سخنگوی وزارت دفاع چین به آمریکا هشدار داد تا اوضاع منطقه بدتر نشده به «دخالت در امور دریای جنوب چین و اتهام زنی بی پایه علیه پکن» خاتمه دهد.

چین: آمریکا به دخالت در امور دریای جنوب چین و اتهام زنی علیه پکن خاتمه دهد

به گزارش قدس آنلاین، «وو چیان» روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در پکن در واکنش به اتهام آمریکا به چین در ارتباط با برخورد کشتی ماهیگیری ویتنامی با کشتی گشت دریایی چین در آبهای جزایر "شی شا" گفت: سخنگوهای وزارت خارجه و اداره پلیس دریایی چین درباره ورود غیرقانونی کشتی ماهیگیری ویتنام به آبهای جزایر "شی شای" چین و برخورد با کشتی پلیس دریایی چین توضیح داده و موضع چین در این مورد را تشریح کرده اند.

او گفت: حقایق این حادثه و مسئولیت آن واضح است و چین در چارچوب حق حاکمیت خود بر اساس قوانین عمل کرده است.

این مقام وزارت خارجه چین تصریح کرد: وزارت دفاع آمریکا بدون توجه به حقیقت و با انحراف افکار عمومی، اتهامات بی اساس به چین وارد کرده و قصد دارد با اختلاف افکنی، در امور دریای جنوب چین دخالت کند و برای حضور نظامی خود در منطقه بهانه ای پیدا کند.

وی ضمن مخالفت قاطع با ایجاد هرگونه تنش در منطقه افزود: چین در تعامل با همسایگان به دنبال ایجاد صلح و رفاه در منطقه است و دخالت های آمریکا مانع بزرگی برای این مهم است.

دریای جنوب چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود 3.5 میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

به گزارش ایرنا، جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و جزیره تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش چین مواجه بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.