کارگردان فیلم سینمایی «رویای سهراب» گفت: نگران وضعیت قاچاق فیلم‌ها در نمایش آنلاین هستیم و اگر شرایطی مهیا شود که امنیت فیلم‌ها در شبکه های مجازی تضمین شود حتماً «رویای سهراب» را آنلاین اکران خواهیم کرد.

وزارت ارشاد جلوی شکل‌گیری مافیا در اکران آنلاین را بگیرد/ اگر امنیت فیلم‌ها تضمین شود «رؤیای سهراب» را نمایش می‌دهیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، علی قوی تن، نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به فعالیت‌هایش در روزهای کرونایی اظهار کرد: این روزها که مانند همه مردم در قرنطینه هستم اما مشغول فیلمبرداری تازه‌ترین فیلمم بودیم که کرونا باعث توقف آن شد.

وی در ادامه افزود: آبان ماه سال گذشته پیش تولید فیلم سینمایی «آرزوی زیبا» را آغاز کردیم و بهمن ماه آن را جلوی دوربین بردیم. مشغول فیلمبرداری «آرزوی زیبا» بودیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا ادامه پروژه را در حالی که ۳۰ درصد آن را جلوی دوربین برده بودیم، به ناچار متوقف کردیم. این روزها منتظریم ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود و چه زمانی می‌توانیم ادامه فیلمبرداری را کلید بزنیم.

دوباره به میان کودکان و نوجوانان بازگشتم

وی تاکید کرد: «آرزوی زیبا» فیلمی در ژانر کودک و نوجوان است و پس از اتمام فیلم سینمایی «رویای سهراب» که ۲ سال آماده‌سازی آن به طول انجامید دوباره به میان کودکان و نوجوانان آمده‌ام و با تجربه‌ای بیش از پیش مسیر مورد علاقه خود را در پی می‌گیرم. اغلب بازیگران این فیلم کودک و نوجوان هستند و در سنین بالا هم نقش آنچنانی نداریم که از بازیگران حرفه ای استفاده کنیم.

این کارگردان درباره تجربه کار با کودکان و نوجوانان عنوان کرد: ساخت فیلم برای کودکان و نوجوانان و به ویژه کار با آن‌ها که برای اولین بار مقابل دوربین قرار می‌گیرند و تاکنون این تجربه را نداشته‌اند سخت و طاقت فرساست و مانند فیلم‌های تجاری ساده و روتین نخواهد بود اما این نوع کار با همه سختی‌هایی که دارد لذت‌بخش و پر از لحظه‌های زیباست و مانند یک کلاس درس برای کسانی است که سینما را دوست دارند و دور از مرکز هستند به دلیل اینکه ما در دسترس آن‌ها قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به این که قصد داشته این فیلم را برای جشنواره کودک و نوجوان امسال آماده کند، گفت: تمام تلاشمان این بود «آرزوی زیبا» برای شرکت در جشنواره امسال فیلم  کودک و نوجوان و پس از آن جشنواره‌های خارجی آماده شود که متاسفانه با اتفاقات پیش آمده احتمالاً جشنواره کودک برگزار نخواهد شد و جشنواره‌های خارجی که من با آنها در تماسم و از روند برنامه‌های آنها اطلاع دارم نیز همین گونه هستند. در واقع فستیوال‌هایی که قرار بوده تا مهرماه برگزار شوند هم به همین صورت لغو خواهند شد.

نگرانی از قاچاق فیلم در نمایش آنلاین

قوی تن درباره وضعیت اکران فیلم «رؤیای سهراب» گفت: قرار بود این فیلم امسال اکران شود و طبق شرایط جدیدی که وزارت فرهنگ و ارشاد پیش بینی کرده بود که فیلم‌ها به صورت قرعه کشی برای اکران اعلام می‌شود، «رؤیای سهراب» هم جزو آثاری بود که در این قرعه کشی شرکت داشت اما متاسفانه سینما تعطیل شد و فعلاً این برنامه متوقف شده است.

وی درباره اکران آنلاین فیلم‌ها و نظرش درباره نمایش آنلاین «رویای سهراب» گفت: با توجه به شرایطی که مردم این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند طبیعتاً به تفریحات بیشتری نیاز دارند و از سویی دیگر بارها شده مردم سراغ فیلم «رویای سهراب» را از من می‌گیرند و جویای اکران آن هستند، طبعاً علاقمند هستم مردم آن را ببینند و با این که پرده سینما چیز دیگری است اما به خاطر مردم تصمیم گرفتیم این فیلم را آنلاین اکران کنیم اما متاسفانه فیلم «خروج» قاچاق شده و همین مسئله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و با این که به نتیجه رسیده بودیم فیلم را آنلاین اکران کنیم اما دست نگه داشتیم و در حال بررسی شرایط هستیم.

