با فرا رسیدن ماه رمضان تقاضا برای خرید کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و مسئولان می‌گویند به منظور جلوگیری از کمبود و گرانی به‌ویژه در خصوص اقلام لبنی، پروتئینی، برنج، روغن، قند و شکر، خرما، میوه و سبزیجات، پیش‌بینی‌هایی مشتمل بر مراقبت و پایش مستمر بازار را انجام می‌دهند و توجه ویژه‌ای نیز به موضوع تأمین و توزیع به‌هنگام کالاهای پرتقاضا دارند، اما بازار بی‌تعارف‌تر از این شعارها با مردم سخن می‌گوید و به فراخور با اوضاع از افزایش قیمت هیچ کالایی فروگذار نکرده است.

گرانی و ارزانی در بازار رمضانی

قدس آنلاین: با فرا رسیدن ماه رمضان تقاضا برای خرید کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و مسئولان می‌گویند به منظور جلوگیری از کمبود و گرانی به‌ویژه در خصوص اقلام لبنی، پروتئینی، برنج، روغن، قند و شکر، خرما، میوه و سبزیجات، پیش‌بینی‌هایی مشتمل بر مراقبت و پایش مستمر بازار را انجام می‌دهند و توجه ویژه‌ای نیز به موضوع تأمین و توزیع به‌هنگام کالاهای پرتقاضا دارند، اما بازار بی‌تعارف‌تر از این شعارها با مردم سخن می‌گوید و به فراخور با اوضاع از افزایش قیمت هیچ کالایی فروگذار نکرده است.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که با وجود نظارت بر بازار با هدف مدیریت قیمت‌ها، قیمت برخی از اقلام که در سفره روزه‌داران همیشه وجود دارد، افزایش یافته است. در مجموع می‌توان گفت مردم از ماه رمضان سال گذشته تا ماه رمضان امسال شاهد افزایش ۲۲درصدی قیمت کالاهای مصرفی خانوار بوده‌اند که هیچ‌گونه سنخیتی با درآمد خانوارها ندارد. در این میان چای با ۷۱درصد، لوبیا با ۵۵درصد و عدس با ۵۰درصد رکورددار افزایش قیمت هستند تا مردم پس از گوشت حالا در خوردن چای و پختن حبوبات نیز صرفه‌جویی کنند.

**پنیر و تخم‌مرغ در فهرست گران‌ها

بررسی قیمت ۲۳ قلم از کالاهای مصرفی خانوار در یک سال اخیر نشان می‌دهد از هفته اول اردیبهشت سال گذشته تا روزهای پایانی فروردین امسال قیمت این اقلام منتخب به ‌طور میانگین ۲۲درصد افزایش یافته است.

در این میان، طی مدت یک سال اخیر از ۲۳ کالای مصرفی منتخب، ۱۴ قلم افزایش قیمت و ۹ قلم نیز کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. همچنین در بین کالاهایی که قیمت آن‌ها افزایش یافته، چای خارجی با ۷۱درصد افزایش رکورددار افزایش قیمت‌هاست.

پس از چای، لوبیا با ۵۵درصد، عدس با ۵۰درصد، ماست با ۴۸درصد، شیر با ۲۸درصد، گوجه فرنگی با ۲۴درصد، پنیر با ۲۳درصد، تخم‌مرغ با ۲۱درصد، برنج با ۱۵درصد و گوشت گوسفندی نیز با ۱۱درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند که به این ترتیب سفره افطار مردم علاوه بر اینکه پروتئین کمتری خواهد داشت، با ورقه‌های نازک‌تری از پنیر و با صرفه‌جویی بیشتری در لبنیات گسترده خواهد شد.

