گلستان- نوروز ۱۳۹۸ درست زمانی که مردم برای خرید سبزه و ماهی شب عید در تکاپو بودند، باران رگباری چندروزه که برای ساعاتی سهمگین شد زاروزندگی مردم گلستان را در آب شناور کرد و آغازگر اتفاقاتی شد که تلخی آن باگذشت یک سال هنوز در خاطر مردم این استان تروتازه و شاید عذاب‌آور است.

بودجه لایروبی رودخانه های گلستان رسوب کرده است/کار کند پیش می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: سیل اولین روزهای سال ۹۸ گلستان از آن دست اتفاقات غیرقابل فراموشی است که همچون زخمی عمیق به ماندگارترین روزهای کتاب تاریخ این سرزمین شمالی تبدیل‌شده است.

ویران شدن هزاران خانه، تخریب گسترده زیرساخت‌ها، مرگ ۱۱ نفر، مشکلات بهداشتی و آسیب‌های اجتماعی ازجمله نتایج این سیل ویرانگر بود که برخی از آن‌ها باگذشت یک سال هنوز برای مردم گلستان تازگی دارد.

مجموع خسارت وارده به گلستان در سیل سال قبل ۴۸ هزار میلیارد ریال اعلام شد که خسارت به ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه مسکونی، آسیب به مزارع محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و کلزا، صدمه دیدن زیرساخت‌های حمل‌ونقل، کاهش ۴۰ درصدی گردشگری نسبت به سال گذشته، خسارت کلی ۱۰۰ واحد صنعتی و بیکاری حداقل سه هزار نفر و در آخر آسیب‌های وارده به جمعیت عشایر، تبعات ناشی از عدم آمادگی و ناسازگاری با رخدادهای طبیعی بود که تنها در چند هفته ابتدایی سال هزینه‌ای حدود ۷۱ درصد بودجه ۶۷ هزار میلیارد ریالی سال جاری استان را به بار آورد

برای مقابله با حوادث چه باید کرد

استان گلستان در بخشی از حوضه آبریز دریای خزر واقع است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی دارای رودخانه‌های پرآب و مهمی است.

رودهای جاری گلستان به‌طور عمده از جنوب به شمال و از شرق به غرب جریان دارند و از شریان‌های اصلی و ارزشمند حیات اقتصادی به‌ویژه در عرصه کشت انواع محصولات کشاورزی استان به شمار می‌روند.

اترک، گرگان رود و قره‌سو ازجمله رودهای دائمی گلستان هستند که با یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر طول به‌صورت مستقیم بر حیات جمعیت یک‌میلیون و ۹۰۰ هزارنفری استان نقش‌آفرینی می‌کنند.

از همین رو لایروبی این رودخانه از مهم‌ترین اقداماتی است که باید با جدیت در دستور کار مسئولان باشد چه‌بسا که اگر قبل از این سیل این جدیت در لایروبی رودخانه‌ها اعمال‌شده بود شاهد خرابی‌های کمتری در این منطقه بودیم.

سرعت کند لایروبی

باوجوداینکه گلستان خاطره تلخی از سیل داشت و هنوز آثار خرابی‌ها ترمیم نشده است اما بازهم اختصاص اعتبارات برای لایروبی رودخانه‌ها ظاهراً خیلی جدی گرفته نشده است چنانچه که فرماندار آق‌قلا بهمن‌ماه سال گذشته در انتقاد به این موضوع گفت:  دولت پرداخت ۱۲۰ میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه‌ها و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای لایروبی سدهای «وشمگیر» و «آق‌دکش» این شهرستان تصویب کرد اما تا پایان سال پولی پرداخت نکرد!

امیرشیر توماج در نشست خبری اظهار داشت: در این راستا منتظر بودجه نمانده و برای از بین بردن زمینه بروز حادثه مشابه ۶۰ کیلومتر از مسیر رودخانه‌های آق‌قلا را لایروبی کردیم.

کمبود بودجه و روند کند لایروبی مشکلی پنهانی نیست زیرا سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در این رابطه اظهار می‌کند: پس از وقوع سیل سال گذشته و باهدف کاهش خسارت‌های حوادث بعدی ۲۵۶ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شد.

محسن حسینی اظهار می‌کند: گلستان با داشتن پنج حوضه آبریز گرگان رود، قره‌سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و «نکا رود علیا» دارای دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه‌ شاخه اصلی و فرعی است که بعد از سیل پارسال برای یک هزار و ۲۱ کیلومتر تقاضای لایروبی شد که از این مقدار تاکنون فقط ۲۵۶ کیلومتر تحقق یافت.

سیل استاندار راهم برد

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات پیرامون سیل، برکناری سیدمناف هاشمی استاندار سابق گلستان بود.

او که از مهر سال ۹۶ به سمت استانداری گلستان رسیده بود در روزهای اول وقوع سیل در سفر غیرمنتظره به خارج از کشور رفت که مخفی کردن آن از مسئولان محلی و افکار عمومی در شرایطی که آب منطقه را فراگرفته بود، زمینه‌ساز بروز اعتراضات فراوانی شد و درنتیجه آن و بالا گرفتن موج نارضایتی‌ها، معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به گرگان هاشمی را برکنار کرد.

با فروکش کردن تب‌وتاب سیل، هیئت دولت هادی حق‌شناس را به‌عنوان استاندار گلستان معرفی کرد و پس از مدتی اوضاع به شرایط قبل بازگشت هرچند خرابی‌ها برجای ماند.

سیل و استاندار جدید

حال استاندار جدید گلستان که سیل سال گذشته موجب روی کار آمدن وی شد تصمیم دارد تا رسوب برداری و لایروبی رودخانه‌های استان را شتاب دهد.

هادی حق‌شناس روز شنبه در بازدید از مراحل ساخت شناور لایروب در اسکله بندر ترکمن گفت: در سیل سال گذشته دهانه رودخانه‌های قره‌سو و گرگان رود به دلیل رسوب زیاد مانع انتقال رواناب به دریا شد که درنتیجه، سیلاب به مناطق مسکونی شهری و روستایی سرازیر شده و خسارت زیادی به مردم و زیرساخت‌ها تحمیل کرد.

وی بیان کرد: هزینه ساخت این لایروب از محل منابع داخلی استانداری گلستان تهیه‌شده و در یک ماه آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

حق‌شناس گفت: پس از لایروبی دهانه رودخانه‌های قره‌سو و گرگان رود، در صورت موافقت اداره کل حفاظت محیط‌زیست، لایروبی دیگر رودخانه و خلیج گرگان آغاز خواهد شد که نتیجه آن، رفع خطر سیل و کاهش خسارت‌های ناشی از آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.