به جریان افتادن دوباره طرح شفافیت آرا در حالی است که انتقادات بسیاری نسبت به تصمیم قبلی نمایندگان درباره این طرح مطرح شد و در حال حاضر هم تعدادی از نمایندگان مجلس دهم با عنایت به اینکه در هفته‌های پایانی دوره نمایندگی خود قرار دارند، طرح شفافیت آرا را عملاً برای دوره بعدی مجلس مطرح کردند و با این کار به نوعی استثنا برای عدم شفافیت قائل شدند.

شفافیت در وقت اضافه

قدس آنلاین: اواخر هفته گذشته طرح دو فوریتی شفافیت آرای نمایندگان در حالی به امضای ۱۱۷ تن از نمایندگان رسید و تقدیم هیئت رئیسه شد که سال گذشته همین طرح با امضای  ۲۰۰ امضای نماینندگان در صحن مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و جالب آنجاست که تنها ۵۰ نفر از نمایندگان به آن رای مثبت دادند و عملاً این طرح تصویب نشد.

حسیتعلی حاجی دلیگانی طراح طرح شفافیت آرا، عنوان کرده که تلاش می‌کنیم تا با همکاری سایر نمایندگان این طرح در دستورکار هفته جاری مجلس قرار گیرد.

این طرح در ۳ شهریور ۹۸ و ۱۴ شهریور ۹۷ به دلیل کم بودن موافقان علیرغم داشتن امضا تعداد زیادی از نمایندگان برای مطرح شدن در صحن علنی از دستور کار مجلس خارج شده بود.

به جریان افتادن دوباره طرح شفافیت آرا در حالی است که انتقادات بسیاری نسبت به تصمیم قبلی نمایندگان درباره این طرح مطرح شد و در حال حاضر هم تعدادی از نمایندگان مجلس دهم با عنایت به اینکه در هفته های پایانی دوره نمایندگی خود قرار دارند طرح شفافیت آرا را عملاً برای دوره بعدی مجلس مطرح کردند و با این کار به نوعی استثنا برای عدم شفافیت قائل شدند.

رفتار دوگانه نمایندگان در قبال شفافیت

در طرح قبلی شفافیت آرا، با اینکه هر دو فراکسیون اکثریت مجلس بر لزوم تصویب و اجرای این طرح در راستای اعتماد سازی و آگاهی مردم از روند اقدامات مجلس تاکید داشتند اما رای مثبت تنها ۵۰ نفر از نمایندگان  به نوعی رفتار دوگانه نمایندگان را در قبال شفافیت مشخص کرد. در همین رابطه، بسیاری بر سیاسی کاری و استاندارهای دوگانه نمایندگان درباره شفافیت و لزوم شفاف سازی تاکید دارند و مطرح شدن طرح شفافیت آرای نظام تقنینی توسط محمدعلی وکیلی و برخی از اصلاح طلبان را در راستای همین رفتارها می دانند. طرحی که پس از رد شفافیت آرا از سوی تعدادی از نمایندگان فراکسیون امید در برابر طرح شفافیت آرا ارائه دادند و بر اساس آن، سایر نهادهای تقنینی مکلف می شوند تا عملکرد و مذاکرات آرای خود را بصورت شفاف و مسقتیم به مردم نمایش دهند. موضوعی که اظهارنظر صریح جلال میرزایی، دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در همین زمینه، هدف امیدی ها را روشنتر کرد.

وی در مصاحبه ای در همین باره گفته بود:«این طرح در حقیقت واکنشی است به انتشار سیاسی و جهت‌دار اخبار منتشر شده درباره شفافیت ارا نمایندگان مجلس شورای اسلامی. براساس این طرح نهادهایی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان و نهادهایی از این دست نیز موظف به انتشار عمومی آرا خود هستند».

شفافیت؛ مهم‌ترین اولویت مجلس یازدهم

البته بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم در برنامه های تبلیغاتی خود بر پیگیری و تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان تاکید می کنند و تصویب دو فوریت توسط نمایندگان مجلس دهم گرچه اقدامی است که به این دوره از مجلس نخواهد رسید اما به جریان افتادن آن گامی مثبت به سوی شفاف سازی هرچه بیشتر از سوی مجلس دهم و در ادامه حرکت و اجرای هرچه  بهتر آن توسط مجلس یازدهم است. در همین رابطه، روح الله ایزدخواه نماینده منتخب مردم تهرن در مجلس، شفافیت را مهم‌ترین اولویت مجلس یازدهم دانسته و گفته است: شفافیت مجلس شامل شفاف شدن آرا نمایندگان، مدیریت تعارضات منافع نمایندگان در کمیسیون‌ها، شفافیت مکاتبات نمایندگان با بیرون مجلس و همچنین شفافیت هدایا و دریافتی‌های نمایندگان نیز می‌شود و اگر مجلس یازدهم ادعای انقلابی بودن دارد باید این شفافیت را در اسرع وقت در دستور کار قرار دهد.

