سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه سیاست محوری کماکان ماندن در خانه است، با دفاع از سیاست دولت در بازگشایی مشاغل گفت: باید یک راهبرد را در مقابله با کرونا با رعایت پروتکل‌ها برای زندگی و معیشت در پیش بگیرم نه سیاستهایی دوگانه را، در غیر این صورت جامعه در درازمدت تحمل نخواهد کرد.

کسی که متوسل به ترور می‌شود از مذاکره ناتوان است/ اگر با استراتژی اشتغال را به جریان نیندازیم با یک جامعه بحران‌زده روبه‌رو می‌شویم

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی مشاغل و ادارات و حرکت به سمت عادی سازی فعالیت‌های اقتصادی با وجود تاکید بر در خانه ماندن مردم و تناقض میان این دو راهبرد از سوی خبرنگاری که انتظارات دولت را از مردم حداکثری و خدمات را حداقلی خواند و گفت سیاستهای دولت تنها برای اقشاری خاص(برخوردار) موثر است؟، با تاکید دوباره بر اینکه باید در خانه بمانیم و گروه هایی که لازم است مثل کودکان و سالمندان کماکان تعطیل و در خانه هستند و حرکت هایی مثل پاساژ گردی و رفتارهای پر ریسک ممنوع مانده، گفت: باید برنامه‌ای بریزیم که با پروتکل‌های بهداشتی اشتغال را داشته باشم وگرنه در درازمدت جامعه تحمل نمی‌کند و تاب آوری نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: سلامت در درازمدت ممکن است فقط از کرونا آسیب نبیند. خانواده‌ای که معیشتش آسیب ببیند در مقابل کرونا آسیب پذیرتر است. از اینرو باید یک استراتژی را جلو ببریم نه یک دوگانه را.

ربیعی خاطرنشان کرد: اصل بر در خانه ماندن است. بیرون آمدن استثنا دارد و بر حسب ضرورت باید صورت بگیرد. هنوز هم بخشهای بزرگی از جامعه در خانه هستند . اگر امروز این استراتژی که دو ستون دارد را دنبال نکنیم در آینده با یک جامعه بحران زده روبرو خواهیم بود.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: امروز دولت با مسأله سلامت انسانها در همه ابعاد آن روبرو است. دولت هم باید با پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم مبارزه با کرونا چون فقر و بیکاری روبرو باشد و هم به مبارزه تحریم های ظالمانه برود.

وی گفت: دولت همزمان برای مبارزه با تحریم ها دست روی دست نگذاشته است و هر روز سیاست‌ها و برنامه ریزی های لازم را صورت داده است.

دستیار اتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حتی تلاشها و مبارزات بی وقفه دولت برای رفع تحریم ها هم در راستای حفظ سلامت معیشت و اقتصاد کشور  در برابر کرونا بوده است ئ در این راستا با وجود همه دشواری ها  روی دست نگذاشته و با اتکا به ظرفیت های داخلی توانست در کمترین زمان ممکن نیازمندیهای مردم در حوزه سلامت را بر طرف کند.

ورود کشور به مرحله غربالگری هدفمند

ربیعی با اشاره به افزایش 10 برابری تولید ماسک در کشور تا 4 میلیون عدد در روز و روند کاهشی مرگ و میر ناشی از کرونا در نتیجه اقدامات پایشی، بهداشتی و مراقبتی و درمانی، خاطرنشان کرد: ما از مرز ۷۲ میلیون نفر در غربالگری گذشته و به مرحله دوک یعنی تست هدفمند رسیده‌ایم، یعنی امروز با فناوری‌هایی که داریم افراد دارای ارتباط با بیماران کرونایی و افراد در معرض خطر را شناسایی می‌کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با وجود این اقدامات هنوز چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم و همه باید مراقبت کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سامانه 4030 و امتناع از انجام تست کرونا برای کسانی که متقاضی هستند، گفت: تست برای همه نیست و چنین بنایی نداریم مگر اینکه وقتی تست پادتن تولید و تایید شود بتوان از همه آزمایش گرفت.

ربیعی افزود: افرادی که با این سامانه  تماس می‌گیرند به مراکز منتخب ارجاع می‌شوند. پزشک آنها را معاینه می‌کند و در صورت لزوم از همه آنها تست گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: در هیچ کشوری از همه تست گرفته نمی‌شود. هوشمند بودن غربالگری نوع دوم مفید بوده چون بهما  سراغ افرادی ممکن است برویم که اصلا خودشان تمایلی به تست هم نداشته باشند اما وقتی مشخص می‌شود یک نفر به چند فروشگاه شلوغ رفته و در معرض سرایت بوده ممکن است او را بخواهیم که بیاید و تست بدهد.

