۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 701538

حتی کسانی هم که به دلیل دور بودن از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت تا به حال «آرات حسینی» و فیلم‌های عجیب و غریب از هنرنمایی‌هایش را در فضای مجازی ندیده بودند، از چند روز پیش به این طرف که فیلم انجام حرکات تاکتیکی توسط این کودک ۶ ساله ایرانی در دنیا داغ شده، لابد او را شناخته‌اند.

آیا «آرات حسینی» واقعاً نابغه ورزشی است؟


 

قدس آنلاین: حتی کسانی هم که به دلیل دور بودن از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت تا به حال «آرات حسینی» و فیلم‌های عجیب و غریب از هنرنمایی‌هایش را در فضای مجازی ندیده بودند، از چند روز پیش به این طرف که فیلم انجام حرکات تاکتیکی توسط این کودک ۶ ساله ایرانی در دنیا داغ شده، لابد او را شناخته‌اند.

آرات هرچند فقط ۶ سال دارد اما تقریباً پنج سال و نیم است که سلبریتی به‌حساب می‌آید! کودک بابلی فقط ۶ ماه داشت که پدرش متوجه فُرم عجیب و غریب بدن او شد و شروع به انتشار تصاویری از بازی‌های متفاوت فرزند ۶ ماهه‌اش در فضای مجازی کرد. زیاد طول نکشید که صفحه اینستاگرامی آرات چندین هزار مخاطب پیدا کرد و حالا که حدود ۶ سال از آن زمان می‌گذرد، آرات چند میلیون طرفدار مجازی و حقیقی در گوشه و کنار دنیا دارد و می‌گویند تیم‌های بزرگ فوتبال مثل منچستریونایتد، لیورپول و آرسنال، از همین حالا به دنبال امضای قرارداد با کودک ۶ ساله ایرانی هستند. در این روزها که آرات به واسطه انتشار فیلم هنرنمایی جدیدش در صفحه اینستاگرام باشگاه بارسلونا و فیفا حسابی سر زبان‌ها افتاده اما بحث تازه‌ای درباره کودک نابغه بابلی در فضای مجازی و رسانه‌ها داغ شده است: آیا آرات به دلیل حجم بالای تمرینات مورد آزار قرار گرفته است؟

از دیوار راست بالا می‌رود

آرات بدن به‌شدت ورزیده‌ای دارد و بسیار چابک است. فرم بدن آرات چیزی است توی مایه‌های قهرمان‌های پرورش اندام. این کودک بابلی تمام اوقات فراغتش را با ورزش‌های سنگین پر می‌کند و آن‌قدر در ژیمناستیک حرفه‌ای است که واقعاً می‌تواند بدون هیچ کمکی از دیوار راست بالا برود!

این روزها اما آرات وارد دنیای فوتبال هم شده و با انجام حرکات تاکتیکی، نامش را سر زبان‌ها انداخته است. موج‌سازی رسانه‌ای جدید آرات هم زمانی آغاز شد که کودک ۶ ساله با انتشار ویدئویی از هنرنمایی جدیدش، صفحه اینستاگرامی «مسی»، بازیکن مورد علاقه‌اش را هم در زیر ویدئو «منشن» کرد و در کمال تعجب ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال، ویدئوی او را لایک کرده و برایش کامنت گذاشت! مسی زیر پست آرات نوشته بود: «متشکرم، کلاس بالایی در حرکاتت می‌بینم و تحت تأثیر قرار گرفتم، در آغوش می‌کشمت».

بلافاصله پس از این، صفحه اینستاگرامی بارسلونا، یعنی باشگاهی که آرات رؤیای بازی کردن در آن را در سرش می‌پروراند هم ویدئوی هنرنمایی آرات را بازنشر کرد. این اما پایان کار نبود و دو رسانه‌ بزرگ دنیای فوتبال در اینستاگرام که حسابی مبهوت حرکات آرات شده بودند، فیلم هنرنمایی او را بازنشر کردند. فیلم معروف آرات پس از این به صفحه رسمی «فیفا» هم راه پیدا کرد.

پس از بازنشر گسترده فیلم معروف آرات در فضای مجازی، رسانه‌های رسمی هم شروع به بازنشر این ویدئو کردند. حتی اخبار صداوسیمای خودمان هم به بهانه موج رسانه‌ای جهانی که آرات ایجاد کرده بود، گزارشی درمورد این کودک بابلی منتشر کرد تا آرات بیش از پیش و حالا در ابعاد جهانی برای خودش شهرت دست و پا کند.

