۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۰
کد خبر: 701649

این روزها خیلی‌هایمان تقریباً برگشته‌ایم به زندگی عادی! سخت‌گیری‌های حدوداً دوماهه و خانه‌نشینی آن‌قدر خسته‌مان کرده که بی‌خیالِ هشدارهای مکرر مسئولان و سازمان بهداشت جهانی، خودمان را به هر طریقی که شده قانع می‌کنیم موج شیوع کرونا فروکش کرده است!

بری دیگه برنگردی!

این روزها خیلی‌هایمان تقریباً برگشته‌ایم به زندگی عادی! سخت‌گیری‌های حدوداً دوماهه و خانه‌نشینی آن‌قدر خسته‌مان کرده که بی‌خیالِ هشدارهای مکرر مسئولان و سازمان بهداشت جهانی، خودمان را به هر طریقی که شده قانع می‌کنیم موج شیوع کرونا فروکش کرده است! لابد پیش خودمان هم نتیجه می‌گیریم که کرونا تا چند صباح دیگر به کلی نابود می‌شود و نیازی ندارد که خودمان را بیشتر از این بابت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی، اذیت کنیم. اما بد نیست بدانید که متخصصان و دانشمندانی که تا امروز روی ویروس کرونا پژوهش کرده‌اند و مسئولانی که درگیر آمار و ارقام کرونایی هستند، می‌گویند هنوز نمی‌شود در مورد عملکرد این ویروس در آینده نظر قطعی داد، اما به احتمال زیاد در صورت بی‌توجهی به هشدارهای بهداشتی، با موج دوم و حتی سوم شیوع کرونا مواجه خواهیم شد که به مراتب همه‌گیرتر و کشنده‌تر از موج اول آن خواهد بود.

بدترین کاری که می‌شود انجام داد

قرنطینه به طور نسبی در بسیاری از کشورها شکسته شده و مردم هم دیگر به اندازه روزهای اول فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نمی‌گیرند. حتی دولت‌ها هم که اکثراً با بحران اقتصادی مواجه شده‌اند، سعی می‌کنند در بسیاری از موارد هشدارهای بهداشتی را پشت گوش بیندازند و هرطور که شده شرایط را به دوران پیش از کرونا برگردانند. در این میان اما محققان معتقدند موج دوم شیوع بیماری «کووید۱۹» می‌تواند بدتر از موج اول آن باشد و جان هزاران نفر از مردم جهان را بگیرد. البته بخش دیگری از محققان هم معتقدند که این موج می‌تواند به آرامی پیش برود و بسیاری از مردم بدون داشتن علائم بیماری آلوده شوند.

بر اساس گزارشی که یواس‌ای ‌تودی منتشر کرده و خبرگزاری ایسنا هم آن را به فارسی برگردانده، هنوزهیچ فرضیه دقیقی برای آینده کرونا وجود ندارد، چراکه بسیاری از اطلاعات حیاتی مرتبط با این بیماری هنوز نامشخص باقی مانده است. در این شرایط اما بدترین کاری که می‌شود انجام داد، بی‌توجهی به کروناست.

افزایش خود به خودی ایمنی

پیتر مارکز، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک سازمان غذا و داروی آمریکا درباره موج دوم و سوم شیوع کرونا گفته است: «تا زمانی ‌که واکسن ویروس کرونا ساخته نشود، متأسفانه بعید نیست که شاهد موج دوم و حتی سوم شیوع این ویروس باشیم».

البته خبر امیدوارکننده این است که محققان می‌گویند امکان دارد بدنمان خود به خود در مقابل ویروس کرونا مقاوم شود و از این طریق جلو انتشار این ویروس گرفته شود. شباهت‌های کرونا با ویروس‌های سارس و مرس که سال‌ها پیش در جهان شیوع پیدا کرده بود هم نوید می‌دهد که بدنمان همان طور که توانست ویروس سارس و مرس را دفع کند، در مقابل کرونا هم مقاوم شود. البته یادمان نرود که این یک احتمال است.

مورد دیگری که احتمال مقاومت خود به خودی بدن را بالا می‌برد، افزایش شمار بیماران بدون علائم کروناست. محققان می‌گویند این موضوع نشان می‌دهد که ایمنی نسبی بدن در برابر این بیماری کمی بالا رفته است.