محل هزینه ۱ میلیارد یورو را شفاف اعلام خواهیم کرد

سخنگوی دولت در مورد نحوه هزینه کرد ۱ میلیارد دلار برداشتی از صندوق توسعه ملی و برنامه دولت برای گزارش شفاف مصرف این پول هم گفت: ۱۲ هزار میلیارد برای وزارت بهداشت با اولویت تقویت و ساماندهی تولید دارو یا در صورت لزوم واردات دارو، تجهیز تخت بیمارستانی و افزایش تخت هایICU برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اقدام دیگر اینست که شرکتهای دانش بنیان در ارتباط با نیاز وزارت بهداشت تقویت شوند. هر چقدر از این پول باقی بماند برای حمایت از کارگران شاغل در حوزه‌هایی که از بیماری کرونا آسیب دیدند در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه بیکاری بطور شفاف همه خدمت گیرندگان خود را مشخص کرده گفت: برای کمک به بنگاه‌های متاثر شده و زیان دیده از کرونا هم مقرر شد که تسهیلات کم بهره با نرخ ۱۲ درصد تامین شود که به روشی آسانتر از نظر شرایط ضامن و البته مشروط بر حفظ نیروی کار و کارگران واحدها پرداخت خواهد شد ور به هر میزان که این تسهیلات پرداخت شود در سامانه اطلاعات آن اعلام و منتشر خواهد شد.

با کسی که متوسل به ترور شده مذاکره نمی‌کنیم

ربیعی درباره اظهارت اخیر ترامپ مبنی بر تمایل و آمادگی ایران برای مذاکره و این ادعا که تهران منتظر انتخابات آمریکا است تا با رقیب او جو بایدن در صورت پیروزی مذاکره کند، با کنایه گفت: نمی‌دانیم ترامپ این را از کجا فهمیده؟! و تاکید کرد: رئیس جمهور آمریکا تصورات ذهنی و برداشت های خودش را بیان می‌کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما بارها گفته‌ایم ساکنین کاخ سفید برای ما فرقی با هم ندارند. البته ترامپ مشکل تعامل درست با دنیا و  درک مسائل جهان و منطقه و حتی داخل آمریکا را دارد و  این رفتارهای وی سرپوش گذاشتن بر شکست سیاستهایش است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما در تعاملات بین‌المللی خود و دیپلماسی از اصول معینی پیروی می‌کنیم که عبارتند از احترام متقابل، چند جانبه گرایی و مقاومت در برابر زورگویی خاطرنشان کرد: هر رئیس جمهوری در کاخ سفید باشد مادامی که ما را تهدید کند زور بگویید و تهدید و به ترور متوسل شود ما با او گفتگویی نخواهیم داشت.

کسی که دست به ترور می‌برد توان گفتگو و مذاکره ندارد

وی تصریح کرد: توصیه ما به ترامپ اینست که بجای پیدا کردن ساختن مقصرهای خیالی مسیر نادرست خودش را اصلاح کند. کسی که برای پیشبرد سیاست‌هایش متوسل به ترور شود در دیپلماسی و گفتگو ناتوان است.

بی ثباتی و کرونا جان مردم منطقه را به خطر انداخته

سخنگوی دولت درباره سفر ظریف به سوریه و اهداف آن هم گفت: این سفر در ادامه رایزنی های منطقه‌ای برای اطمینان از تداوم روند صلح و پایان منازعات باقی مانده که رو به تشدید بوده، به ویژه در شرایط بروز همه گیری کرونا است.

ربیعی با بیان اینکه منطقه ما دیگر تحمل جنگ ها را ندارد، اظهار داشت: ما بارها گفته‌ایم آماده کمک به همه کشورها برای غلبه بر چالش های امنیتی و بی‌ثباتی در منطقه هستیم. این منازعات جان مردم بیشتری را به خطر می‌اندازد و  امیدواریم سایر کشورها هم همین راهبرد را دنبال کند همه باید برای مهار کرونا و پایان نزاع ها و جنگ کمک کنند.

همه پاسدار سلامت و معیشت مردم هستیم

سخنگوی دولت با اشاره به روز پاسدار و نقش سپاه پاسداران در تامین امنیت کشور و مرزها و در شرایط بحرانی مثل این روزها که کشور با کرونا درگیر است ورود این نیرو به خدمات اجتماعی و امداد رسانی، گفت: ما همه پاسدار هستیم؛ پاسدار ارزش‌ها و جان و معیشت مردم هستیم و باید به نوعی  پاسداری را تجربه کنیم و حرمت جامعه و زندگی مردم و این مفهوم را گسترده ببینیم.