شفافیت کمیسیون‌های تخصصی از شفافیت آرا مهمتر است

البته محمدرضا علیزاده کارشناس حوزه قانونگذاری نیز در گفت و گو با قدس، سیاسی کاری نمایندگان در تصویب دو فوریتی طرح شفافیت آرا را رد نمی کند و معتقد است که در ارائه این طرح از سوی حسینعلی حاجی دلیگانی، سیاسی کاری دیده نمی شود و اقدام ایشان در واقع دنباله همان طرح قبلی است که ایشان پیگیر آن بودند. البته رای آوردن این طرح در هفته های آخر عمر مجلس دهم را می توان اقدامی سیاسی از سوی نمایندگان دانست.

کارشناس حوزه قانونگذاری اظهار داشت: در راستای اقدامات سیاسی و نمایشی برخی نمایندگان در برابر موضوع شفافیت مجلس، چندی پیش محمد علی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس عنوان کرد که طرح شفافیت آرا در واقع برای اصلاح طلبان بوده است. البته پس از آن طرح شفافیت آرای نظام تقنینی را مطرح کردند که با بررسی هایی که صورت گرفت این طرح چندین ایراد قانون اساسی داشت و کاملاً مشخص بود که این اقدام آنها درواقع در راستای تحریف مطالبه جدی و عمومی شفافیت هرچه بیشتر مجلس برنامه ریزی شده بود.

عملکرد کمیسیون‌های تخصصی مجلس، مهم‌ترین شاخص شفافیت

وی ادامه داد: موضوعی که اولویت بالایی دارد و می توان از آن به عنوان شاخصی برای بررسی میزان شفافیت یا عدم سیاسی کاری نمایندگان و ادعاهای آنان بهره برد، شفافیت کمیسیون های تخصصی مجلس است و حتی می توان گفت این موضوع از شفافیت آرا هم مهمتر است. متاسفانه در کمیسیون ها تعدادی نماینده برای تمام مردم تصمیم گیری می کنند، درحالیکه با علنی و منتشر شدن مذاکرات در جلسات کمیسیون ها به نوعی مبنای اظهارنظرهای موافقان و مخالفان و میزان کارشناسی و تخصصی بودن این اظهارات مشخص می شود. با علنی شدن محتوای جلسات کمیسیون های تخصصی می توان فهمید که هر عضو کمیسیون تا چه میزان بر اساس دیدگاه های کارشناسی شده یا تجربه شخص خود حرف می زند و البته میزان فعالیت و مشارکت اعضا نیز مشخص می شود.

۱۱۴ شاخص برای شفافیت مجلس

محمدرضا علیزاده همچنین گفت: شفافیت و انتشار مشروح مذاکرات کمیسیون ها، اقدامی ضروری تر از مشخص شدن بله یا خیر گفتن نماینده هاست. بدین ترتیب بعید می دانم مجلس دهم، شفافیت مذاکرات و جلسات کمیسیون ها را در دستور کار قرار دهد و درباره مجلس یازدهم نیز احتمال آنرا کم می دانم که بخواهد به سمت شفافیت کمیسیون ها پیش برود.

کارشناس حوزه قانونگذاری تاکید کرد: ما با بررسی هایی که درباره پارلمان های دنیا انجام داده ایم حدود ۱۱۴ شاخص برای شفافیت مجلس از جمله شفافیت آرا در صحن یا کمیسیون ها، مشخص شدن میزان دستمزد و حقوق نمایندگان، انتشار مذاکرات اعضای کمیسیون ها، ارائه لیست سفرها و یا حتی مهمان هایی که به کمیسیون ها دعوت می شوند، جزو مصادیق شفافیت محسوب می شوند. تمامی این موارد به نوعی اطمینان بخش است تا شخص نماینده کار خود را درست انجام داده و دچار انحراف و فساد نشده باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.