حضور تقریباً غیرقانونی در لیورپول

آرات حسینی تا همین چند وقت پیش در ایران زندگی می‌کرد، اما پس از اینکه توقعات پدرش در زمینه رسیدگی مسئولان به فرزند نابغه‌اش بر طرف نشد، ترجیح داد پسرش را به کشور دیگری ببرد تا بتواند استعدادهای آرات را شکوفا کند! البته پیش از مهاجرت هم آرات چندین بار در برنامه‌های استعدادیابی نقاط مختلف جهان مثل چین حضور پیدا کرد ولی هیچ وقت او را در برنامه‌های استعدادیابی داخلی ندیدیم.

حالا آرات به همراه خانواده‌اش در انگلستان زندگی و بر اساس گفته‌های پدرش، این روزها در آکادمی لیورپول تمرین می‌کند.

پدر آرات دراین‌باره گفته است: «آرات در آکادمی لیورپول تمرین می‌کند اما ما فعلاً منتظر اتفاق‌های بعدی هستیم، چون آرات طرفدارهای زیادی در بین باشگاه‌های انگلیسی پیدا کرده است. حتی باشگاه آرسنال از ما دعوت کرد که حداقل برای ۳-۴ ماه آرات را به آنجا ببریم. حتی‌یک روز ما به آکادمی منچستریونایتد رفتیم. پس از رفتن ما به منچستر یکی از نمایندگان باشگاه لیورپول به خانه ما آمد و گفت به ما اعتماد کنید و همین جا بمانید. اما به خاطر موانعی که باشگاه‌ها در عقد قرارداد حرفه‌ای با بازیکنان در سن پایین دارند، فعلاً لیورپول نمی‌تواند رسماً آرات را جذب کند».

پدر آرات ادامه می‌دهد: «ما ویزای تحصیلی گرفتیم و با این مجوز در انگلیس هستیم؛ وگرنه به خاطر قرارداد فوتبالی نمی‌توانستیم اینجا باشیم. لیورپول هم که الان آرات را در آکادمی خودش جذب کرده، گفته هیچ کس حق عکس گرفتن با این بچه را ندارد. حتی چند نفر را مأمور کردند تا حواسشان باشد کسی با آرات عکسی نگیرد تا برایشان دردسر نشود. اگر آرات چهره شناخته شده‌ای نبود، شاید این دردسرها را نداشتیم، اما به خاطر بازتاب فضای مجازی آرات کاملاً یک چهره بین‌المللی شده است».

تمام این صحبت‌ها یعنی آرات به صورت غیرقانونی در باشگاه لیورپول تمرین می‌کند و این دقیقاً همان چیزی است که منتقدان با استناد به آن، پدر آرات را به سخت‌گیری و کودک آزاری فرزندش متهم می‌کنند.

مصداق کودک آزاری

فیفا در قوانینش، باشگاه‌های ورزشی را از جذب کودکان منع کرده است. در توضیح این قانون آمده که خرید و فروش کودکان توسط باشگاه‌های ورزشی، مصداق سوءاستفاده از آن‌هاست. علاوه بر این، فیفا اجبار کودکان به انجام تمرین‌های ورزشی را هم مصداق دیگری از کودک آزاری می‌داند. اگر خاطرتان باشد منچسترسیتی هم مدتی پیش بابت امضای قرارداد با یک کودک، حسابی مورد بازخواست فیفا قرار گرفت و چندین جریمه سنگین را هم بابت این اقدامش متحمل شد.

گذشته از حضور غیرقانونی آرات در لیورپول، پدر او از چندین سال پیش بابت فُرم غیرطبیعی بدن فرزندش که او را شبیه به قهرمان‌های پرورش اندام کرده است، زیر فشار منتقدان و انجمن‌های حمایت از کودکان قرار دارد. بسیاری از منتقدان می‌گویند امکان ندارد بدن کودکی در این سن، بدون مصرف هورمون‌ و مکمل‌های بدن‌سازی چنین فرمی پیدا کند. پدر آرات اما هنوز پاسخ روشنی به این سؤالات و مشکلات نداده است.

سوءاستفاده از آرات؟

از طرف دیگر، حالا که آرات شهرت جهانی پیدا کرده، حتی انجمن‌های حمایت از کودکانِ خارجی هم به سبک زندگی آرات واکنش نشان داده‌اند و از پدر او خواسته‌اند سوءاستفاده از فرزندش را متوقف کند!