ربیعی سپاه را مولود انقلاب خواند و با تاکید بر اینکه درک و وصف تلاش های سپاه در دفاع از نظام و کشور در ادوار مختلف از جنگ تحمیلی تا به امروز ممکن نیست، گفت: اگر رشادت‌های سپاه در کنار ارتش نبود و اگر روحیه بسیجی مردم نبود به تعبیر ارتشبد فردوس «وقتی عراق بک حرکت به کرمانشاه آغاز  کرد ما نگرانی سقوط در تهران را هم داشتیم»

وی با قدردانی از رهبری برای به میدان آوردن نهادهای انقلابی در مقابله با کرونا گفت: در نتیجه این اقدام و جلسات هماهنگی که شکل گرفت مثلثی از دولت، تشکل های مردم نهاد و نهادهای انقلابی مثل سپاه، بسیج، بنایاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و دستگاه های زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری شکل کرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که با بانک اطلاعاتی که وزارت رفاه و دولت در اختیار قرار دارد هم‌پوشانی نداشته باشیم و هدفمند بر اساس تقسیم جغرافیایی و اقشاری فعالیت ها و با مداخله هوشمندانه بتوانیم از همه ظرفیت‌های نظام استفاده کنیم، سپاه در این زمینه هم فعال شده است.

نحوه انتشار گزارش دیوان موجب اتهام به ایران شد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور درباره واکنش‌های دولت نسبت به گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه و ادعای عادل آذر مبنی بر دادن نامه‌ای محرمانه به روحانی گفت: اظهارات عادل آذر متناقض با آنچه بیان شد، نیست. وی توضیح داد که نامه‌ای داده و درست هم گفته است. دولت کنونی از نظارت‌پذیرترین دولت بوده‌ است. در هیچ دوره‌ای سراغ نداریم که دولت در اتاق شیشه‌ای باشد.  

ربیعی اضافه کرد: نمی‌خواهم بگویم بسیار عالی هستیم اما در کدام دوران، فضای مجازی دولت را این گونه نقد کرده باشد؟ نامه اداری که میان دو دستگاه تا حقوق و مزایا در فضای مجازی و روزنامه‌ها منتشر می‌شود. ما هیچ اقدامی هم برای محدود سازی فضای مجازی نکردیم. بیشترین نظارت و نقد به دولت انجام می‌شود. بیشترین نظارت دستگاه‌های نظارتی به اعتقاد من در این دولت شکل گرفته است.  

وی با بیان اینکه در این دوره نهادینه شدن نظارت بر دولت بیش از دولت‌ها و دوران‌های دیگر سامان گرفته است، اظهار داشت: ضمن احترام به رئیس و کارکنان دیوان محاسبات، بحث ما این بود که نوع انتشار منجر به اتهام جدید به ایران شد. نمی‌گویم در نامه دیوان این بوده که پولی گم شده اما شکل بیان به گونه‌ای بود که افکارعمومی برداشت کرد که این پول گمشده است.  

سخنگوی دولت با بیان اینکه دوستان می‌گویند ما ننوشتم پولی گمشده است اما هر کسی آن را می‌خواند فکر می‌کرد پول گم شده است، تصریح کرد: رسانه‌های خارجی نوشته‌اند اگر به ایران پول بدهید، دچار همین سرنوشت می‌شود و گم می‌شود. یک نفر دیگری گفت بجای وام سراغ همین پول‌ها بروید. فکر می‌کنیم این گزارش می‌توانست غیر عجولانه و همراه با توضیح باشد.  

ربیعی با بیان اینکه نامه به رئیس‌جمهور ارسال شده و در همان زمان هم وی به محض رویت گزارش، دستور لازم برای بررسی را صادر کردند، خاطرنشان کرد: گزارش مربوط به آذرماه بوده است و بهتر آن بود که از دولت سوال می‌شد در پی آن چه اتفاقی افتاده است و این دو مسئله با هم منتشر می‌شد تا منجر به روشن شدن افکار عمومی می‌شد. شائبه‌ای هم در افکار عمومی ایجاد نمی‌شد.  

وی ادامه داد: قسمت قابل توجهی از تعهدات ارزی این کار انجام شده و از چهار و خرده‌ای به سه رسیده بود. در دوران پس از آذرماه این رقم کاهش یافته بود. یک تعداد از کالاها به کشور داخل شدند یا سفارش شدند که به دلیل تحریم نتوانستند وارد کشور شوند. خوب بود این موارد در گزارش منعکس می‌شد.  

