سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این نیروهای آمریکایی بودند که مانع گشت زنی نیروهای ما در خلیج فارس شدند که سبب شد نیروهای سپاه واکنش نشان داده و به ناوگان آمریکا هشدار بدهند.

آمریکایی‌ها مزاحم گشت‌زنی نیروهای سپاه شدند و اخطار گرفتند/ دلیلی ندارد شورای امنیت به نقض قطعنامه خودش در مورد لغو تحریم تسلیحاتی ایران تن بدهد

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای مایک پمپئو مبنی بر رفتار تحریک آمیز نیروهای سپاه پاسداران برای ناوهای این کشور و تاکید بر اینکه رفتار نیروهای ایرانی خلاف مقررات بین‌المللی بوده، گفت: ما حضور آمریکا و نیروهای این کشور را در منطقه عامل ناامنی و تنش می‌دانیم حضور آنها غیر قانونی است. اینجا منطقه ما است و نیروهای مسلح ما اگر می‌خواهند در جهت وظایف و ماموریت خود گشت‌زنی کنند باید با طیب خاطر باشد.

وی تاکید کرد: این نیروهای آمریکایی بودند که مانع گشت زنی نیروهای ما شدند که سبب شد نیروهای ما واکنش نشان داده و به ناو های آمریکایی در مورد رفتارشان هشدار بدهند.

موسوی خاطرنشان کرد: امنیت این منطقه هزاران سال است بدست ایران و کشورهای منطقه به ویژه با همکاری ما و عمان در آنسوی تنگه هرمز تامین می‌شود و  همانطور که سپاه در بیانیه خود گفت ما از نیروهای بیگانه که نامشروع اینجا هستند می خواهیم بروند و یا مقررات و امنیت عبور و مرور را رعایت کنند تا مجبور به هشدار و اخطار به آنها نباشیم. ما از حضور آنها ابراز نارضایتی می کنیم و امیدواریم مجاب شوند منطقه ما را ترک کنند.ب

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد خبر توقیف موقت یک کشتی چینی در آبهای خلیج فارس توسط نیروهای سپاه هم گفت: در مورد توقیف خبری نشتیدم اما گشت ایران اگر به موردی مشکوک شود با انها وارد گفتگو می شودد احتمالا سوء تفاهمی بوده که برطرف شده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درباره درخواست وزیر خارجه آمریکا از شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و جلوگیری از پایان این تحریم ها در قطعنامه ۲۲۳۱ تا ۶ ماه آینده نیز گفت: این از عجایب و طنزی روزگار است که یک دولت قانون شکن که از برجام خارج شده و قطعنامه ای را که خودش به آن رای داده بوده نقض کرده ،خواستار نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی دیگر کشورهاست.

موسوی افزود: آنچه آمریکایی‌ها با این اظهارات  می‌خواهند اذهان دنیا را از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران منحرف کنند  یا به دنبال جنگ افروزی در منطقه هستند.

وی تاکید کرد: دلیلی ندارد شورای امنیتی به نقض قطعنامه خودش تن بدهد و در مصوبه‌ای که مشروعیت دارد تغییر ایجاد کند. آمریکایی‌ها نباید نگران وضعیت ما باشند اگر نگران وضعیت تسلیحاتی در منطقه هستند فروش انواع سلاح های مرگبار را به جهان و منطقه ما متوقف کنند.

اینستکس مقدمه بود؛ بازگشت گام های ایران منوط به توازن تعهدات است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره آغاز تراکنش‌ های مالی در چارچوب اینستکس و احتمال بازگشت گام های ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای خود با شروع مبادلات در این کانال، با اشاره به اینکه اینستکس مقدمه ایست برای اجرای تعهدات دیگر اروپا.ی‌ها اظهار داشت: آنها  گفتند برای اجرای تعهداتشان نیازمند یک سازوکار کالی هستند و ما نیز از ایجاد این کانال اتسقبال کردیم، اما تاکید کردیم که این کافی نیست و آنها باید تعهدات ۱۱ گانه ای را که داده اند از جمله فراهم کردن مبادلات بانکی و بیمه ای و فروش نفت را اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: ما گامی را به عقب بر نمی‌گردیم مگر اینکه توازنی در زمینه تعهدات دو طرف ایجاد شود و مزایا و منافع ما در برجام تامین شود.

خواهان افغانستان با ثبات و امن در همسایگی خود هستیم 

موسوی در خصوص اقدامات ایران در جهت کمک به حل تنش سیاسی در افغانستان  و میانجیگری بین اشرف غنی و عبدالله هم با بیان اینکهایران مایل است یک افغانستان امن و با ثبات در همسایگی‌اش باشد، گفت: متاسفانه بروز اختلاف‌های سیاسی، ایران را بر آن داشته که به عنوان کشور دوست همیشگی افغانستان اقدامات خود را آغاز کند. تماس‌های دکتر ظریف با مقام‌های افغانستان انجام شده و دستیار ایشان دکتر طاهریان هم از روز گذشته در کابل هستند و  باشخصیت های مختلف دیدارهایی داشته اند.

