مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد گفت: صرفاَ تخصیص بودجه‌ای برای حقوق کارکنان و پرسنل مجموعه‌ها تا زمان آغاز به کار سینماها کافی نیست و باید به طورجدی برای آن تصمیم‌گیری شود.

تخصیص بودجه تا زمان آغاز به کار سینماها کافی نیست/ مسئولان باید اصولی و هدفمند تصمیم‌گیری کنند

به گزارش قدس آنلاین، فرزین جیرانی درخصوص اقدامات مسئولان برای سینما در روزهای شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: به طورکلی سینماها و به ویژه سینماهای کوچک با این مقدار بودجه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده‌است؛ نمی‌توانند هزینه‌های از دست‌رفته و ضرر و زیان‌های به وجود آمده را جبران کنند.

وی ادامه داد: بازشدن سینماها باید بخش کوچکی از دغدغه مسئولین باشد و باید با تشکیل اتاق فکر درخصوص زمانی که سالن‌های سینما فعال خواهد شد؛ تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و مدیریت بحران شود که آیا مردم پس از عبور از این شرایط، به سینما خواهند رفت؟

مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد بیان کرد: سالن‌های تئاتر و کنسرت ممکن است در برخی روزها و زمان‌ها اجرا نداشته‌باشند، اما درسالن‌های سینما به صورت مداوم و هرروزه فیلم‌های مختلف، اکران داشته‌اند. به طوری که سینما یک چرخه اقتصادی ایجاد کرده و به عنوان صنعت شناخته شده‌است. ولی متأسفانه درحال حاضر این چرخه صنعت خوابیده‌است و باید برای آن تصمیم جدی و اساسی گرفته ‌شود.

جیرانی افزود: درخواست من از مسئولین این است که هدفمند، اصولی و درست‌ وحسابی در این خصوص برنامه‌ریزی کنند. در این مواقع اولین مشاغلی که اداره کار و رفاه اجتماعی باید از آن‌ها حمایت کند، مشاغل پرخطر است. پرسنل و مجموعه ما دو ماه است که حقوق ندارند و چگونه باید این دو ماه را زندگی کنند؟ هم‌چنین کارفرمایی که چندین میلیارد هزینه کرده و دچار بحران شده‌است؛ چگونه می‌تواند حقوق مجموعه را پرداخت کند؟

وی عنوان کرد: این اتاق فکر باید در هر استان با توجه به شرایط موجود و از طریق امور سینمایی تشکیل شود، با مدیران سینمایی جلسه تشکیل شده، کارگروه تخصصی تشکیل شود، بحران‌ها را بررسی کند و سپس برای آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود. زیرا شرایط استان‌ها با یکدیگر و با پایتخت متفاوت است. به طوری که پس از آن سرفصل‌ها و برنامه‌های آماده شده را به وزیر، رئیس دولت و سازمان برنامه و بودجه ارجاع دهند.

مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد اضافه کرد: به صورتی که برای سینماهایی که بسیار ضربه خورده‌اند، بودجه، اعتبار و یا بسته‌های حمایتی مناسب و خوبی تخصیص داده شود تا بتوانند نفس تازه کرده و مقداری از فشارها کاسته شود. ما می‌دانیم که کشور با مشکلات زیادی در زمینه‌های مختلف روبه‌رو است اما این سوال وجود دارد که چرا نسبت به مهم‌ترین، شادی‌بخش‌ترین و کلیدی‌ترین بخش حوزه فرهنگی ایران و آسیب‌هایی که به آن وارد شده‌است؛ تا این اندازه بی‌تفاوت هستیم؟

وی تشریح کرد: نزدیک دو ماه است سینماها تعطیل شده‌اند و تاکنون جلسه‌ای با حضور مدیران سینما تشکیل نشده‌ است. از ابتدای اسفندماه که به دلیل شیوع ویروس کرونا، سینماها تعطیل شده‌اند وضعیت سینماها اسف‌بار شده و عمق فاجعه برای سینما اتفاق افتاده‌است. تمام سینماهای کشور با مشکلات زیادی در زمینه‌های فیلم، فروش و درآمد مواجه هستند و درحال حاضر مشکلات مربوط به کرونا نیز به آن افزوده شده است.

مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد گفت: ایام ماه مبارک رمضان وماه محرم و صفر، سینما دچار افت فروش می‌شود؛ در ایام اسفندماه و فروردین‌ماه به دلیل تعطیلات نوروزی و وجود شور و نشاط نوروز، زمان پیک سینما است؛ این نشاط اجتماعی لازم و ملزوم پردیس‌های سینمایی است و رابطه‌ای دوطرفه بین آن‌ها وجود دارد به طوری که مردم با تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود باعث رونق سینما نیز می‌شوند.

