شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی فروردین نیز با رشد بیش از ۲۱ هزار واحدی همراه شد تا تنها ۱۰ هزار واحد با ابرکانال ۷۰۰ هزار واحد فاصله داشته باشد.

سیل بی‌سابقه نقدینگی در بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی «قدس آنلاین»، امروز در حالی شاخص کل بورس تهران با رشد ۲۱ هزار و ۲۴۲ واحدی به قله جدید ۶۹۰ هزار واحدی دست یافت که ارزش معاملات خرد سهام نیز رکوردی جدید ثبت کرد. روز یکشنبه تنها در سطح معاملات خرد بورس تهران بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم بین فعالان بازار دست به دست شد که در نوع بی‌سابقه است. در فرابورس ایران در روزی که شاخص کل با رشد ۱۴۵ واحدی همراه شد، نیز این متغیر به ۴۳۰۰ میلیارد تومان رسید که در تاریخ فعالیت این دو بازار بی‌سابقه بود.

مجموع ارزش معاملات خرد بورس تهران در فروردین۹۹ به حدود ۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این اعداد از تب بالای نقدینگی در سهام خبر می‌دهد و بر این اساس به هیچ‌عنوان نمی‌توان به سادگی به تحلیل وضععیت کنونی بازار پرداخت.

بخش عمده تقاضا در معاملات روز جاری جذب سهام شرکتهای بزرگ شد و همین امر رشد ۳.۲ درصدی نماگر اصلی سهام را در پی داشت. در حالی که شاخص هم‌وزن به دلیل فشار نسبی عرضه در بنگاه‌های کوچکتر بازار به صعود ۲ درصدی بسنده کرد و در مقیاس روزانه از شاخص کل جا ماند. در مجموع معاملات فروردین ماه شاخص کل بورس تهران حدود ۳۵ درصد رشد کرد و آیفکس (شاخص کل فرابورس) با رشد ۳۰ درصدی همراه شد.

البته تشدید عرضه‌ها در ساعت پایانی قیمتها را از سقف روزانه پایین آورد و آخرین معاملات حدود نیمی از نمادهای بورسی را به محدوده منفی فرستاد. این اتفاق در حالی افتاد که قیمت پایانی ۷۷ درصد از تعداد کل نمادها (۲۳۸ نماد از ۳۰۹ نماد بورسی) مثبت باقی ماند. اما با وجود فشار فروش در آخرین ساعت معاملات، تقاضا موقعیت خود را در سقف‌های مجاز حفظ کرد و حجم زیادی از نقدینگی تا پایان معاملات دست از صف‌نشینی نکشید. به بیان دقیق‌تر، در پایان دادوستدهای امروز حدود ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در پشت صف‌های خرید بلوکه شد که ۵۸ درصد آن به دو نماد «شستا» (۹۹۵ میلیارد تومان) و «صبا» (۱۷۵ میلیارد تومان) اختصاص داشت. در مجموع، افزایش عرضه‌ها در آخرین معاملات و عقبگرد سطح قیمتها بسیاری از نمادها از سقف روزانه رگه‌هایی از شناسایی سود را در بازاری صعودی نشان داد که می‌تواند شروع متفاوتی برای جلسه کاری بعد رقم بزند.

امروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان، باک پارسیان، ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی گل‌گهر بیشترین تاثیر بر روی شاخص کل بورس تهران را بر عهده داشتند. در فرابورس ایران این وظیفه بر دوش سهام شرکت‌های هلدینگ صنایع مس خاورمیانه، سرمایه‌گذاری صبا تامین، فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی مارون نهاده شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.