مقامات ترکیه روز یکشنبه دسترسی به تارنمای سایت‌های خبری سعودی و اماراتی را که توسط رسانه‌های محلی متهم به پخش تبلیغات گمراه کننده علیه این کشور شده‌اند، در داخل کشور مسدود کردند که مهمترین آن‌ها نسخه ترکی روزنامه " ایندیپندنت " است.

ترکیه تارنمای رسانه‌های عربستان و امارات را مسدود کرد

به گزارش قدس آنلاین؛ این اقدام متقابل پس از چند روز از اجرایی شدن تصمیم مقامات عربستان سعودی مبنی بر مسدود کردن تارنمای رسانه‌های ترکیه از جمله آناتولی و شبکه TRT در داخل این کشور انجام شد.

پایگاه اطلاع رسانی عربی ۲۱ روز یکشنبه در این باره نوشت: از داخل ترکیه نمی‌توان به تارنمای روزنامه انگلیسی " ایندیپندنت " (The Independent) که حقوق آن متعلق به شرکت " میدیا عربیا " (Media Arabia) عربستان سعودی است، دست یافت.

این ممنوعیت همچنین شامل وب سایتهای خبرگزاری عربستان سعودی و امارات همچنین تارنمای شبکه‌های " اسکای نیوز" (Sky News) امارات، "العربیه" عربستان و روزنامه‌های " عکاظ" و "سبق" عربستان سعودی و روزنامه‌های "البیان" و "العین" امارات می‌شود.

" نفزت چیچک " رئیس تحریریه نسخه " ایندیپندنت ترکی " تایید کرد که مسئولان ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه دسترسی به تارنمای این روزنامه را در داخل کشور مسدود کرده‌اند.

در همین حال تاکنون در این باره بیانیه رسمی از سوی مقامات ترکیه صادر نشده است.

ایرنا نوشت: مقامات عربستان سعودی ۲۴ فروردین امسال در پی انتشار گزارش‌هایی مربوط به " محمد بن سلمان " ولیعهد عربستان سعودی و عواقب ترور " جمال خاشقجی " روزنامه نگار عربستانی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول توسط رسانه‌های ترکیه از جمله خبرگزاری " آناتولی" و شبکه "TRT"، تصمیم به مسدود کردن تارنمای رسانه‌های ترکیه در داخل عربستان کردند.

مسدود کردن تارنمای خبرگزاری آناتولی و دیگر رسانه‌های ترکیه در داخل عربستان سعودی در حالی انجام شد که دادگاهی در استانبول کیفرخواست پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان را صادر کردکه بر اساس آن ۲ تن از مسئولان برکنار شده عربستان سعودی به نام‌های " احمد عسیری " معاون سابق سرویس امنیت و اطلاعات خارجی و " سعود القحطانی " دستیار ارشد سابق محمد بن سلمان ولیعهد این کشور که در برنامه ریزی برای شکنجه و قتل عمد مقتول (جمال خاشقجی) همکاری داشته‌اند به حبس ابد همراه با انجام کارهای سخت محکوم شدند.

این کیفرخواست همچنین خواستار اعمال حبس ابد برای گروه ۱۹ نفره به سرپرستی منصور عثمان ابا حسین، ماهر عبدلعزیز المطرب و صلاح الطبیقی که در این پرونده متهم به انجام ترور و شکنجه شده‌اند، شد.

دادستان استانبول در این باره گفت که پرونده قرمز صادر شده برای جستجوی متهمان را به اجرا در آورده است و پلیس بین‌المللی (اینترپل) و مقامات سعودی از درخواست آن‌ها برای استرداد متهمان به ترکیه مطلع شده‌اند.

جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی در کنسولگری کشورش در استانبول کشته و از آن زمان موضوع ترور وی به یکی از برجسته‌ترین موضوعات حقوقی و سیاسی تبدیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.