قوی تن تصریح کرد: ورود به این فضا بدون پیشتوانه ‌و ایده است و وزارت فرهنگ و ارشاد باید مستقیماً به آن ورود کند زیرا در غیر این صورت دوباره مافیا شکل می‌گیرد و تولیدکنندگانی که هزینه زیادی برای فیلم‌ها دادند، اثر را در اختیار پخش‌کننده و مافیا قرار می‌دهند و سودش را هم آنها می‌برند.

وزارت ارشاد جلوی شکل‌گیری مافیا را بگیرد

وی در ادامه اظهار کرد: من فیلمسازی هستم که همیشه فیلم‌هایم را ارزان تمام می‌کنم، با این حال هزینه ساخت «رویای سهراب» رقمی معادل دو میلیارد و ۶۱۹ میلیون تومان شد. در چنین شرایطی باید وزارت ارشاد و سازمان سینمایی ورود کنند و اگر آنها پشت سینما نباشند و ما فیلم را دست پخش‌کنندگان بدهیم و مافیا هم شکل بگیرد، قطعاً اوضاع خوبی نخواهد بود.

این کارگردان متذکر شد: اگر سینمای آنلاین رونق پیدا کند و امنیت فیلم‌ها در بستر فضای مجازی هم بالا برود اما مسئولان نتوانند آن را کنترل کنند و دوباره مافیایی مانند شرایط حاکم بر سینما بر آن مستولی شود و فیلم‌های سطحی و عامه‌پسندی که چند سالی است سینما را تصرف کردند دوباره این فضا را هم در اختیار خود ببینند و آن را اشغال کنند، هیچ فیلم وزینی دیده نمی‌شود و دوباره همان اتفاق‌های سابق تکرار خواهد شد اما اگر برای نظام جدید اکران آنلاین برنامه ریزی صورت بگیرد و همه فیلم‌ها وارد این گردونه شوند و حتی فیلم‌های کودک و نوجوان هم امکان حضور پیدا کنند، قطعاً اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و مخاطبان هم بر مبنای سلیقه و علائقشان فیلم‌های سینمایی را دنبال می‌کنند.

قوی تن درباره استقبال مردم از اکران آنلاین فیلم‌ها گفت: مردم از این شیوه فیلم دیدن هم استقبال می‌کنند اما اگر مافیا این موقعیت را در  چنگال خودش نگیرد و آن را محدود نکند. بنابراین باید رقابت سالمی بین شبکه و شرکت‌هایی که فیلم‌ها را آنلاین پخش می‌کنند به وجود بیاید و مردم هم در این شرایط با انتخاب‌های زیادی برای تماشای فیلم روبرو هستند. اتفاقاً مردم تماشای فیلم آنلاین را دوست دارند و همین امروز هم بسیاری از فیلم‌های روز دنیا را در خانه‌هایشان می‌بینند.

نیازمند نظم و قانون در اکران آنلاین هستیم

وی ادامه داد: بد نیست مثالی درباره ضرورت نظم و سامان‌دهی دراکران آنلاین بزنم. دوسال پیش یک شرکت خارجی وابسته به یک شرکت آمریکایی برای ۵ فیلم من قرارداد بست که آن را پخش جهانی و اینترنتی کند. ما فیلم‌ها را آماده کردیم و تحویل دادیم. شرایط اکران آنلاین در این شرکت‌ها بسیار دقیق و حساب شده بود. به گونه‌ای که می‌توانستیم به صورت آنلاین تعداد بینندگان را در هر لحظه‌ای ببینیم و سهم مالی سازنده اثر به صورت آنلاین و در لحظه وارد حساب می‌شد و همه چیز کاملاً مشخص بود. اما متاسفانه به تحریم برخوردیم و امکان همکاری میسر نشد.

قوی تن در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که ما هم به چنین نظم و انظباطی نیازمندیم و وزرات فرهنگ و ارشاد، سازمان سینمایی و اتحادیه تهیه کننندگان موظف است پیش قدم شود و این وضعیت را سازماندهی کند. اگر شرایط مهیا شود حتماً فیلم «رؤیای سهراب» را آنلاین اکران خواهم کرد و معتقدم مردم به دلیل شرایط فعلی به تماشای فیلم نیاز دارند و باید این دسترسی آسان را برای آنها فراهم کرد، ضمن این که با این شیوه انتخاب مردم برای تماشای فیلم ایرانی بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.