گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به عنوان یکی از غنی ترین کتابخانه‌های جهان اسلام، دارای حدود ۳۰۰ جلد نسخه خطی مربوط به آثار سعدی شیرازی است که شامل کلیات سعدی، گلستان، بوستان، قصاید، غزلیات، ملحقات، رباعیات و مجالس به نثر و نظم است و در میان آن‌ها، چندین نسخه کلیات سعدی بسیار نفیس وجود دارد.

وجود قدیمی ترین نسخه‌های خطی کلیات سعدی در گنجینه رضوی

به گزارش قدس آنلاین، یکی از نسخه های منحصر به فرد کلیات سعدی که در گنجینه رضوی نگهداری می شود به خط «محمدبن عبداللطیف عقاقیری» از شاگردان با واسطه سعدی، سال ۷۶۶ هجری در شیراز کتابت شده که با سال فوت شاعر حدود ۷۰ سال فاصله دارد و از قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود است.
این نسخه که از نفایس تذهیب دوره ایلخانی است دارای دو سرلوح کتیبه‌ مانند مزین و مرصع با نقش ترنج و سرترنج بازوبندی در زمینه لاجورد، جدول‌کشی به زر و کمندکشی، عناوین به شنگرف ولاجورد به نسخ سجلی دارای جلد تیماج قهوه‌ای زیبا است و به خط نستعلیق ۲۵ سطری، کاغذ نخودی، با تعداد اوراق ۳۸۳ و در ابعاد ۱۴ در۲۱ سانتیمتر در قطع وزیری کتابت شده است.
از دیگر نسخه های ارزشمند کلیات سعدی که در مجموعه گنجینه رضوی نگهداری می شود می‌توان به نسخه کتابت شده توسط «محمد مؤمن شیرازی» به خط نستعلیق خوش در سال ۱۰۵۲ اشاره کرد.
در کنار نسخه‌های نفیس کلیات سعدی، نسخه‌هایی از بوستان نیز در این گنجینه موجود است که بوستان سعدی دارای سرلوح مزدوج شرفه‌دار پرکار در صفحه نخست و تشعیرسازی با گلبرگ طلایی به خط نستعلیق، که توسط «عبدالرشید دیلمی» از خوش‌نویسان مشهور دوره صفوی در سال ۹۲۰ کتابت شده است، یکی از نفایس است.
همچنین نسخه‌ای از بوستان سعدی به خط «عبدالغفار تفرشی» از خوش‌نویسان دوره قاجار و نسخه‌ای به تاریخ کتابت سال ۱۰۴۹ قمری و خط «محمد علی زرین‌قلم» نیز در این گنجینه موجود است.
گفتنی است کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام دارای منابع و آثار کهن و نفیس خطی از دوره‌های مختلف اسلامی است.
در مرکز نسخ خطی کتابخانه در حال حاضر ۵۶ هزار نسخه خطی و ۲۳ هزار قرآن و جزوات قرآنی و ۳۰۰۰ کتاب عکسی و ۵۱ هزار کتاب چاپ سنگی وجود دارد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.