روزنامه رای الیوم چاپ لندن در یادداشتی به سفر اخیر ظریف به دمشق و دیدارش با بشار اسد و دیگر مقامات سوری پرداخت.

دمشق دروازه ورود کشورهای عربی به ایران است

قدس آنلاین: روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در بخش سخن سردبیر در یادداشتی نوشت: چه بسا هدف اعلام شده سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به دمشق و دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و ولید المعلم، وزیر خارجه این کشور و معاونان وی همان اصطلاح روتین "تقویت روابط دوجانبه باشد" که همیشه در چنین دیدارهایی میان کشورها از آن استفاده می شود. گفته می شود که هدف دیگر این سفر، نشست سه جانبه قریب الوقوع روسیه، ترکیه و ایران درباره کمیته تدوین قانون اساسی سوریه و بررسی اوضاع ادلب باشد. اما در این میان می توان گفت که این سفر می‌تواند در راستای کسب اطلاع ایران از تحولات اخیر سوریه و گشایش روز افزون روابط کشورهای عربی با دمشق در روزها و هفته های اخیر نیز باشد.

عطوان می گوید: ایران که از زبان سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه آمادگی خود را برای گفت و گو و از سرگیری روابط با همسایگان خود در حاشیه خلیج فارس بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرده، اکنون می خواهد در جریان جزئیات موج گشایش قابل توجه روابط کشورهای عربی با دمشق قرار بگیرد و چه بسا این نزدیک شدن کشورهای عربی به سوریه به نوعی گشایش در روابط آنها با ایران را در پی داشته باشد چه آنکه سوریه و ایران در یک سنگر قرار دارند و آن سنگر محور مقاومت است.

در این یادداشت آمده است: سه تماس و یک بیانیه مطبوعاتی نشان دهنده تغییر سریع در سیاست‌ کشورهای عربی در رابطه با سوریه است؛ نخستین تماس از سوی محمد بن‌زاید ولیعهد امارات، دومی از سوی محمد ولد الغزوانی رئیس‌جمهوری موریتانی و سومی نیز از سوی هیثم بن طارق پادشاه عمان انجام شد که تمام این تماس‌ها به‌صورت مستقیم با بشار اسد، جهت تبریک سالروز استقلال سوریه انجام شد اما در واقع، این تماس‌ها نشانگر حسن نیت‌ آنها و تلاشی برای ورود به مرحله‌ای جدید و عادی‌سازی روابط با دمشق است.

در ادامه یادداشت رای الیوم آمده است: عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر نیز اقدامی جسورانه انجام داد و در گفت‌وگو با شبکه "روسیا الیوم" تأکید کرد که سوریه عضو موسس اتحادیه عرب است و الجزایر یا هر کشور عربی دیگر هرگز اجازه نمی‌دهند که جایگاه این کشور آسیبی ببیند. التبون با این اظهارات، درهای نشست بعدی اتحادیه عرب در الجزایر را کاملاً به روی دمشق باز کرد تا سوریه را به کرسی خود در این اتحادیه بازگرداند.

عطوان می نویسد: زمانی‌که می‌گوییم ایران می‌خواهد از بازگشت کشورهای عربی به سوی سوریه بیشتر مطلع شود، منظور این است که می‌خواهد بخشی از این روند باشد به خصوص اینکه بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز شدیدا تمایل دارند که از بحران همه‌گیر کرونا به‌عنوان مقدمه‌ای برای آشتی با همسایه خود یعنی ایران و کاستن از شدت تنش با آن استفاده کنند؛ به‌ خصوص حالا که انتظار می‌رود در نقشه جدید سیاسی، نظامی و اقتصادی جهان تغییراتی ایجاد شود و این تغییرات اکنون در حال ظاهر شدن است.

نویسنده در ادامه می گوید: خیلی خلاصه می‌گوییم، سوریه دروازه ورود کشورهای عربی به ایران و دروازه ایران به‌سوی جهان عرب است و موضوع قابل توجه این است که این دروازه به‌سرعت در حال بازگشت به روزهای اوج خود است.

در پایان این یادداشت آمده است: بعید نیست که تماس بعدی با رییس‌جمهور سوریه از سوی همتای تونسی‌اش "قیس سعیّد" باشد که بارها مخالفتش را با محاصره سوریه اعلام و از موضع دمشق مبنی بر مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تمجید کرده است.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.