یک هنرمند خوشنویس با اشاره به ایام قرنطینه و شیوع کرونا می‌گوید: این روزها فرصت خوبی برای بازنگری در خودمان و سفر به درون و نهان داریم و هرکدام از ما باید این سفر را آغاز و خودمان را متعالی کنیم.

کرونا فرصت خوبی برای سفر به دنیای درونمان فراهم کرد+ تصویری از تابلوهای اهدایی به مردم

اسرافیل شیرچی، هنرمند خوشنویس که این روزها در قرنطینه خانگی به سر می‌برد، در گفت وگو با گروه فرهنگی قدس آنلاین درباره حال و هوای خود در این ایام گفت: من هم این روزها در خانه هستم و خودم را با خطاطی و اندیشیدن سرگرم می‌کنم و بهتر است در این شرایط حساس و رنج‌آور در خانه بمانیم. من به اتحاد و ایمان همراهان مردم خوب شهر و پزشکان عالیقدر و همراهان خوبشان اعتقاد دارم. ان‌شاءالله این روزهای تلخ و تیره می‌گذرد.

وی در ادامه افزود: به تازگی با استاد فرشچیان تلفنی صحبت کردم و جویای احوالشان شدم، ایشان که این روزها در آمریکا به سر می‎برند به من گفت هرجای دنیا که باشیم همه مثل همدیگریم. به نظرم واقعاً همین گونه است و امروز در هر گوشه‌ ای از جهان همه مردم در یک شرایط مشابه قرار دارند.

این هنرمند خوشنویس تأکید کرد: به نظرم این روزها فرصت خوبی برای بازنگری در خودمان و سفر به درون و نهان داریم و هرکدام از ما باید این سفر را آغاز و خودمان را متعالی کنیم. از طرفی دیگر صد سال پیش چنین امکاناتی که امروز در اختیار داریم را نداشتیم و بشر نمی‌دانست چگونه باید با بیماری مبارزه کند، وسایل ارتباطی چندانی در دسترس نبود که بتواند به راحتی از همه اخبار مطلع شود اما در حال حاضر مردم دنیا با هم ارتباط دارند و فاصله‌ها کم شده و این خودش حسن بزرگی است.

شیرچی درباره فعالیت این روزهایش گفت: واقعیتش این است که من از یکی دو ماه اخیر مسافرت نرفتم اما کتاب‌های مختلفی خوانده‌ام و سفر نهانی را در درونم آغاز کردم، چیزی که به آن نیاز داشتم این بود که با خودم گفت‌وگو کنم؛ با خطوطی که می‌نوشتم به آرامش رسیدم و با قلم و خط نجوا می‌کردم. در این روزها بیشتر دست به قلم بردم و اگر حال خوبی بود کلمات را رقصاندم و اگر بی‌حالی بود با قلم و حروف حال خوب را یافتم و در مجموع این روزها برای من بد نبود، ضمن اینکه این روزها فرصت خوبی برای فیلم دیدن و کتاب خواندن است.

وی ادامه داد: درست است که غم و مشکلات مردم و هجوم اتفاقات بد روی هنرمند تاثیر بسیاری می‌گذارد اما سعی کردم خودم را با کار بیشتر مشغول کنم و از این زمان بهترین بهره را ببرم.

وی درباره برپایی نمایشگاه پس از پایان ایام قرنطینه گفت: همانطور که گفتم این روزها مشغول خلق اثر هستم و هر زمانی که شرایط بهتر شود حتماً نمایشگاهی از آثارم برپا خواهم کرد. واقعیت این است که همیشه سعی کردم حال امیدوارکننده‌ای برای خودم رقم بزنم، اما این روزگار برای همه یکسان شده و باید روزگار بهتری را برای خودمان بسازیم. این ساختن هم سواد، بینش و آگاهی می‌خواهد و باید تنگ نظری‌ها را از خودمان دور کنیم و دنیا و هرآنچه در آن هست را زیباتر ببینیم.

شیرچی در پاسخ به اینکه هنر تا چه حد می‌تواند در کاهش اضطراب و تشویش ناشی از شیوع کرونا تأثیرگذار باشد، عنوان کرد: به نظرم هنر بیشترین تأثیر را در این ایام داشته و هنرمندان دنیا به این روزهای سخت و طاقت فرسا شکل و شمایل دیگری بخشیدند و به آن روح دادند، یکی موسیقی نواخت و دیگری آواز خواند، هنرمند دیگری با خط و نقش بر بوم و کاغذ جان بخشید و هر هنرمندی به هر شکلی که توانست امید را به مردم برگرداند.

وی در ادامه تصریح کرد: به همین دلیل معتقدم هنرمندان سراسر جهان به مردم روحیه دادند و توانستند در این روزهای پر بیم و هراس، نشاط و امید را به مردم تزریق کنند.  اگر منصف باشیم هر کسی به اندازه توانش و با گفتمانی انرژی بخش می‌تواند به مردم متصل شود و به آنها روحیه دهد. هنرمندان در کشور ما هم نقش خوبی داشتند، به جز کسانی که همیشه دنبال موجی هستند اما هنرمند واقعی دنبال موج سواری و حاشیه سازی نبوده و هدفش خردورزی، مدل سازی و کمک به زندگی آسان و با آرامش است. اینها خاصیت خوب این دوران بود و هنرمندان هم خوب کار کردند.

شیرچی در پایان خاطرنشان کرد: اتفاقات اخیر باعث شده تا بیشتر به زندگی فکر کنیم و همه ما در هر جایگاهی که هستیم باید سعی کنیم جامعه را به سمت معنویت، اخلاق، فرهنگ وهنر سوق دهیم و از این سیاست‌زدگی که گریبانگیرمان شده فاصله بگیریم و آرامش خود را در گرو معنویت و فرهنگ بازیابیم.

در ادامه تابلوهای اهدایی اسرافیل شیرچی را به مردمی که این روزها در قرنطینه خانگی به سر می‌برند، ببینید:

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.