رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه نشانه هایی از تغییر رفتار در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده می‌شود از آمادگی تهران برای گفتگوهای دوجانبه یا نشستی مشترک در صورت پاسه این کشورها به طرح صلح هرمز خبر داد.

آماده نشست دوجانبه یا جمعی با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای طرح صلح هرمز هستیم

قدس آنلاین: سید عباس موسوی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره آخرین تحولات در مورد طرح صلح هرمز در پی نمود برخی تغییرات در رفتار کوشرهای منطقه در نتیجه وضعیت خاص ناشی از فراگیری بحران کرونا در جهان به خبرنگار ما گفت:از جمله فرصت‌هایی که کرونا در کنار تهدیداتی که برای ما در دنیا شده است، قدری نزدیک شدن مواضع و دیدگاه‌های کشورهای مختلف و تغییر اولویت‌هایشان بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما رگه‌هایی از این مساله را در منطقه مشاهده می‌کنیم، ایران همیشه آماده همکاری با کشورهای منطقه به ویژه منطقه خلیج فارس بوده که وارد گفت‌وگو و همکاری شود.  

وی با اشاره به اینکه ایران طرح‌های مختلفی در این باره و به منظور تامین امنیت منطقه ای تهیه و آماده کرده است، عنوان کرد: ما این طرح‌ها را به آنها اعلام کرده‌ و گفته‌ایم آماده مذاکره بدون پیش‌شرط هستیم. با وجود آنکه وضعیت بهداشت جهانی نامعلوم است، اما با توجه به اینکه برای ایران همکاری اولویت دارد اگر کشورهای خلیج فارس به ویژه آن یکی، دو کشوری که دچار سوتفاهم شده و با ما مشکل دارند، ایران آماده است در هر سطح و در هر شرایطی وارد تعامل و گفت‌وگو با آنها شود.  

وی درباره سرانجام پاسخ این کشورها به طرح صلح هرمز از سوی کشورهای خلیج فارس پس از ترور سردار سلیمانیکه گفته شد قرار بوده پاسخ برخی از این کشورها را در بغداد از نخست وزیر عراق دریافت کند،  گفت: نامه‌ای که رئیس‌جمهوری نوشتند و تماس‌هایی که بعدا انجام شد و رفت و آمدهایی که صورت گرفت، طرف‌های مقابل اعلام کردند در حال بررسی طرح ایران درخصوص طرح هرمز هستند که گفتیم آماده‌ایم جمعی یا تک تک با آنها گفت‌وگو کنیم. منتظر هستیم این آمادگی از سوی طرف مقابل ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.