تبریز- شهر جدید سهند یکی از شهرهای جدید آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که در ناحیه شمال غربی شهرستان اسکو واقع‌شده‌ و جمعیتی بالغ‌بر ۸۰ هزار نفر دارد، سهند هجدهمین شهر پرجمعیت استان به‌حساب می‌آید و هدف از احداث این شهر اسکان دادن سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز بود که با استقبال گسترده مردم این کلان‌شهر نیز روبه‌رو شد.

بزرگراه سهند- تبریز اتوبان وعده‌ها/مراسم افتتاح یک سال دیگر تمدید شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: درحالی‌که سهند هرروز بر وسعت و جمعیت آن افزوده می‌شود و دسترسی شهروندان و ساکنان آن به تبریز باید تسهیل و تسریع پیدا کند اما متأسفانه بزرگراه سهند- تبریز هنوز پس از گذشت ۱۰ سال به پایان نرسیده است.

کلنگ ساخت بزرگراه تبریز - سهند در سال ۱۳۸۹ شمسی به زمین زده شد تا ساکنان شهر جدید سهند که بخش عمده‌ای از آنان را سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز تشکیل می‌دهد، بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تبریز دسترسی داشته باشند، اما این طرح مهم راه از آن زمان تاکنون هرسال، وعده افتتاح در تابستان سال آینده را تجربه کرده و هنوز به ثمر ننشسته است.

عدم اتمام احداث این بزرگراه ۲۴ کیلومتری مشکلات بسیاری زیادی برای مردم تبریز، اسکو و شهر جدید سهند ایجاد کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طولانی بودن جاده کنونی تبریز- سهند، افزایش حجم ترافیک در این مسیر، افزایش روزافزون تصادفات رانندگی در این محور مواصلاتی و همچنین هزینه‌های  تردد بین دو شهر تبریز و سهند اشاره کرد.

اعتراض استاندار

بزرگراه ۲۲ کیلومتری تبریز - شهر جدید سهند ازجمله طرح‌های راه‌سازی حیاتی آذربایجان است که استاندار آذربایجان شرقی شخصاً وعده داد که این مسیر تا پایان شهریور ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

متأسفانه آن‌قدر در خصوص افتتاح این بزرگ‌راه وعده داده‌شده است که تأخیر در احداث آن حتی صدای خود استاندار را هم درآورد و لذا پورمحمدی سال گذشته اعلام کرد« اگر احداث این مسیر به همین شکل پیش برود به مردم می‌گویم که چه افرادی در مسیر این بزرگ‌راه سنگ‌اندازی می‌کنند!»

استاندار آذربایجان شرقی سال گذشته عنوان کرد: تأمین مالی این پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی، با بهانه‌های سطحی معطل‌مانده است و متأسفانه بخشی از بدنه اجرایی راه و شهرسازی و مدیران استانی همراهی خوبی با حرکت توسعه استان در این زمینه ندارند.

وی سال گذشته حتی تهدید کرد: بنده به‌عنوان نماینده دولت باید به مردم استان گزارش دهم و اگر بزرگراه تبریز- سهند در موعد مقرر به اتمام نرسد به مردم اعلام خواهم کرد که چه کسانی در برابر این مسئله مقاومت می‌کنند.

استاندار آذربایجان شرقی بابیان اینکه بزرگراه تبریز- سهند، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ابراز امیدواری کرد این مسیر حداکثر تا بهار سال ۹۹  زیر بار ترافیک برود.

گفتنی است هم‌زمان با فرارسیدن فصل بهار نیز این پروژه به پایان نرسید و حالا استاندار آذربایجان ‌شرقی علت عدم بهره‌برداری از پروژه تبریز سهند را شرایط اقلیمی و کرونایی اعلام می‌کند و می‌افزاید: هر هفته از اتوبان تبریز ـ سهند بازدید داشتیم و به‌صورت جدی پیگیر بودیم ولی اخیراً با شیوع ویروس کرونا سرعت کارهای اجرایی این پروژه کاهش یافت.

اتوبان وعده‌ها

سهند چند سالی است که تبدیل به اتوبان وعده‌های مسئولین شده است. آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی اردیبهشت سال ۹۳ طی بازدید از شهر جدید سهند، از تکمیل اتوبان سهند ـ تبریز با مشارکت این شهر ظرف مدت یک‌ساله خبر داد.

پس‌ازآن نیز در سال ۹۴ در اولین سفر دکتر روحانی به آذربایجان شرقی، رئیس‌جمهور خبر از اتمام پروژه آزادراه ۲۲ کیلومتری تبریز سهند تا پایان سال ۹۵ داد.

اعتراض‌های مردمی به تکمیل نشدن این بزرگراه به‌قدری بالا رفت که محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان وعده بهره‌برداری از این بزرگراه را تا شهریور سال ۹۸ داد ولی بازهم این وعده محقق نشد.

تمدید وعده افتتاح

در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌ شرقی در خصوص زمان پایان رسیدن این پروژه می‌گوید: تا پایان این فصل کاری یعنی خرداد ۹۹ این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

ابوالقاسم سلطانی بابیان اینکه پروژه احداث بزرگراه تبریز- سهند جزو مهم‌ترین طرح‌های راه‌سازی استان است که به خاطر کرونا تعطیل نشد ادامه می‌دهد: از نخستین روزهای هفته جاری شاهد سرعت گرفتن احداث این بزرگراه هستیم و تلاش می‌کنیم تا خرداد امسال شاهد افتتاح این طرح ملی باشیم.

وی افزود: بر اساس قرارداد منعقده، ۴۰ درصد سهم هزینه ساخت بزرگراه تبریز - سهند بر عهده پیمانکار و ۶۰ درصد دیگر بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

وی بابیان اینکه این پروژه با جدیت در حال انجام است ادامه داد: کارگران و نیروهای فعال در این پروژه باوجود شیوع ویروس کرونا ولی با رعایت مسائل بهداشتی سرکار حاضر می‌شوند و برای اتمام پروژه در تلاش هستند.

سلطانی در خصوص اخذ عوارض از این بزرگراه اظهار داشت: با توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بعد از افتتاح پروژه تردد به‌شرط پرداخت عوارض خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    2 0
    صبرنکنیم چکار کنیم کدام مسول ما در مسکن مهرزندگی میکند یا کدام مسول ما پیکان سوارمیشودسال۹۹نشدسال۱۴۹۹افتتاح میکنیم
  • ا.ف ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 0
    خاک بر سر مسئولین مربوطه که همواره بهانه‌ای برای توجیه کم کاری خود دارند.با اینهمه بودجه و تشکیلات و بخور بخور اگه هرروز فقط شش متر کار کرده بودند توی این ده سال،پروژه تمام شده بود.