ایلام- هم‌زمان با برداشته شدن برخی محدودیت‌ها در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی حالا به‌قدری برای مردم بیماری کرونا ظاهراً عادی شده است که بسیاری از شهروندان با بستن کوله سفر به دامان طبیعت زده که ترافیک آخرین روز هفته گذشته در طبیعت این استان خود گواه این مدعاست.

کرونا در ایلام رو به افزیش است/مردم تخلفات را گزارش کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: حضور بی‌ملاحظه برخی از مردم در اجتماعات بدون در نظر گرفتن رعایت فاصله اجتماعی و الزامات بهداشتی موجب شده تا استاندار ایلام نسبت به تهدیدات و خطرات احتمالی هشدار دهد.  

در همین راستا قاسم سلیمانی‌دشتکی بابیان اینکه به دلیل کاهش آمار کرونا طی چند روز گذشته مردم این کاهش را نشانه برگشت به وضعیت عادی می‌دانند اظهار کرد: به همین خاطر بسیاری از افراد دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگرفته که از این بابت شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم لذا در این زمینه اعلام‌خطر می‌کنم.

وی با اشاره به این موضوع که برخی از هم استانی‌ها طی روزهای گذشته با رفتن به دامن طبیعت و تشکیل اجتماعات و دور همی‌ها طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را تحت شعاع قراردادند، افزود: این موضوع در جهت افزایش دوباره مبتلایان به کرونا بسیار نگران‌کننده است.

وی تأکید کرد: اگرچه در چند روز گذشته وضعیت آمارها خوب شد و تعداد مبتلایان کاهش یافت اما این به‌منزله پایان کرونا نیست و مردم باید کماکان از اجتماعات دوری کنند.

تخلفات را گزارش کنید

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام نیز از عموم مردم خواست تا تخلفات مرتبط با ویروس کرونا را از طریق سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه (سجام) اطلاع‌رسانی کنند.

بنا بر گزارش روابط عمومی دادگستری استان ایلام، عبدالوهاب بخشنده  اظهار داشت: نزدیک به ۳۰ گزارش مردمی درباره تخلفات توزیع اقلام بهداشتی و تهدید علیه بهداشت عمومی در سامانه سجام ثبت‌شده که در حال پیگیری و رسیدگی است.

وی افزود: مردم از طریق این سامانه به آدرس Sajam.scpd.ir می‌توانند هرگونه جرم و تخلف مربوط به ویروس کرونا را گزارش کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام ادامه داد: علاوه بر تخلفات بهداشتی، شهروندان می‌توانند تخلفات مربوط به گران‌فروشی، احتکار و تهدید علیه بهداشت عمومی را نیز به این سامانه گزارش کنند.

بخشنده تأکید کرد: گزارش‌های ارسال‌شده به سامانه سجام باید با مشخصات دقیق و همراه با مستندات باشد.

شیوع کرونا بستگی به رفتار مردم دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام  نیز بابیان اینکه سرانجام و وضعیت بیماری کرونا و کنترل این اپیدمی تا حدود زیادی به چگونگی رفتارهای ما بستگی دارد اظهار کرد: اولین مبتلایان این بیماری در استان از اوایل اسفند ۹۸ شناسایی شدند و هم‌اکنون این بیماری تعداد زیادی از مردم استان را مبتلا کرده و تعدادی نیز فوت‌شده‌اند.

دکتر جمیل صادقی فر  بابیان اینکه ۲ عامل مهم در کنترل این‌همه گیری تأثیر دارد، افزود: بیمارانی که دارای علائم می‌شوند با رعایت مسائل بهداشتی، شستن مرتب دست‌ها و ماسک زدن بیماری خود را پنهان نکنند چراکه این بیماری هیچ انگی ندارد و شبیه یک سرماخوردگی است.

وی به کارمندان ادارات و سازمان‌ها توصیه کرد: به‌طور کامل پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و پس از اتمام ساعت کار و به‌محض ورود به منزل ضمن شست و شوی دست‌ها با آب و صابون، گوشی موبایل خود را نیز ضدعفونی کنند.

دکتر صادقی فر بابیان اینکه ممکن است صنوفی که اجازه فعالیت داشته و کد بهداشتی خود را دریافت کرده است پروتکل بهداشتی را رعایت نکنند، تأکید کرد: قطعاً تیم‌های نظارت بر اساس دستورالعمل ملی فعال می‌شوند و با اصنافی که بر اساس موارد پروتکل عمل نکنند، برخورد قاطع می‌شود.

وی عنوان کرد: تصور ما این نیست که اگر فردی به کرونا مبتلا شده باشد حتماً تمام اطرافیان او به این بیماری مبتلا شده‌اند، در چنین شرایطی باید بااحتیاط عمل کرد چراکه بعضی از آن‌ها شاید مواجهه کمتری با فرد مبتلا داشته یا اینکه بدن آن‌ها محافظت بیشتری در مقابله با این بیماری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.