حکایت انتخابات فدراسیون فوتبال و سرنوشت تعیین رئیس پرآوازه ترین فدراسیون ورزشی ایران، همانند سریال‌های 90 قسمتی دچار پیچیدگی‌های فراوانی شده است که حتی نویسندگان سناریو فعلی هم نمی‌دانند پایان این قصه به چه شکلی رقم خواهد خورد.

حکایت انتخابات فدراسیون فوتبال و سرنوشت تعیین رئیس پرآوازه ترین فدراسیون ورزشی ایران، همانند سریال‌های 90 قسمتی دچار پیچیدگی‌های فراوانی شده است که حتی نویسندگان سناریو فعلی هم نمی‌دانند پایان این قصه به چه شکلی رقم خواهد خورد.

*انتخابات پاییزی؟

پس از نامه نگاری‌های برخی اعضای داخلی با نهادهای بین المللی مبنی بر دخالت نهادهای دولتی در جریان برگزاری انتخابات و عدم وجود اساس‌نامه قانونی فدراسیون جهانی فوتبال مانع از برگزاری انتخابات در موعد مقرر شد تا فرایند انتخاب رئیس بعدی فدراسیون به زمانی دیگر موکول شود.

هرچند هنوز فیفا مجوز برگزاری انتخابات را صادر نکرده است اما شنیده می‌شود رایزنی‌ها و لابی‌های گسترده ای در حال انجام است که پاییز 99 انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود.

*تلاش دولتی‌ها

تلاش دولتی‌ها بر این اساس شکل گرفته که آن‌ها تا قبل از پایان عمر دولت روحانی این فدراسیون را در اختیار گیرند تا موقعیتی قابل توجه را در اختیار داشته باشند تا چنانچه در دولت بعد نتوانستند حضور فیزیکی داشته باشند بتوانند از پایگاه اجتماعی فوتبال بهره لازم را ببرند، اما برای دستیابی به این موقعیت بایستی فیفا و AFC مجوز برگزاری انتخابات را بدهد و اساس‌نامه جدید به تأیید هیئت دولت و سپس به تأیید فیفا برسد، اتفاقی که بعید به نظر می‌رسد به این زودی انجام شود به ویژه اینکه در برهه کنونی شیوع ویروس کرونا بسیاری از معادلات حاکم بر جهان ورزش به ویژه فوتبال را مختل کرده است.

حالا پرسش اینجاست که با وجود اینکه همچنان سرنوشت اساس‌نامه نامعلوم و بلاتکلیف است چه کسانی برای پست ریاست فدراسیون فوتبال در حال رایزنی هستند تا به محض اعلام تأیید اساس‌نامه اقدام به نام نویسی کنند؟

*قریب و یک مسیر دشوار

محمد حسین قریب مدیرعامل سابق باشگاه استقلال که سابقه کاندیداتوری در انتخابات فدراسیون فوتبال را داشت به عنوان گزینه نزدیک به وزارت ورزش و جوانان در انتخابات حاضر خواهد بود، او که پیش از این با چراغ سبز وزیر دولت محمود احمدی نژاد وارد کارزار انتخابات فدراسیون فوتبال شده بود، حالا این‌بار زیر چتر حمایت دولت حسن روحانی قصد شرکت در انتخابات را دارد.

* بهاروند می‌آید اما نمی‌ماند

او به پشتوانه حمایت‌های کاظم طالقانی و برخی اعضای فعلی فدراسیون فوتبال امیدوار است بتوانند با استفاده از ضریب نفوذ خود در میان باشگاه‌ها و هیئت‌های ورزشی این اتفاق بزرگ را به سود خود رقم بزند. بهاروند یکی از مدیران بازنشسته است که به واسطه مصوبه مجلس باید از کار کنار می‌رفت اما با پیش کشیدن  پای نهادهای بین المللی موقتاً به حضورش در فوتبال ادامه داد اما حالا سازمان بازرسی کل کشور حضور وی را غیر قانونی می‌داند و بعید است او بتواند در انتخابات آتی شرکت کند.

*کاشانی، گزینه مهدی تاج

نکته قابل توجه در ارتباط با کاشانی آنجاست که گفته می‌شود مهدی تاج رئیس پیشین فدراسیون فوتبال پشت پرده از وی حمایت خواهد کرد و او گزینه مورد وثوق وی خواهد بود، این اتفاق معادلات را سخت پیچیده می‌کند چون جدا از حمایت مهدی تاج بسیاری از اعضای مجمع با حضور کاشانی موافق بودند.

*کفاشیان، گزینه در سایه

کفاشیان با محرومیت پنج ساله کمیته اخلاق به همراه عباس ترابیان از ادامه حضور در فوتبال محروم شد اما حضور دوباره وی در رسانه‌ها و اظهارنظرهای جنجال برانگیز این احتمال را تقویت کرد که علی کفاشیان قصد دارد دوباره به فوتبال برگردد و به عنوان یکی از کسانی که به خوبی با قواعد مهندسی انتخابات‌های فدراسیون ورزشی آشناست دوباره شانس خود را برای ورود به عرصه مدیریت فوتبال امتحان کند.

*سایر گزینه‌ها

به جز این افراد بی‌گمان نفرات دیگری هم به عنوان نامزد ریاست فدراسیون فوتبال نام‌نویسی خواهند کرد اما شانس زیادی برای آن‌ها وجود ندارد مگر اینکه برابر برخی شنیده‌ها گزینه یکی از وزرای کابینه دولت که این روزها در محافل سیاسی از سودای ریاست جمهور این وزیر سخن گفته می‌شود با حمایت چند اسپانسر قدرتمند و پولدار وارد کارزار انتخابات شود که آنگاه همه معادلات دوباره به هم خواهد ریخت و شاید معجزه پول بتواند گزینه سیاسی وزیر کابینه دولت روحانی که بر خلاف تصورات زیاد با مسعود سلطانی فر همراه نیست به عنوان یک رقیب جدی وارد شود و شانس پیروزی در انتخابات را بدست آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.