معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: بر اساس اطلاعات رسیده جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح معابر شهری، توسط دستگاه‌های مسئول، در چند روز آینده آغاز خواهد شد.

معتادان متجاهر از معابرشهری جمع آوری می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدمحسن مصحفی با اشاره به جمع‌آوری معتادان متجاهر، اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا براساس دستورالعمل‌های بهداشتی، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر، به عنوان دستگاه‌های مسئول و دارای صلاحیت در جمع‌آوری، این روند را به حال تعلیق درآوردند.

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: اخیرا در دستورالعمل جدیدی که روش امن و بهداشتی جمع‌آوری معتادان را مشخص می‌کند، به این دو دستگاه ابلاغ شده و کار جمع‌آوری توسط این دو دستگاه از سر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: از آنجا که معتادان، در مقابل ابتلا به بیماری‌ها وضعیت بسیار شکننده‌ای دارند؛ نظر بخش‌های بهداشتی، پزشکی و ستاد کرونای کشور این بود که در صورت جمع‌آوری و نگهداری این افراد در یک مکان، احتمال ابتلای همه آن‌ها به بیماری کرونا بسیار بالا خواهد رفت و بر این اساس حدود ۴ الی ۵ هزار نفر از معتادان که در کمپ‌های ترک اعتیاد نگهداری می‌شدند، به تدریج در معابر شهری رها شدند.

مصحفی با تاکید بر اینکه شهرداری اختیار و وظیفه قانونی برای جمع‌آوری این افراد ندارد، اضافه کرد: با این وجود شهرداری با حمایت و همراهی شورای شهر، در سال گذشته ۳۰ میلیارد ریال به سازمان بهزیستی کمک کرد و در سال ۹۹ نیز همین میزان کمک مالی در اختیار بهزیستی قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد تاکید کرد: این امر جدا از هزینه‌های قابل توجهی است که مدیریت شهری، باز هم فراتر از وظایف قانونی خود در خصوص جمع‌آوری و نگهداری متکدیان کارتن خواب‌ها انجام می‌دهد.

وی در خصوص گرم‌خانه‌ها، گفت: گرم‌خانه‌های مکانیسم عمل متفاوتی در مقایسه با کمپ‌های نگهداری معتادان متجاهر دارند، پذیرش افراد کارتن‌خواب در این مکان‌ها بر اساس میل و رغبت شخصی که به گرم‌خانه مراجعه می‌کند، در ساعات آغازین شب صورت می‌گیرد، او پس از استفاده از امکاناتی مثل حمام و تغذیه و استراحت شبانه، گرم‌خانه را ترک می‌کند. زمان ترک محل نیز وابسته به میل شخص کارتن خواب است و اجازه بازداشت یا نگه داشتن او با اجبار وجود ندارد.

مصحفی تصریح کرد: بنابراین فعال بودن یا نبودن گرم‌خانه‌ها نمی‌تواند از حضور پرتعداد معتادان متجاهر در سطح معابر شهری کم کند، در حالی که در کمپ‌های نگهداری معتادان، نماینده مقام قضایی حضور دارد و حین پذیرش این افراد، حکم بازداشت برای آنها صادر می‌کند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.