از غذاهای ویژه ماه‌رمضان می‌توان به آش و حلیم اشاره کرد که قیمت آن نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و هر کیلو حلیم به قیمت ۲۵هزار تومان و هر کیلو آش به قیمت ۲۰هزار تومان در ماه رمضان عرضه خواهد شد. قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه اما ۲۴هزار تومان اعلام شد که به دلیل افزایش قیمت برخی مواداولیه آن، ۲۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

**قیمت اقلام تنظیم بازاری ماه‌رمضان

با وجود گرانی اقلام، سفره ۱۴میلیون کارگر حداقلی‌بگیر نه در شعار که در عمل کوچک‌تر شده است. با این حال از خانواده ۴۰میلیون نفری کارگری که عادت دارد با قناعت زندگیش را بگذراند، ۳میلیون خانوار تحت‌پوشش و نیازمند، دیروز(دوشنبه) بسته ویژه ماه مبارک رمضان را دریافت کردند، این کمک بلاعوض مانند پرداخت اسفند و فروردین براساس بعد خانوار از ۲۰۰هزار تا ۶۰۰ هزار تومان بود که به حساب سرپرستان این  ۳میلیون خانوار ریخته شد که شاید بتوانند با آن مقداری از ارزاق تنظیم بازاری را خریداری کنند که نسبت به انواع مشابه که در بازار وجود دارد، قیمت مناسب‌تری دارد.

دولت بنا به مراعات جیب حداقلی‌بگیرها و اقشار ضعیف جامعه، ماه رمضان امسال نیز اقلام تنظیم بازاری شامل ۵۰هزار تن برنج، ۵۰هزار تن روغن و ۵۰هزار تن شکر را در کشور توزیع کرده است. این کالاها هم‌اکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار، تعاونی‌های مصرف محلی کارگری و کارمندی، اصناف منتخب و مراکز عرضه مستقیم کالا وجود دارد و شما تا پایان ماه رمضان  می‌توانید برای تهیه آن‌ها به این مراکز مراجعه کنید.

۵۰هزار تن برنج هندی با قیمت کیلویی حداکثر ۸هزارتومان، به همین میزان شکر با قیمت کیلویی حداکثر ۵هزار و ۹۰۰تومان، ۲۵هزار تن مرغ منجمد با قیمت کیلویی حداکثر ۱۲هزار تومان، بیش از ۱۵هزار تن گوشت قرمز منجمد با قیمت مصوب کیلویی حداکثر ۴۲هزار تومان، ۵۰هزار تن روغن خام برای تولید انواع روغن‌نباتی در سقف قیمت مصوب و ۱۰۰هزار تن انواع خرمای مضافتی و کبکاب که با توجه به نوع، کیفیت، وزن بسته‌بندی و سایرمشخصه‌های آن توسط کارگروه تنظیم بازار استان قیمت‌گذاری می‌شود، برای ماه رمضان عرضه خواهد شد.

برخی اقلام دیگر تنظیم‌بازاری را نیز با این قیمت‌ها می‌شود تهیه کنید، رطب مضافتی  ۷۰۰گرمی۱۳هزار و ۸۰۰تومان، قند هر کیلوگرم ۷هزار و ۹۰۰تومان، برنج داخلی۲۳هزار و ۷۵۰تومان و ران گوسفندی منجمد۷۶هزار تومان است. رُب، ماکارونی، چای و روغن نسبت به قیمت مصرف‌کننده تا ۱۰درصد تخفیف دارد. در بازار میوه و تره‌بار هر کیلوگرم سیب زرد ۷هزار و۹۰۰تومان، خیار گلخانه‌ای ۳هزار و۹۰۰تومان، پرتقال تامسون ۷هزار و ۹۰۰ تومان، گوجه‌فرنگی ۴هزار و ۷۰۰تومان، سیب‌زمینی انباری۴ هزارتومان و هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی۱۷هزار و ۹۰۰تومان است. همچنین ستاد تنظیم بازار قیمت روغن آفتابگردان ۸۱۰ گرمی را ۷هزار و ۷۰۰تومان و روغن سرخ‌کردنی ۸۱۰ گرمی را نیز۷هزار و ۹۰۰تومان تعیین کرده است.

