأکید می‌شود اما کشاورزان نسبت به کشت ارقام محلی اقدام کرده‌اند و همین مسئله باعث گسترش این بیماری در منطقه شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این راستا از کشاورزان می‌خواهد تا از نظرات و تجربیات کارشناسان جهاد کشاورزی با مراجعه به ادارات و نمایندگی‌های این سازمان در تمامی شهرستان‌ها و روستاها بهره بگیرند.

        

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.