۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 701512

شیلات سبزوار به عنوان قطب تولید و پرورش ماهی در خراسان رضوی این روزها به دلیل تداوم بیماری کرونا و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شرایط سختی را تجربه می‌کند.

قطب پرورش ماهی خراسان رضوی در تور کرونا

به گزارش قدس آنلاین، رکود صنعت گردشگری، تعطیلی سالن‌های غذاخوری و عدم فعالیت مراکز اقامتی، تالارها و همچنین اقبال کم شهروندان به خرید ماهی به دلیل شیوع کرونا تاثیر منفی بر اقتصاد صنعت شیلات شهرستان سبزوار گذاشته است.

طی ۲ ماه گذشته به علت کاهش مصرف ماهی، تولید بسیاری از ۱۶۰ مرکز پرورش ماهیان گرمابی و سردابی در سبزوار کاهش یافته و فروش این محصول به مهمترین دغدغه تولید کنندگان آن تبدیل شده است.

کاهش ۵۰ درصدی فروش ماهی در سبزوار

یک تولید کننده ماهی در سبزوار گفت: در نیمه دوم سال گذشته برای پاسخ به نیاز شب عید ۳۰ هزار بچه ماهی در استخر پرورشی رها کردم که به علت شیوع کرونا و کاهش خرید مردم بهای ماهی از ۲۸۰ هزار ریال در هر کیلو به ۱۹۰ هزار ریال افت کرد.

علی آغشته مقدم افزود: بیشترین میزان مصرف ماهی خانواده‌ها و مراکز گردشگری در بهمن، اسفند و ماه‌های نخستین سال است که در این مدت به علت شیوع کرونا فروش ماهی ۵۰ درصد کاهش داشت.

وی ادامه داد: بیماری کرونا، تعطیلی تالارها، هتل‌ها و مراکز اقامتی را در پی داشت در حالی که تولید کنندگان عمده ماهی بسیاری از تولیدات خود را به این مراکز می‌فروختند و اکنون به همین سبب بخشی از مطالبات تولیدکنندگان ماهی نیز از سوی این مراکز پرداخت نشده است.

وی گفت: عدم فروش ماهی، هزینه‌های نگهداری، تامین نهاده‌ها و خوراک آنها را هم افزوده است، علاوه بر آن رواج این باور اشتباه که ماهی ناقل ویروس کروناست تمایل خانواده‌ها را به مصرف این فرآورده پروتینی کاهش داده است.

خسارت ۶۰ میلیارد ریالی کرونا به شیلات سبزوار

مسوول شیلات جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: شیوع کرونا کاهش تقاضای خرید و افت قیمت ماهی و در نتیجه خسارت ۶۰ میلیارد ریالی به آبزی پروران این شهرستان را به همراه داشته است.

محمد علی اسلامی با اشاره به توسعه صنعت شیلات در سبزوار افزود: برای حمایت از پرورش دهندگان ماهی باید تسهیلاتی برای تامین هزینه‌های خوراک و خرید بچه ماهی فراهم شود تا آنان بتوانند به روند تولید ادامه دهند.

وی ادامه داد: شهرستان سبزوار با تولید سالانه سه هزار و ۲۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی یک سوم تولید استان و رتبه نخست شیلات در خراسان رضوی را دارد که برای جبران خسارت های ناشی از کرونا نیاز به حمایت بیشتر دولت و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی همچنین با رد برخی شایعات مبنی بر ناقل ویروس بودن ماهی گفت: نه تنها این موضوع صحت ندارد بلکه مصرف ماهی به عنوان غذای مفید با امگا سه بسیار، تاثیر فراوان بر سلامتی افراد دارد و این محصول به هیچ وجه ناقل ویروس کرونا نیست.

خلاء صنایع فرآوری و بسته بندی شیلات

عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان گوشت سفید خراسان رضوی نیز گفت: با وجود تولید زیاد این محصول در سبزوار و تامین نیاز شهرستان‌های استان، در زمینه صنایع فرآوری و تبدیلی شیلات در این شهرستان مشکلاتی وجود دارد.

حسین احمدزاده افزود: راه‌اندازی صنایع فرآوری و تبدیلی زمینه بسته بندی، نگهداری و ذخیره سازی گوشت ماهی در مواقع بحرانی را  فراهم می‌کند و مانع زیان بیشتر به تولیدکنندگان ماهی می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جهش تولید، جذب سرمایه گذاران و سرمایه گذاری در زمینه صنایع فرآوری شیلات، ارزش افزوده خوبی نصیب تولیدکنندگان این حوزه می‌کند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۲ هزار منبع آب در سبزوار گفت: حدود ۱۰ درصد این منابع به پرورش آبزیان اختصاص دارد که باید با برنامه ریزی لازم شمار آنها افزایش یابد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.