ابوالفضل ظهره‌وند گفت: اگر کرونا تنها متوجه سیاه پوستان و فقرا می‌شد صدا از کسی بر نمی‌خاست و اقتصاد جهانی هم در حالت رکود نمی‌رفت. اشکال بیماری کرونا از دید غربی‌ها و جریان سرمایه‌داری این است که برایش سیاه و سفید و قدرتمند و بی پناه فرقی ندارد.

ایران می‌تواند در بین اقتصادهای جهانی عرض اندام کند

قدس آنلاین: ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل سیاست خارجی و عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفت و گو با قدس درباره شرایط جمهوری اسلامی ایران در دوران پساکرونا و راهبردهایی که باید داشته باشد، اظهار داشت: طرح ادعای شرایط وخیم ایران در بحران کرونا و جوسازی ها در این باره، در واقع نوعی زمینه سازی برای پذیرش خواسته های غربی ها و رفتن به پای میز مذاکره است. ما در همین بیماری کرونا هم نشان دادیم که تفکر انقلابی می تواند با پدیداری مانند کرونا عملکرد بهتری از غربی ها داشته باشد. امروز تمامی مردم برای شکست کرونا بسیج شده اند و این نوعی نمایش انسجام ماست. برخی فضاسازی ها کنونی درباره وضعیت ایران، آدرس غلطی است که به مردم و افکار عمومی داده می شود و البته منشأ آنهم به برجی جریانات داخلی و خارجی برمی‌گردد.  

چرا جهان از مرگ ۳۵ میلیون نفر آدم مضطرب نشد؟

ابوالفضل ظهره وند تصریح کرد: امروز رقم کشته ها بر اثر بیماری کرونا عددی حدود ۱۰۰ هزار نفر است اما تلفات مردم بر اثر گرسنگی و فقر حدود ۳۵ میلیون نفر در سال کشته می دهد، چرا کسی درباره این ۳۵ میلیون نفر مضطرب نمی شود و سکوت کرده است؟ دلیلش این است که بیماری کرونا امروز متوجه شهرهای بزرگ و کانون های قدرت شده است. اگر کرونا تنها متوجه سیاه پوستان و فقرا می شد صدا از کسی بر نمی خاست و اقتصاد جهانی هم در حالت رکود نمی رفت. اشکال بیماری کرونا از دید غربی ها و جریان سرمایه داری این است که برایش سیاه و سفید و قدرتمند و بی پناه فرقی ندارد. چرا دولتهای غربی به جنایاتی که هر روزه در کشورهایی همچون لیبی و یمن در جریان است واکنشی نمی دهد، بنابراین مساله آنجاست که در حال حاضر این بیماری کانون های قدرت را هدف گیری کرده است. بنابراین، در چنین شرایطی ما اگر برای رفع تحریم ها التماس کنیم یک نوع دادن آدرس غلط است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: ما باید در شرایط کنونی، تحریم را یک فرصت برای استفاده و فعال سازی ظرفیت های خودمان ببینیم. امروز کرونا نشان داد که ایران در حوزه غذا و دارو و عرصه بهداشتی عملکرد خوبی داشته و باید آنرا غنیمت بدانیم، نه اینکه همواره نگاه‌مان به بیرون از مرزها باشد و از ترامپ در حال سرنگونی صدور مجوز ارسال غذا و دارو را مطالبه کنیم که البته آنها هم در مقابله از ما درخواست مذاکره و کوتاه آمدن از نقاط قدرت داشته باشند. این موضوع باز هم حربه ای است تا مانند برجام، ظرفیت های کشورمان را تحویل غربی ها بدهیم.

خطر فروپاشی اتحادیه اروپا به خاطر کرونا

وی همچنین گفت: اروپایی ها هم گرفتار بحران کرونا هستند و اگر نتوانند تا ۳ ماه آینده تبعات و اثرانت آنرا جبران کنند، بدون شک اتحادیه اروپا فرو خواهد پاشید و چیزی به نام اقصاد اروپا نخواهد بود. بنابراین یکی از اقتصادهایی که در دوران پساکرونا می تواند در بین اقتصادهای مطرح جهانی عرض اندام و ظهور کند ایران است زیرا جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه پیوند خاصی با اقتصاد جهانی ندارد و تمام ظرفیت های آن درون زاست. این استراتژی درون زا و نگاه به ظرفیت های داخلی همراه با عملکرد انقلابی و متعهدانه از سوی مسئولان کشورمان، موجب خواهد شد که اطمینان یابیم اقتصاد ایران شکوفا خواهد شد و ساختار تحریم های غرب علیه ایران فرو خواهد پاشید. معتقدم در دوران پساکرونا به مراتب شرایط بهتری از ماقبل کرونا خواهیم داشت و به همین خاطر نباید خودمان را در موضع ضعف قرار دهیم. شرایط پساکرونا درواقع می تواند نوعی موهبت الهی برای استفاده از توان و ظرفیت های درونی خودمان باشد.

ظهره وند همچنین درباره عملکرد وزارت خارجه در دوران بحران کرونا، افزود: عملکرد وزارت خارجه در این مدت در واقع تکرار همان عملکرد دوران برجام است. تحریم تنها ابرازی بوده که برخی جریانات داخلی و غربی از آن بهره برداری کنند و نظام کشورمان را ناکارآمد نشان بدهند. وزارت خارجه می توانست در به چالش کشیدن سیاست های تحریمی غرب موضع فعالانه تری داشته باشد. ایستادگی ما در دوران تحریم و بحران کرونا و استفاده از توان داخلی در تمامی عرصه های سیاسی و اقصادی می تواند فرصت خوبی برای دستگاه دیپلماسی کشور در راستای تبلیغ در بین دیگر ملت ها شود و آنها را به ایستادگی در برابر زورگویی های آمریکا و عدم پذیرش خواسته های ظالمانه دعوت کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: امروز؛ روز مانور قدرت ایران است و این قدرت باید در رفتارها و تعاملات ما با دیگر کشورها نمود یابد. قابلیت هایی که ما امروزه در سایه تحریم بدست آورده ایم درواقع نتیجه ایستادگی هاست و باعث شده تا خوداتکایی به نوعی از مولفه های مردم محسوب شود. باید در دوران پساکرونا از مسیری که این روزها درگیر آن هستیم و عملکرد مناسبی داشتیم، دفاع کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.