کاش می گفتند دولت متخلفان را مشخص کرده

این مقام مسئول در دولت دوازدهم با بیان اینکه هر پولی که بتواند فاصله ایجاد کند عده‌ای هم سواستفاده می‌کنند، ابراز داشت: عده‌ای نمی‌آورند و فکر می‌کنند موضوع فراموش می‌شود. عده‌ای ارز را می‌گیرند اما کالای دیگر را وارد می‌کنند. حجم بزرگی که وارد بازار شده، از این دست است. ای کاش اشاره می‌شد دولت تخلفات را مشخص کرده و به افراد مهلت داده اگر تا یک تاریخی کالا را وارد نکنید، پرونده‌تان در تعزیرات است. تعدادی را هم به قوه قضاییه معرفی کرده است که منتظر صدور حکم هستند.  

ربیعی اشکال گزارش دیوان محاسبات را فقدان همه‌جانبه‌گرایی دانست و عنوان کرد: مردم مطمئن باشند که دولت حتی یک دلار از ارز اختصاص داده را دنبال خواهد کرد. این ارز یا کالایش باید وارد بازار شود یا به دادگاه برود و همراه با ارزش روز هم باید آن ارز را برگرداند.

معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه تخلف و غیراخلاقی بود

ربیعی درباره معدوم سازی جوجه‌های یک‌روزه گفت: از واحدهای تولیدی که در کشور وجود دارد فقط یک واحد تولیدی این کار را انجام داده؛ که شکل کار غیراخلاقی بوده است و اگر هیچ کس نباید برای این که حرف خخود را بزند به شیوه غیر اخاقی متوسل شود.

سخنگوی با تاکید بر اینکه با واحدی تولیدی که تخلف و به شیوه غیراخلاقی جوجه‌ها را معدوم کرده است برخورد می شود، گفت: سنت مرغداری‌ها این بوده نه در این شرایط، بلکه اگر جوجه‌ها و طیور بیمار شده‌اند این اقدامات را انجام می‌دهند. در یک مقطعی تولید جوجه مقرون به صرفه نبود، اما توجیه نمی‌کند که این کار غیراخلاقی انجام شود.

نهاده‌های  مرغداری‌ها تامین شده است

ربیعی با بیان اینکه مشکلات تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها حل شده است، افزود: یکی از مباحث در مورد قیمت‌ها و خریداری از پیش صورت گرفته بود، که نیاز بازار امروز نبود؛ با وجود تحریم تامین نهاده‌ها جبران شد.  

سخنگوی دولت افزود: ما حدود ۱۸هزارواحد تولیدی مرغ گوشتی داریم که فقط یک واحد تولیدی آن هم به تصور و ترس  از بازار فروش و افت قیمت وعدم تامین نهاده و ذرت، جوجه‌ها را معدوم سازی کرده است؛ این واحد می‌توانست نه به این روش، بلکه در مرحله تخم مرغ  تحویل نگیرند.

بازار مرغ در ماه رمضان هیچ مشکلی نخواهد داشت

سخنگوی دولت با بیان این که تاکنون ۷۰هزار تن نهاده برای نیاز جامعه خریده شده است، گفت: هنوز هم این روند ادامه دارد و میزان مورد نیاز بازار در ماه رمضان هیچ مشکلی نخواهد داشت.

ربیعی گفت:‌ تولید گندم مورد نیاز کشور ۱۴ میلیون تن است ‌که ۱۰ و نیم میلیون تن مورد نیاز مصرف است؛ برای سایر تولیدات داخلی تا پایان سال برنامه ریزی صورت گرفته است.

مابه التفاوت مستمری بازنشستگان در اردیبهشت و خرداد پرداخت می‌شود
ربیعی در پاسخ به این پرسش که چرا مستمری فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس سال ۹۸ پرداخت شد و دولت چرا برای اجرای قانون همانند سازی برای پرداخت مستمری بگیرها به سازمان تامین اجتماعی کمک نمی‌کند، گفت خودم وقتی در وزارتخانه ذیربط بودم همینطور بود و معمولا پرداختی از فروردین محاسبه و در اردیبهشت و خرداد ما به التفاوت پرداخت می شود.
وی گفت: امسال هم اتفاق خاصی نیفتاده است،  بر مبنای سال ۹۷، مستمری فروردین ۹۸ و بر مبنای ۹۸ هم مستمری بازنشستگان در فروردین ۹۹ پرداخت شد. چون حقوق بازنشستگان نیازمند تعیین مزد شورای عالی کار است و براساس تعیین مزد در شورای عالی کار، پیشنهاد به هیات وزیران می آید و هیات وزیران میزان حقوق بازنشستگان را تعیین می کند، این امر یک فرایند زمانی دارد.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.