رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: با توقف موقت حضور زائران در حرم مطهر رضوی از بیست و هفتم اسفند سال گذشته به منظور حفظ سلامت مردم، آستان قدس رضوی به منظور تسهیل ارتباط زائران با بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، برنامه های فرهنگی و اعتقادی را در قالب پویش های متنوعی طراحی کردند.

ارائه الگوی زندگی اسلامی راهبرد برنامه‎های سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به شرایط بوجود آمده در کشور که منجر به تعطیلی موقت بقاع متبرکه و مساجد سراسر کشور شده و به طور ویژه محدودیت هایی برای حضور زائران در حرم مطهر امام هشتم علیه السلام بوجود آورده است، از ابتدای این شرایط، آستان قدس رضوی با تشکیل ستادی با رویکرد بررسی موارد فرهنگی مرتبط با این اوضاع، برنامه های مختلفی را تدارک دید.
یکی از این اقدامات، طراحی و تدوین بسته برنامه ای با عنوان «آقا سلام؛ با شما خوشیم» است که با رویکرد ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی ایرانی برای حضور و ماندن خانواده ها در منازل خود می باشد.
در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد؛ رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به جزئیات این برنامه پرداخته ایم.

برنامه «آقا سلام؛ با شما خوشیم» شامل چند پویش است و اجرای آن از چه تاریخی آغاز شده؟
این برنامه شامل ۵ پویش است که از پانزدهم فروردین ماه آغاز شده و تا نیمه رمضان ادامه دارد. در این برنامه که مبتنی بر پویش های متنوعی بر اساس حدیث شریف رضوی می باشد، ساعات و اوقاتی را که افراد باید برای پرداختن به آن ها در زندگی تلاش و کوشش فراوان کنند، طراحی و تدوین شده است.
در واقع پویش «مثل مسجد» با رویکرد امور عبادی درون منزل، «خانه ات آباد» با رویکرد جریان خدمت، کار و فعالیت در منزل، پویش «به توان مهربانی» با رویکرد معاشرت، صله رحم و دست‌گیری از نیازمندان، پویش «به وقت لبخند» با رویکرد تفریحات سالم و همچنین «بهارخوان» با رویکرد ترویج و معرفی کتاب‌های مناسب اعضای مختلف خانواده فعالیت می کنند.

ایده اصلی اجرای این پویش ها چگونه شکل گرفت و چه فرآیندی از زمان ایده تا اجرا انجام شده است؟
محدودیت شدن فعالیت های فرهنگی به صورت حضوری مانع تعطیل شدن و برداشته شدن ماموریت‌های فرهنگی مجموعه آستان قدس رضوی نشده و حتی مجموعه آستان قدس رضوی از شش ماه قبل از ایام نوروز ستادی را در برای برنامه ریزی و اجرای اقدامات متنوع نوروزی برای زائران و مجاوران امام هشتم علیه السلام تدارک دیده بود اما با تغییر شرایط و از ابتدای شروع ویروس کرونا در کشور، ستاد ویژه فرهنگی تشکیل شد.
در این ستاد با تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و مشورت از طریق حضور و دعوت از حدود ۵۰ نفر از اساتید و فعالان فرهنگی سطح کشور، ایده های مختلفی جمع آوری شد. مجموعه برنامه «آقا سلام با شما خوشیم» نیز با تمسک به سیره و رهنمودهای حضرت رضا علیه السلام به عنوان محوری‌ترین برنامه این ایام دردبیرخانه این ستاد و بر اساس کلام امام هشتم(ع) تنظیم و پس از دریافت تاییدات اساتید و هیئت اندیشه ورز برنامه به صورت فعالیتی منسجم طراحی شد که اکنون در حال اجرا است.

وجه تمایز این برنامه با سایر برنامه ها و پویش ها در چه چیزی است؟
شاید فعالیت های زیادی در خصوص عبادات در منزل و یا فعالیت های مورد نیاز در خانه ها توسط مجموعه های مختلف پیگیری می شود اما اینکه این فعالیت‌ها بر اساس توصیه حضرت رضا علیه‌السلام و کلام معصومین تدوین شده باشند، رنگ و بوی دیگری دارد. جریان فعالیت در منزل وقتی رنگ و بوی خدمت رضوی به خود می گیرد، دلنشین تر شده، ضمن این که همراه با خصایصی است که تاثیرت ان را بیشتر می کند. به طور مثال خادم امام رضا عیله السلام خدمت را وظیفه خود می داند و اهل منت نیست، گشاده‌رو و صبور است. لذا در این طرح سعی شده تا در هر خانه ای، هر خانواده ای خود را درمحضر امام هشتم علیه اتلسلام ببیند و با سلام و توسل به او سعی کند از طریق تمسک به سیره آن بزرگوار، لحظات خوشی را فراهم کند.
این پویش ها ویژگی های دیگری نیز دارد که می توان به مبتنی بودن بر کلام و سیره اهل بیت علیهم السلام، مشارکت نخبگان و فعالان فرهنگی در این پویش، سادگی شرکت در پویش ها از طریق درج هشتگ هر پویش و انتشار آن در فضای مجازی اشاره کرد.
علاوه بر این، افراد می توانند با شرکت در آن ها از جوایز ویژه در نظر گرفته شده شامل ۸۸ جایزه نفیس و ۸۸۸ جایزه دیگر که به صورت روزانه جوایز اهدا خواهد شد، بهره مند شوند. ضمن این که ۵ پویش مذکور علاوه بر این که اشتراک تجربیات و دانسته ها به شمار می رود، رقابتی در یک جشنواره نیز به حساب می آید.

این پویش ها در چه صفحات مجازی و در مجموع در چه رسانه هایی معرفی شده است؟
محوریت رسانه ای این پویش در رادیو زیارت آغاز شده و روزانه بیش از ۶ ساعت برنامه مستقیم با همین عنوان پخش می شود. علاوه بر این، بستر توسعه فعالیت های رسانه ای در شبکه های مختلف سیما فراهم شده و به زودی فعالیت منسجمی در این زمینه صورت می گیرد.
برنامه «آقا سلام با شما خوشیم» همچنین در شبکه های مجازی و پیام رسان های مختلف با عنوان @ravaq_razavi فعالیت می کند و در دسترس عموم مردم است.

مردم چگونه می توانند از این پویش مطلع شده و به آن بپیوندند؟
شبکه های مختلف مجازی و همچنین صدا و سیمای استانی و کشوری در این زمینه اطلاع رسانی کرده اند، با ان حال مردم نیز می توانند از طریق ورود به صفحات این پویش به آدرس @ravaq_razavi از جزئیات مرتبط با آن مطلع شوند.

در قالب این پویش ها چه خدماتی به مردم ارائه می شود؟
در هر پویش مجموعه ای از آموزه ها و الگوهایی که باید خانواده ها در منزل اجرایی کنند مطرح می شود. به طور مثال در پویش «مثل مسجد» در خصوص انجام نماز جماعت در جمع خانواده صحبت می شود. در واقع علاوه بر ارائه نکات مختلف اجرای یک نماز جماعت صحیح از مناظر مختلف به موضوعاتی مانند ایجاد محراب در منزل، اذان گفتن، چگونگی دعا بعد از نماز و... توجه شده و در همین زمینه فایل های مجزایی برای استفاده خانواده ها در نظر گرفته شده است.
به طور کلی الگوهای مختلف عبادت، معاشرت، فعالیت، تفریحات و به طور ویژه مطالعه در منزل در این پویش ها به مردم ارائه شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.