مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی از افتتاح و راه‌اندازی حساب خاص جرایم پسماند در خراسان رضوی خبر داد.

حساب خاص جرایم پسماند در استان خراسان رضوی راه‌اندازی شد

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی ضمن اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته به استناد ماده ۲۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، سامانه جامعی را طراحی کرد، اظهار داشت: تمامی واحدهای تولید کننده پسماند صنعتی و ویژه ملزم به ثبت نام در این سامانه شدند.

وی از تأیید انتقال بیش از پنج هزار و صد تن پسماند ویژه از سوی این اداره کل، طبق دستورالعمل نقل و انتقال پسماند داخل کشور در سال گذشته و تا پیش از پیاده سازی سامانه جامع مدیریت پسماند خبر داد و گفت: با حساسیت ویژه بر اعمال ضوابط و ملاحظات زیست محیطی، این مقدار حدود دو سوم میزان تقاضاهای دریافتی این اداره کل برای جابجایی پسماندهای ویژه درسال قبل بوده است.

همتی گفت: بعد از استقرار سامانه جامع مدیریت پسماند نیز، مجموع تقاضا برای انتقال پسماند ویژه ۱۳۳۵ تن بوده است که پس از بررسی، تا اسفند ۹۸ صرفاً با انتقال ۷۱۲ تن پسماند ویژه موافقت شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در زمین نقل و انتقالات برون مرزی نیز گفت: مجموع تقاضا برای واردات پسماند از دیگر کشورها به خراسان رضوی نزدیک به ۳۸۰۰ تن، برای ثبت سفارش واردات پسماند برون مرزی بیش از ۳۵ هزار تن و برای ترانزیت پسماند برون مرزی ۷۲ تن بوده که با توجه به ضرورت بررسی دقیق و اعمال ضوابط مربوط به کنوانسیونهای مربوطه، این اداره کل برای حدودا ۳۹ هزار تن پسماند، مستندات را بررسی و نظارت‌های لازم را در سال گذشته انجام داده است.

همتی همچنین از ثبت نام ۴۱ بیمارستان، ۱۲ شهرداری و بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی استان در سامانه جامع مدیریت پسماند در سال گذشته خبر داد و گفت: موافقت با قریب ۵۰ تقاضا برای صدور مجوز معدوم سازی کالاهای بخش خصوصی درسال گذشته منجر به امحاء ۳۱۴ تن پسماند واحدهای خدماتی و صنعتی شد.

وی همچنین افزود: در موضوع صدور مجوز عملیات معدوم سازی کالاهای قاچاق نیز بیش از ۳۵۰۰ ردیف کالا مورد بررسی قرار گرفت و از این مقدار، ۵۶ ردیف کالا به علت ماهیت خاص در موافقت‌های صادره مستثنی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه اظهار داشت : طبق ماده ۲۱ قانون مدیریت پسماند، درآمد حاصل از جرایم این قانون به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز وهمه ساله معادل وجوه واریزی از محل اعتبارات ردیف خاصی که در قوانین بودجه‌سنواتی پیش‌بینی می‌شود، در اختیار دستگاه‌هایی که در آئین‌نامه اجرایی این قانون تعیین‌ خواهند شد، قرار خواهد گرفت.

همتی بیان کرد: این درآمدها صرف آموزش، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و رفع ‌آلودگی ناشی از پسماندها، حفاظت از محیط زیست و تأمین امکانات لازم در جهت‌ اجرای این قانون شود و بر این اساس، حساب خاص جرایم پسماند در استان افتتاح و به شهرستان‌های تابعه و مقامات قضایی استان نیز ابلاغ شده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.