این منتقدان می‌گویند استفاده از نبوغ فرزند برای فشار آوردن بیشتر به او به‌خاطر مطرح شدن در دنیا، نوعی کودک آزاری است و سبب می‌شود این کودک ۶ ساله از دنیای کودکی‌اش فاصله بگیرد چرا که کودک قدرت لازم و تجربه کافی برای تصمیم‌گیری درباره آینده خود را ندارد و چنین روندی سبب می‌شود وقتی کودک به سن تصمیم‌گیری رسید از آنچه پدر و مادر از او ساخته‌اند فاصله بگیرد. فعالان حقوق کودکان بر این باورند «پدر و مادری که نبوغ یا استعدادی در فرزند خود می‌بینند باید کودک را به سمت استعدادهایش هدایت کنند نه اینکه شیره جان او را بکشند تا بیشتر در دنیا مطرح شود». این منتقدان برای نمونه «ریچارد ساندراک» را مثال می‌زنند که در دوران کودکی به دلیل هیکل ورزیده‌اش به او لقب هرکول کوچک را داده بودند. ریچارد اگرچه از کودکی با پدرش ورزش می‌کرد و توانسته بود شهرت جهانی کسب کند اما در بزرگسالی ناگهان ورزش را برای همیشه کنار گذاشت و با متهم کردن پدرش به تباه کردن دوران کودکی‌اش، از او برای همیشه فاصله گرفت.

باید فوتبالیست شوی!

پدر آرات بارها در مصاحبه‌هایش با افتخار گفته فرزندش در میان تمرین‌ها خسته می‌شود و زیر گریه می‌زند اما او با روحیه دادن به فرزندش دوباره او را وارد میدان تمرین می‌کند. موضوعی که حتی هنگام شکستن رکورد روپایی هم برای آرات رخ داد و کودک ۶ ساله پس از ۴۹۰ روپایی، ناگهان توپ را کنار انداخت و شروع به گریه کرد.

پدر آرات حتی در یکی از مصاحبه‌هایش توضیح می‌دهد به علت آنکه خودش میوه فروش بوده و همه به او می‌گفتند فرزندش هم آینده‌ای بهتر از خودش نخواهد داشت، قبل از تولد آرات تصمیم گرفته پسرش را فوتبالیست و ورزشکار حرفه‌ای بار بیاورد! پدر آرات همچنین می‌گوید مادر آرات با زیر فشار گذاشتن فرزندش مخالف است اما او توانسته حرف خودش را به کرسی بنشاند و فرزندش را زیر تمرین‌های سنگین ورزشی بزرگ کند.

تمام این موارد را که کنار هم بگذارید متوجه می‌شوید آرات دقیقاً مانند کودکان کار خیابانی یا کودکان کار اینستاگرامی، هیچ درکی از کاری که انجام می‌دهد ندارد و فقط از توجهی که از اطرافیانش می‌گیرد، احساس رضایت می‌کند. آراتِ ۶ ساله، دنیای دیگری به جز دنیای ورزشکارها را ندیده است و از روزی که به دنیا آمده، این را فهمیده که باید فوتبالیست شود!

در کنار تمام این موارد، شاید زیاد بیراه نباشد اگر به عنوان حسن ختام بخشی از صحبت‌های حامد علمایی، مددکار اجتماعی و عضو انجمن حمایت از کودکان را درباره آرات بخوانید: «از لحظه‌ای که آرات متولد شده به صورت مداوم به او گفته‌اند باید ورزشکار شوی درحالی که اطلاعات باید به صورت آزادانه به کودک داده شود، کودک حق بازی، آموزش و ابراز عقیده دارد، من فکر نمی‌کنم که پدر آرات خیلی به او اجازه ابراز عقیده بدهد. آرات متولد شده که یک روبات فوتبالیست باشد، از اول این موضوع انتخاب شده بوده و این سرنوشت پیش از تولد او برای او توسط پدرش رقم خورده بود؛ شاید آرات الان خوشحال باشد که سلبریتی‌ها به او ابراز علاقه می‌کنند، اما باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که آیا آرات انتخاب کرد که معروف باشد»؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    6 0
    افسوس که این فضای مجازی، دکانی شده برای مشتی کلاش و حقه باز!... به جای اینکه از این فضای مجازی برای فراگیری علم و دانش و ارتقای اقتصادی کشور استفاده کنیم، مانند معرکه گیران قدیم، ذهن مردم را درگیر خرافه و نیرنگ و کلاهبرداری کرده ایم.. .