**کالاهای اساسی در میادین ۲۵درصد ارزان‌تر از سطح شهر

رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران  نیز اعلام کرده است که تدابیر مناسبی برای تأمین کالاهای ماه مبارک رمضان و سایر اقلام ضروری مردم انجام شده از جمله اینکه  تمام کالاهای اساسی در میادین میوه و تره‌بار ۲۵درصد پایین‌تر از سطح شهر عرضه می‌شوند و مشکلی هم در تأمین کالاهای اساسی نیست. به گفته وی، ساعت کار میادین میوه و تره‌بار نیز در حال حاضر تا ساعت ۲۰ است و در ماه مبارک رمضان تا نیم ساعت قبل از اذان مغرب ارائه خدمت می‌کنند.

طبق سخنان محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی در خصوص توزیع اقلام تنظیم بازار ماه رمضان مثل برنج و شکر و... این اقلام قبل از ماه رمضان و به احتمال خیلی زیاد در این هفته توزیع خواهد شد. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون کمبودی در توزیع اقلام اساسی وجود ندارد، از بررسی‌های میدانی می‌گوید که نشان می‌دهد وضعیت ذخیره‌سازی و توزیع اقلام اساسی مناسب است، به طوری که هیچ کمبودی در خصوص اقلام اساسی سبد خانوار در عمده‌فروشی‌ها وجود ندارد.

وی با  اذعان اینکه قیمت اقلام اساسی نسبت به قبل از عید به شدت افزایش یافته، تأکید می‌کند: متأسفانه شاهد افزایش قیمت کالاها هستیم و ویروس کرونا نیز تقاضا را برای خرید اقلام اساسی در بازار افزایش داده و منجر به گرانی قیمت برخی‌ از کالاها در بازار شده است. با این حال برای به تعادل رساندن این کالاها در تلاش هستیم واردات داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول، قرار است  ۵۰۰ هزار تن اقلام اساسی خانوار وارد بازار شود تا به کمک این اقلام قیمت‌ها به تعادل برسد. هم‌اکنون کالا در گمرک موجود است و با تخصیص ارز شروع به توزیع خواهیم کرد. در حال حاضر به دلیل عدم‌ترخیص کالا، اقلام اساسی در گمرک مانده است.

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت نیز اعلام کرده است که همه کالاهای اساسی مایحتاج روزانه شهروندان مانند گوشت، تخم‌مرغ، برنج، روغن، شکر و نظایر آن بیش از نیاز کشور تدارک و در انبار و سردخانه‌های استان‌ها ذخیره‌سازی شده و طی طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان که از ۳۰ فروردین آغاز و تا سوم خرداد ادامه دارد، کنترل و نظارت بر توزیع این اقلام در بازار انجام خواهد شد. به گفته وی، این طرح در حقیقت استمرار طرح نظارتی نوروز برای تهیه و تأمین کالاهای‌اساسی است.  

عرضه اینترنتی زولبیا و بامیه، آش و حلیم

از خبرهای جالب این روزهای کرونایی که حالا تحت‌تأثیر ماه رمضان قابل تحمل‌تر شده است، فروش اینترنتی زولبیا و بامیه است. می‌دانید که شیوع ویروس کرونا موجب تغییر الگوی خرید در کشور شده و جایگاه فروشگاه‌های اینترنتی را تقویت کرده است؛ به نحوی که براساس آمار و ارقام، فروش اینترنتی کالاها پس از شیوع ویروس کرونا حدود ۲۳۰درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد توجه مردم نسبت به استفاده از این امکانات است.

خلاصه اینکه برنامه‌ریزی برای رعایت طرح فاصله‌گذاری هوشمند مقارن با ماه رمضان موجب شده تا مسئولان برای تسهیل دسترسی مردم به تأمین اقلام پرمصرف ماه مبارک همچون زولبیا و بامیه و همچنین آش و حلیم، طرح ویژه فروش اینترنتی راه بیندازند.

البته با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت که پیشتر به واحدهای عرضه‌کننده این محصولات ابلاغ شده و از طریق اتاق اصناف و وزارت بهداشت نیز نظارت لازم انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.