مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: در سال جاری ۱۵ شهرستان استان خراسان رضوی شامل داورزن، سبزوار، رشتخوار، خوشاب، کاشمر، خلیل‌آباد، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، نیشابور، جوین، کلات، تایباد، مه‌ولات و فریمان براثر بارش‌های سیل آسا بیشترین خسارت را دیده‌اند.

کدام شهرستان‌های خراسان رضوی در فروردین‌ماه بر اثر پدیده‌های جوی بیشترین خسارت را دیدند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌علی شایان‌فر عنوان کرد: پدیده‌های جوی فروردین‌ماه شامل طوفان، سرمازدگی، تگرگ و سیل به ۱۵ شهرستان استان خراسان رضوی خسارت وارد کرد.

وی ادامه داد: بر اساس فرم‌هایی که از دستگاه‌های اجرایی گرفته شده به دلیل سیل‌های همراه با سرمازدگی، تگرگ و طوفان در فروردین‌ماه امسال ۱۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، اماکن مسکونی و تاسیسات زیربنایی در شهرستان‌های استان وارد شده است.

شایان‌فر مطرح کرد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده با ۱۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی شامل زراعت، باغی، دامی، طیور و آبزیان، منابع آبی، ساختمان‌ها و تاسیسات کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه به بخش تاسیسات زیربنایی و راه نیز حدود ۷۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد که بیشترین میزان با ۳۶۰ میلیارد ریال مربوط به بخش راه و جاده است، عنوان کرد: سیلاب و بارندگی‌های فروردین‌ماه به ۵۰۰ واحد مسکونی با حدود ۱۵۰ میلیارد ریال خسارت و آسیب وارد کرده است.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: میزان خسارت‌ها بر اساس فرم‌هایی که تکمیل شده به وزارت کشور ارسال شده که امیدواریم هر چه زودتر اعتبارات لازم تخصیص پیدا کند، مشکل تمامی خسارت‌هایی که به تاسیسات آب، برق و راه‌ها وارد شده به صورت موقت برطرف شده اما برای بازسازی نیازمند اعتبار هستیم.

وی اظهار کرد: چون اکثر محصولات کشاورزی اعم از باغی، زراعی، دام و طیور تحت پوشش بیمه‌ها بوده به همین علت بخش اعظم خسارت وارد شده به بخش کشاورزی باید از طریق بیمه‌ها جبران شود و شامل پرداخت کمک‌های بلاعوض دولت نمی‌شوند، اما باز هم پیگیر هستیم که اگر در این خصوص اعتباراتی تخصیص پیدا کرد، کمک‌هایی را به کشاورزان داشته باشیم.

وی ادامه داد: هرچند بر اثر سیل، سرمازدگی، تگرگ، بارش و طوفان، در فروردین‌ماه امسال فقط به ۱۵ شهرستان استان خراسان رضوی خسارت وارد شد، اما بارش‌ها را در همه شهرستان‌های استان داشتیم، شهرستان‌های داورزن، سبزوار، رشتخوار، خوشاب، کاشمر، خلیل‌آباد، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، نیشابور، جوین، کلات، تایباد، مه‌ولات و فریمان بر اثر بارش‌های سیل آسا بیشترین خسارت را در استان خراسان رضوی دیده‌اند.

شایان‌فر به آخرین وضعیت سیلاب روستای بهانگر در شهرستان داورزن اشاره کرد و گفت: حدود ۱۹ دستگاه ماشین‌آلات سنگین از شهرداری، بنیاد مسکن، تیپ ۴۷ سلمان سپاه، دهیاری‌ها و بخشداری‌های خود داورزن مشغول رسوب‌برداری، پاکسازی معابر و منازل به همراه نیروهای هلال‌احمر و جهادی هستند.

وی بیان کرد: رسوب‌برداری، پاکسازی معابر و منازل در روستاهای آبرود و سویز شهرستان داورزن به اتمام رسیده اما عملیات در روستای بهانگر هنوز ادامه دارد. هر چند بر اثر سیلاب فروردین ماه سه نفر جان خود را از دست دادند، اما فقط یک نفر در روستای زرداب خواف بر اثر هجوم مستقیم سیلاب بوده و دو نفر دیگر که پسر بچه‌های ۱۲ و ۱۳ ساله بوده‌اند، در بخش رضویه مشهد و در رشتخوار بودند که براثر بی‌احتیاطی جان خود را از دست دادند.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: از شهروندان درخواست داریم به هشدارهایی که از سوی سازمان هواشناسی و دستگاه‌های عملیاتی داده می شوند، توجه کنند؛ بسیاری از مشکلات به ویژه موارد جان باختگان به دلیل بی‌احتیاطی و صبور نبودن افراد اتفاق می‌افتند؛ هر چند می‌بینند در مسیر سیلاب جاری شده اما توجهی نکرده و همچنان به راه خود ادامه می‌دهند.

وی عنوان کرد: در فروردین‌ماه سال جاری ۱۴۲ میلیمتر بارندگی داشتیم، که این میزان در دوره آماری بلند مدت ۵۱ میلیمتر است، تقریبا سه برابر میانگین آماری بلند مدت در استان خراسان رضوی بارندگی داشته‌ایم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.