معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بدیهی است که اولیا اگر به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام کتابهای درسی نمایند هزینه کمتری را متقبل خواهند شد. به این دلیل که وقتی اولیا به مدرسه مراجعه می کنند، هزینه بیمه از آنها اخذ می شود.

ثبت نام کتابهای درسی دانش آموزان خراسانی تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد / کم هزینه ترین راه برای ثبت نام روش اینترنتی است

علی ابری اول در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: ثبت نام کتابهای درسی دانش آموزان از ۲۴ فروردین شروع شده و براساس جداول زمانی طراحی شده والدین دانش آموزان می توانند از سه روش اقدام به تهیه کتب تحصیلی سال آینده فرزندانش نمایند.

وی ادامه داد: یکی از آن روش ها ثبت نام اینترنتی است که تاکید و توصیه ما نیز انجام این روش است. دیگر روش موجود این است که والدین مبالغ ثبت نام را در اختیار مدیر مدرسه قرار دهند تا او اقدام نمایند. همچنین می توانند مبالغ را به حساب مدرسه واریز و فیش واریزی را به صورت مجازی یا حضوری در اختیار مدیرمدرسه قرار دهند تا مدیر برای همه دانش آموزان اقدام به ثبت نام نماید.

وی اظهار کرد: بدیهی است که اولیا اگر به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام کتب درسی نمایند هزینه کمتری را متقبل خواهند شد. به این دلیل که وقتی اولیا به مدرسه مراجعه می کنند، هزینه بیمه از آنها اخذ می شود. همچنین برخی نشریات مانند مجلات رشد که برای پیشرفت دانش آموزان منتشر می شود، به آنها معرفی می شود. در برخی از مدارس بعضی از اقدامات فوق برنامه برای آنها تشریح می شود  که بابت هر کدام که البته انتخاب آنها به دلخواه است باید هزینه ای را بپردازند.

وی اضافه کرد: در این بین تعدادی از مدیران از والدین می خواهند که با پرداخت مبالغی به صورت داوطلبانه و خداپسندانه، برخی از هزینه های مدرسه را مانند نقاشی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و مسایل بهداشتی و ضدعفونی کلاس ها و... تقبل کنند. این کار اگر با رضایت قلبی والدین همراه باشد بلامانع است اما اگر اجباری در آن باشد مدیر مدرسه مرتکب تخلف شده و با او برخورد قانونی خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: دو پایگاه اینترنتی برای سفارش کتب درسی به نشانی irtextbook.com و irtextbook.ir در نظر گرفته شده است. اولیا برای ثبت نام به صورت مجازی باید به یکی از این دو پایگاه مراجعه کنند. در این پایگاه ها جداول مورد نیاز به خوبی طراحی شده و فرایند ثبت نام مشخص است.

وی تاکید کرد: ثبت نام کتب درسی سال آینده از ۲۴ فروردین شروع و تا حدود نیمه اردیبهشت ادامه دارد که تاریخ آن برای مقاطع مختلف تحصیلی یا برخی موارد دیگر متفاوت است. به عنون مثال در زمینه دانش آموزان استثنایی، هر لحظه امکان دارد تشخیص داده شود که یک دانش آموز باید از مدرسه عادی جدا شده و به مدرسه استثنایی مراجعه کند. به همین دلیل زمان ثبت نام متغیر است.

وی مطرح کرد: برای اصلاح سفارشات نیز زمان بخصوصی در نظر گرفته شده است. ممکن است برخی ابتدا قصد داشته باشند که به عنوان مثال در رشته کار و دانش ادامه تحصیل دهند اما پس از مدتی تصمیم آنها تغییر کرده و تجربی را انتخاب کنند. به همین دلیل فرصت کافی برای دانش آموزان گذاشته شده است که بتوانند انتخاب خود را اصلاح کنند. این زمان از ۱۷ تیر تا آخر شهریور ماه در نظر گرفته شده است.

علی ابری اول با اشاره به این نکته که قیمت کتب درسی در سامانه مشخص است، گفت: با توجه به افزایش قیمت کاغذ و برخی از اقلام دیگر در سال گذشته انتظار می رفت که قیمت کتب نیز بسیار افزایش پیدا کند. اما با یارانه بسیار زیادی که دولت به این بخش اختصاص داده است شاهد افزایش قیمت چندانی نسبت به سال گذشته نبوده ایم.

وی ابراز داشت: تنها پول کاغذ چاپ کتب برای سرتاسر کشور ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. اما کل مبلغی که از اولیا دریافت خواهد شد شاید به ۸۰ میلیارد تومان هم نرسد. اکنون قیمت کنونی پایه اول ابتدایی ۲۴ هزارتومان، پایه دوم ۲۶ هزار تومان و پایه سوم، چهارم و پنجم ۳۰ هزارتومان است. البته قیمت کتب اهل سنت مقدار ناچیزی بیشتر است آنهم به این دلیل که مطالب بیشتری در کتب آنها چاپ می شود.

وی در خصوص رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کردن کتب در شرایط کرونایی گفت: اکنون چندین سوله بزرگ در استان برای ذخیره کتب منتشر شده موجود و کتابهای جدید در آن مکان ها نگهداری می شود. کتابها در زمان های مناسب به تمام شهرستان های استان منتقل می شود اما توزیع آن بین دانش آموزان از ۱۰ شهریور تا اول مهرماه خواهد بود. اگر تا آن زمان شرایط به حالت عادی بازگشته و خبری از کرونا نبود که روال معمول هر ساله در تحویل کتاب لحاظ خواهد شد اما اگر هنوز با وضعیت شیوع کرونا در جامعه روبرو بودیم، تمهیدات خاص و ویژه ای را به کار خواهیم بست.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.