قم- بازگشایی و آغاز فعالیت مجدد اصناف که حالا اماکن سرپوشیده مانند مجتمع‌های تجاری نیز به آن افزوده‌شده است باری دیگر بر موج نگرانی‌های مسئولان افزوده است.

کرونا در قم جولان می دهد/مردم جدی نمی‌گیرند

قدس آنلاین-گروهاستان ها:متأسفانه باوجوداینکه بنا بر اظهارات مسئولان بهداشتی بیماری کرونا در قم جولان می‌دهد و هیچ زمانی برای پایان آن متصور نیست اما بسیاری از مردم با بی‌تفاوتی به دامنه انتقال این بیماری ناآگاهانه در حال دامن زدن هستند.

به گزارش خبرنگار ما در این میان به‌ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر مارکت ها بیش از هر مکان دیگری در انتقال این بیماری نقش مستقیم داشته و مسئولان اصرار دارند تا توجه ای ویژه‌ای در این راستا در دستور کار قرار گیرد.

فعالیت مراکز تجاری باید اصلاح شود

در همین راستا معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقطه آسیب استان در ابتلا به ویروس کرونا بوده و فرهنگ خرید در این مراکز به‌شدت اشتباه و مشکل‌آفرین است.

امیرحسین پروان بیان کرد: فعالیت این قبیل از مراکز تجاری که روزانه شاهد حضور بسیار زیاد مردم است باید اصلاح شود به همین منظور در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی درمجموع ۳۰۰واحد صنفی قم به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمپ شدند.

تخت‌های بیمارستانی قم در روزهای اخیر با افزایش تقریبی بیماران مبتلابه کرونا روبه‌رو شده وی بابیان اینکه در استان قم ۳۵ هزار واحد صنفی پروانه دار و ۱۰ هزار واحد فاقد پروانه مشغول فعالیت هستند ادامه داد: ۹۰ درصد از اصناف قم تاکنون در سامانه سلامت اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

پروان هم‌چنین در خصوص ضرر و زیان‌های حادث‌شده نیز گفت:  اصناف قم با شیوع کرونا آسیب بسیار جدی دیده و نتوانستند کالاهای خریداری‌شده خود در سال ۹۸  را به فروش برسانند و لذا بسیاری از اصناف مانند پوشاک و یا آجیل و تنقلات بابت خرید و انبار اجناس برای فروش شب عید با ضرر هنگفتی روبرو شدند.

وی ابراز کرد: شیوع کرونا همچنین تأثیر منفی بر روی تولیدات استان وارد کرده و کاهش نسبی تولید در طول دو ماه اخیر رخدادهاست.

افزایش تعداد بیماران

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم بابیان این‌که احتمال موج دوم کرونا در قم پایدار است،گفت: تخت‌های بیمارستانی قم در روزهای اخیر با افزایش تقریبی بیماران مبتلابه کرونا روبه‌رو شده و در صورت بی غفلتی ممکن است موج دوم این بیماری در قم آغاز شود.

بیژن سلیمان پور روز دوشنبه در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان قم بیان کرد: درصورتی‌که فاصله‌گذاری هوشمند به‌صورت عملی در استان اجرا نشود ممکن است بار دیگر شاهد موج فزاینده این بیماری باشیم.

معاون استاندار قم اضافه کرد: آن چیزی که در رابطه با اصناف مهم است رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و نباید به ثبت‌نام ۹۰ درصد واحدهای صنفی قم در سامانه سلامت دل‌خوش بود.

وی گفت: مدیران استانی در بیان واقعیت‌های کرونا و خطرات ناشی از آن شجاعت بیشتری به خرج بدهند و از ترس حضور رسانه‌ها و انتشار خبر واهمه‌ای به خرج ندهند و سلامت مردم را فدای مصلحت‌های شغلی نکنند.

وضعیت عادی نشده است

رئیس مرکز بهداشت قم نیز بابیان اینکه بسیاری از مردم تصور می‌کنند وضعیت عادی شده است ابراز کرد: متأسفانه حساسیت بسیاری مردم از بین رفته و اصولاً این بیماری را جدی نمی‌گیرند.

سیامک محبی بابیان اینکه کرونا همچنان به‌عنوان یک بیماری جدی در قم جولان می‌دهد و هیچ زمانی برای پایان آن متصور نیست ادامه داد: دراین‌بین بی‌تفاوتی مردم و جدی نگرفتن آن می‌تواند بسیار مشکل‌آفرین باشد.

وی با تأکید بر اینکه توانمندسازی و فرهنگ عمومی نسبت به رعایت اصول خود مراقبتی مهم‌ترین شرط استان در مقابله و پیشگیری از کروناست یادآور شد: پاساژها و مجتمع‌های تجاری مهم‌ترین نگرانی مرکز بهداشت در آغاز مجدد فعالیت‌های اقتصادی است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر برگزاری تجمعات مذهبی در ماه رمضان ممنوع است و هیچ مراسم مردمی برگزار نیم شود اظهار کرد: مساجد نیز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید اطلاعات خود را در سامانه سلامت ثبت و شکل فعالیت خود در ماه رمضان را مشخص کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.