وی افزود: تلاش های ما تلاش های مستقلی است که در راستای منافع دولت و ملت افغانستان است ما به عنوان همسایه وظیفه خود می‌دانیم اگر کاری از دستمان بر می‌آید برای آرامش در افغانستان انجام دهیم. بر خلاف کشورهایی که از درگیری در افغانستان خوشحالند ،ما از نزدیک تحولات را دنبال کرده و وظیفه خود میدانیم از رفاقت با همه افراد و گروه ها برای بازگشت آرامش کمک بگیریم که بعدها منجر شود به تشکیل دولت فراگیر.

تشکیل دولت فراگیر مقدمه گفتگوهای صلح بین الافغانی است

وی در خصوص چشم انداز صلح با طالبان هم گفت: الان اولویت اصلی مشکل سیاسی در افغانستان است و این  گفتگو ها مقدمه ایست برای گفتگو های صلح با همه گروه‌ها وطالبان هم یکی از گروه های مهم در افغانستان است. هم و غم ایران دستیابی به تفاهم بین گروه‌های افغانستانی است. بنده از تلاش‌های آمریکایی‌ها خبر ندارم اما تلاش‌های ما مستقل و در چهارچوب منافع افغانستان است.

۹۵ هزار زندانی با اقدامی اخلاقی به مرخصی رفتند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای اخیر گزارشگر حقوق بشر برای ایران در خصوص اعمال تبعیض میان زندانیان برای اعطای مرخصی گفت: من این حرف‌ها و گزارش‌ها را قبول ندارم اما می‌دانم که اقدامات اخلاقی در قوه قضائیه ایران صورت گرفته و حدود ۹۵ هزار زندانی با تشخیص قاضی به مرخصی رفته و حتی مرخصی آنها تمدید شده و تبعیضی هم بین زندانی‌های ایرانی و غیرایرانی صورت نگرفته است. فکر می‌کنم باز هم قوه قضائیه در حال بررسی مجدد است و آمار من مربوط به ۱۶ فروردین است.

موسوی در مورد موضع تهران نسبت به اتهام زنی ترامپ به چین در مورد منشا ویروس کرونا و تولید آن در لابراتوارهای این کشور، گفت: ایران سیاسی کردن کرونا را تقبیح می‌کند. اما متاسفانه آمریکا این رویه را در پیش گرفته در حالی که خود این کشور از متهمان ردیف اول در این زمینه است.

وی با بیان اینکه صلاح نمی‌دانیم در شرایطی که مردم دنیا درگیر این بیماری هستند اقدام های گمراه کننده صورت گیرد، افزود: آمریکایی‌ها به اظهارات بی پایه و جنگ روانی روی آورده اند که ظاهرا اهداف انتخاباتی دارد و می‌خواهند یرخی نارسایی‌ها و ضعف مدیریت خودشان را در مقابله با این بیماری در داخل بپوشانند.

موسوی تاکید کرد: سنگ ادنازی بدتری هم که کردند که در راستای تروریسم پزشکی است  قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی است. بهتر است موضوع منشا ویروس را به سازمان های تخصصی و بهداشت جهانی بسپاریم .

تمایلی به مذاکره با آمریکا نداریم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در مورد ادعای ترامپ مبنی بر تغییر موضع و آمادگی ایران برای مذاکره با وی نیز با اشاره به دروغ‌پراکنی‌ها و پریشان گویی‌های ترامپ در گذشته از جمله ادعای وی در مورد دریافت نامه‌ای دوستانه از رهبر کره شماری که با تکذیب پیونگ یانگ روبرو شد، اظهار داشت: طبیعتا ایران بعد از خروج امریکا از برجام و تروریسم اقتصادی شدیدی که علیه ملت ما ایجاد کرده آمادگی مذاکره با آمریکایی‌ها را ندارد.

موسوی با تاکید بر اینکه کارنامه آمریکایی‌ها در نقض عهد و پیمان شکنی سیاه است، گفت: الان هم دنبال استفاده از شرایط کرونا هستند که با فشار بر مردم ایران تن به مذاکره بدهیم که خیال باطلی است.

وی ادبیات مقامات آمریکایی را نازل و برازنده خودشان خواند و تصریح کرد:  دآنها ر حالی که خودشان نیازمند کمک دیگر کشور ها هستند مدعی می‌شوند ما دستگاه تنفس مصنوعی زیاد داریم و اگر ایرانی‌ها مذاکره را بپذیرندحاضریم به آنها کمک کنیم که با پاسخ خوب آقای ظریف روبرو شد که به آنها تاکید کردنایی بالایی دارد و زمانی که نیاز داخلی ما اشباع شد ما آماده ایم به مردم آمریکا کمک کنیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که آمریکا تروریسم اقتصادی و دیگر فشارها را ادامه دهد به سمت هیچ گفتگویی با آنها نمی‌رویم.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.