مارک لیپستیچ، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد هم که یکی از محققان جدی ویروس کرونا به شمار می‌آید، گفته است: «به مرور زمان بدن ما به طور طبیعی نسبت به ویروس کرونای جدید ایمنی پیدا می‌کند. حتی شاید قبل از توسعه واکسن قطعی برای این بیماری».

افزایش چندبرابری مرگ و میر

سؤال دیگری که درباره آینده‌ کرونا مطرح می‌شود این است آیا کسانی که به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند از ابتلای مجدد مصون خواهند بود؟

بر اساس گزارش یواس‌ای تودی، به عنوان مثال افرادی که در زندگی خود یک بار مبتلا به «اُورِیُون» می‌شوند، از ابتلای مجدد آن در امان هستند، اما سرماخوردگی‌های معمولی که به سبب ویروس‌های مختلف ایجاد می‌شوند، ایمنی بدن را تا یک سال کاهش می‌دهند.

کووید۱۹ هم از جمله بیماری‌های جدیدی است که هیچ‌گونه اطلاعات کاملی از ایمنی بدن بازماندگان این بیماری در دست نیست. این یعنی امکان دارد همان طور که شما ده‌ها بار در طول زندگی سرما می‌خورید، ده‌ها بارهم به کرونا مبتلا شوید!

محققان می‌گویند در صورتی که بهبودیافتگان کرونا، قابلیت ابتلای مجدد به این بیماری را داشته باشند، باید انتظار افزایش چند برابری مرگ و میر در موج دوم و حتی سوم شیوع کرونا در جهان را بکشیم.

گرمای هوا کرونا را می‌کشد؟

درحال حاضر خیلی‌ها منتظرند تا هوا کمی گرم‌تر شود بلکه ویروس کرونا در هوا کشته شود! اما محققان می‌گویند هیچ تضمینی درباره نابودی کرونا توسط گرمای هوا وجود ندارد.

مایکل مینا، استاد اپیدمیلوژی مرکز بیماری‌های واگیردار دراین‌باره گفته است: «هنوز ما دقیق نمی‌دانیم که مردم چه زمانی می‌توانند دوباره به انجام فعالیت‌های روزمره خود در خارج از منزل بازگردند و آیا هوای گرم دقیقاً به شیوع کمتر این بیماری کمک خواهد کرد یا خیر؟».

از طرف دیگر هم پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این ویروس در هوای سرد و خشک بیشتر دوام می‌آورد. به همین دلیل شیوع آن در فصل زمستان بیشتر است. به همین خاطر دانشمندان می‌گویند اگر قرار باشد موج دوم و سوم کرونا را داشته باشیم، احتمالاً اوج شیوع آن بین ماه‌های مهر و آذر است.

مدل دیگری که دانشمندان برای آینده‌ کرونا در نظر گرفته‌اند از این قرار است که اگر این ویروس مانند آنفلوانزا رفتار کند، برای زمستان به نیمکره جنوبی می‌رود و پس از آن به نیمکره شمالی بازمی‌گردد.

البته این محققان از طرف دیگر هم این‌طور به مردم دلگرمی می‌دهند که موج اول این ویروس که هم‌اکنون دنیا آن را تجربه می‌کند، به این دلیل بسیار سخت بود که هیچ‌کس ایمنی لازم برای مواجهه با این بیماری را نداشت. اما اگر موج‌های دوم و سوم در راه باشند، قطعاً آمادگی و تجهیز بیمارستان‌ها می‌تواند تا حد زیادی آمار ابتلا و مرگ و میر را کاهش دهد.

همچنان رعایت کنیم

تقریباً تمام محققان و دانشمندان پس از انجام آزمایش‌های متعدد به یک نتیجه مشترک رسیده‌اند. اینکه رفتار ویروس کرونا چندان قابل پیش‌بینی نیست و تأثیرگذارترین عامل روی نحوه عملکرد آن در آینده، نوع رفتار ما با این بیماری است.

با این وجود اما بازهم کرونا می‌تواند برای همیشه نابود شود یا مانند آنفلوانزا در یک الگوی سالیانه تکراری قرار بگیرد.

در این شرایط محققان بارها گفته‌اند که ما مردم باید همچنان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، دست‌هایمان را مرتب بشوییم و در اجتماع همواره ماسک بزنیم تا حتی در صورت شیوع موج دوم و سوم هم بتوانیم در مقابل ویروس مقاومت کنیم و یا با قطع زنجیره ابتلا، کاری کنیم که کرونا برود و دیگر بر نگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.