خانه تاریخی قریشی نیشابور که قدمت آن به اوایل دوره قاجاریه برمی‌گردد مرمت واحیا آن شروع شده وبه گفته شهردار نیشابور در آینده نزدیک درهای این خانه تاریخی بر روی عموم مردم باز می‌شود.

درهای خانه تاریخی قریشی نیشابور بر روی مردم باز خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، شهر نیشابور به لحاظ تاریخی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی کشور به شمار می‌رود که دارای آثار باستانی و تاریخی بسیاری است که متأسفانه امروز تعدادی از آنها به حال خود رها شده‌اند.

قدمت خانه تاریخی قریشی به اوایل قاجار باز می‌گردد و از اجزا این خانه تاریخی به گودال باغچه و کوشکی دو طبقه با چیدمان فضایی در گرداگرد یک فضای مرکزی که به ارتفاع نیم طبقه به صورت یک سرسرا قرار دارد اشاره کرد. این خانه تاریخی در سال ۱۳۹۳ به تملک شهرداری نیشابور درآمد و از آن زمان تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی در این عمارت تاریخی انجام نگرفته است.

در آینده‌ای نزدیک درهای خانه تاریخی قریشی بر روی عموم باز می‌شود

علی نجفی، شهردار نیشابور در رابطه با احیای خانه تاریخی قریشی نیشابوراظهار کرد: اگر بخواهیم تاریخ و گذشته نیشابور را زنده کنیم باید با برنامه‌ریزی اصولی به ایجاد این مراکز که ضرورت آن نیز در شهر فرهنگ و ادب با این پیشینه تاریخی و بزرگان ارزشمند را نشان می‌دهد، گام برداریم.

وی افزود: برای خانه تاریخی قریشی، سال گذشته هم اعتباری گذاشته شد که وضعیت نقدینگی و هم طراحی بنا برای مرمت مشکل داشت. این خانه تاریخی دارای یک وان در زیر زمین و کانال‌های عبور هوا است که بیشتر به یک ساختمان مدرن شبیه است تا یک ساختمان قدیمی.

نجفی بیان کرد: شهرداری امسال برنامه‌های خوبی برای مرمت این خانه تاریخی دارد و اداره میراث فرهنگی نیشابور هم در این امر از نظر تسهیلات و اعتبار شهرداری را یاری می‌کند تا این بنا احیا شود.

شهردار نیشابور با اشاره به اینکه این بنا طبق برآورد اولیه حدوداً یک میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: خوشبختانه قبل از عید مرمت را شروع کردیم ولی به دلیل تخریب‌های قسمتی از بنا که زمان بر است تا احیا صورت گیرد نمی‌توان به طور دقیق اتمام آن را اعلام کرد.

وی اظهار کرد: اصرار ما این است که واحد بازآفرینی ما به این ساختمان انتقال پیدا کند که مراحل اداری و موضوعات بودجه‌ای خود را راحت تر و زودتر طی کند و شاهد احیای بنا باشیم.

نجفی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما برای بخش‌های مختلف این خانه تاریخی گالری هنری، موزه، فضای عمومی شهری و رستوران سنتی است و در آینده نزدیک درهای این خانه تاریخی بر روی عموم مردم نیشابور باز می‌شود.

عملیات مرمت بنا شروع شده است

محمد اسماعیل اعتمادی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نیشابور نیز اظهار کرد: مرمت این بنا بر اساس مطالعات طرح مرمت و احیای این اثر انجام می‌شود و مطالعات طرح توسط مشاور شهرداری صورت می‌گیرد.

وی افزود: قطعاً مرمت و احیای این اثر با توجه به مالکیت شهرداری از محل بودجه مصوب شهرداری انجام خواهد شد و نظارت بر روند مرمت هم توسط میراث فرهنگی انجام خواهد شد.‌

رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور گفت: عملیات مرمت قسمت‌هایی از فضای زیرزمین در حال حاضر شروع شده است.‌

لازم به ذکر است تاکنون در نیشابور شاهد تخریب ۱۰ مورد خانه تاریخی بوده‌ایم و انتظار است با استارت مرمت یک خانه تاریخی توسط شهرداری نیشابور شاهد مرمت خانه دیگر در این شهر باشیم.

منبع: مهر 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.