جیرانی تصریح کرد: امسال در حالی که ما سینماداران منتظر فروش و رونق خوب و مناسب اکران فیلم‌های جشنواره فجر و فیلم‌های سینمایی طنزبوده‌ایم؛ با شیوع ویروس کرونا، دو زمان اساسی و کلیدی فروش اسفندماه و فروردین‌ماه خود را ازدست داده‌ایم؛ و قطعا بعد از اتمام این شرایط نیز میزان فروش بلیت ‌های سینما شیب نزولی خواهند داشت.

وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت سینماها در شرایط شیوع ویروس کرونا، نمی‌دانیم چه اتفاقی برای سینماها خواهدافتاد و برای همه مجموعه‌های سینمایی ایران این سوال وجود دارد که با توجه به این‌که سینما جزء مشاغل پرخطر محسوب می‌شود؛ پس از فعال شدن سالن‌های سینما، وجود ویروس، قرار گرفتن مردم در فضای سربسته و عدم وجود دارو و واکسن برای این ویروس، چه پروتکل‌هایی برای آغاز به کار سینماها وجود دارد و این شرایط چگونه قرار است مدیریت شود؟

مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد بیان کرد: این اتفاق نه تنها سینماداران بلکه صاحبان فیلم را نیز تحت تأثیر قرار داده‌است؛ به طوری که برای ساخت فیلم‌های خود میلیاردها تومان هزینه کرده‌اند تا در ایام اسفندماه، فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه با اکران فیلم‌هایشان فروش خوبی داشته‌ و بخشی از هزینه‌های خود را به دست آورند. سینما در گذشته نیز دچار بحران بوده و بحران آن در حال حاضر به اوج خود رسیده‌است.

جیرانی گفت ادامه داد: اما متأسفانه نسبت به این مقوله عکس‌العمل خاصی نشان داده نشده و در واقع به نظر می‌رسد نسبت به سرمایه‌گذاری که دوره‌ای برای مردم شور، نشاط و امید ایجاد کرده‌است، دغدغه‌ای وجود ندارد. امروزه مجموعه‌های سینمایی کشور که برای افراد زیادی اشتغال‌زایی و کارآفرینی کرده‌است، به فضایی تعطیل و خاک‌گرفته تبدیل شده‌است.

وی اضافه کرد: من آمار دقیقی از میزان فروش در نوروز سال گذشته را ندارم اما طبیعتا به دلیل اکران فیلم‌های خوب و جذاب و فیلم‌های جشنواره، همه سینماهای کشور پررونق بوده و فروش خوبی داشته‌اند. سال گذشته در اسفندماه و فروردین‌ماه فیلم‌های جشنواره اکران شدند و در کنار آن از اواخر اسفندماه اکران فیلم‌های نوروزی را داشتیم و پس از آن در فروردین و اردیبهشت‌ماه، خوب، قوی و پرقدرت فروش بلیت داشته‌ایم.

مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که سینماها در ایام زیادی مانند شهادت‌ها و ... تعطیل هستند؛ با استفاده از درآمد این چندماه پرفروش، بقیه ماه‌ها مدیریت شده و برخی از ضررها را جبران می‌شود. اکنون با توجه به شرایط ایجادشده وضعیت سینما خوب نیست.

جیرانی درخصوص پیش‌بینی شرایط سینماها در آینده افزود: ممکن است سینماها در خردادماه و یا اوایل تیرماه فعال شوند و ما نیز تا آن زمان باید صبر کنیم و شرایط را تحمل کنیم. پس از آن نیز با اعمال محدودیت‌ها، قانون‌ها و پروتکل‌های خاصی که باید مسئولین مربوطه تدارک ببینند و تعیین کنند، فعالیت خود را شروع کنیم.

وی با بیان این‌که امیدواریم هرچه سریع‌تر واکسن و داروی این بیماری کشف شود و تمام دنیا از این وضعیت رهایی پیدا کنند، ادامه داد: در آخر خواهش من از مسئولین استان، کشور، رئیس جمهور و هیئت دولت این است که به مشاغل پرخطری که تاکنون تعطیل بوده و ممکن است در شرایطی که هنوز واکسن این ویروس کشف نشده‌است مشغول فعالیت شوند، کمک کرده و از پرسنل آن‌ها حمایت کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.