وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق اعلام رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رشد منفی صنعت کشور در پایان سال ۹۷، در سه ماهه سوم سال ۹۸ به افزایش ۷ درصدی دست یافته است.

تولید روزانه حدود ۶ میلیون ماسک صنعتی و صنفی در کشور

قدس آنلاین:وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین جلسه مشترک با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹، با قدردانی از همکاری های مشترک مجلس و حمایت های کمیسیون برای پیشبرد برنامه های وزارت صمت در سال ۹۸، در گزارشی از روند تولیدات منتخب کالایی کشور در سال "رونق تولید"، گفت: در طول سال گذشته، از ۴۰ قلم کالای مورد رصد، حدود ۳۰ مورد از تولیدات منتخب کالایی کشور و اقلام زیر مجموعه آنها افزایش تولید داشته است؛ این آمار به صورت ماهیانه مورد رصد قرار گرفته و هر یک از محصولات و کالاها مورد توجه بوده‌اند.

به گزارش شاتا، رضا رحمانی افزود: تدبیر خوبی در روند همکاری های وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمیسیون صنایع و معادن مجلس وجود داشته و خوشبختانه با توجه به نگرش دلسوزانه، کارشناسانه و سالم کمیسیون به موضوعات، شاهد اتفاقات مثبت و موثری در حوزه تولید کشور بودیم.

وی ادامه داد: این اتفاق، محصول تلاش های شبانه‌روزی همکاران و همراهی ها و مساعدت های دولت، مجلس و به ویژه کمیسیون صنایع و معادن و همچنین سایر ارگان های مرتبط با تولید در سطح کشور بوده است.

رحمانی تصریح کرد: شخصاً اعتقاد دارم این سطح از موفقیت ها در شرایطی حاصل شده است که از اواسط سال ۹۷ دشمنان کشورمان دنبال تعطیلی سریالی صنایع و واحدهای تولیدی ما بودند؛ ولی با لطف الهی صنعت و تولید ما در روند مثبت قرار گرفته است.

ثبت رکورد تاریخی در تولید فولاد و مس

وی اعلام کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای توسعه زنجیره ارزش فلزات اساسی در سال گذشته، آمار موجود نشان از ثبت رکورد تاریخی تولید اقلام استراتژیک مانند فولاد و مس در طول سال ۹۸ دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: طبق اعلام رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رشد منفی صنعت کشور در پایان سال ۹۷، در سه ماهه سوم سال ۹۸ به افزایش ۷ درصدی دست یافته است.

رحمانی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در ماه پایانی سال ۹۸ گفت: وزارت صمت در این مدت با پیگیری های ویژه موضوعات تولید و تأمین حداکثری را با جدیت در دستور کار خود قرار داده و در تامین کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم در ایام پایانی سال و همچنین اقلام بهداشتی مرتبط با این بیماری تلاش فراوانی نموده است.

وی با اشاره به افزایش چندین برابری تولیدات اقلام بهداشتی در سطح کشور، افزود: پیش از شیوع کرونا تولید روزانه ماسک صنعتی در کشور بالغ بر ۲۰۰ هزار قطعه بود؛ در حالی که وزارت بهداشت به خاطر شرایط کرونا درخواست تامین بیش از ۵ میلیون عدد ماسک در روز را داشت و با وجود سه شیفته شدن فعالیت واحدهای تولیدکننده این قلم کالایی، با توجه به حداکثر ظرفیت تولید ماسک در کشور که حدود ۵۰۰ هزار عدد در روز بود، تامین کالا در آن ایام نیازمند تدبیر لازم بود که در این راستا و در گام اول واردات در دستور کار قرار گرفت که آن هم شرایط و سختی های خاص خود را داشت و با وجود سفارش کالا و تامین مالی آن، کشور های صادر کننده با اعمال محدودیت مانع ورود کالا به کشورمان می شدند و در مواردی شاهد عکس العمل ها و اقدامات عجیبی از سوی کشورهای مبدأ بودیم.

وزیر صمت تاکید کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در مدیریت تامین نیازمندی های بهداشتی به خصوص ماسک پزشکی به ما کمک کرد، همراهی و همکاری جهادی بخش های مختلف مردمی و افزایش تولید این قلم کالا در سطح کارگاه ها و مراکز صنفی کشور بود که در کنار واردات توانستیم تعادل لازم را در عرضه و تقاضا تا حدود بسیاری به خصوص در بخش درمانی کشور برقرار کنیم.

رحمانی گفت: این اتفاق جزو معدود مواردی در سطح کشور است که از ثبت سفارش تا ورود کالا به کشور همه مراحل اداری ۴۸ ساعته انجام شد و این در سایه همکاری‌های بخش های مختلف وزارتخانه و حتی گاهاً سایر دستگاههای مرتبط بوده است.

تولید روزانه حدود ۶ میلیون ماسک صنعتی و صنفی در کشور

وی تصریح کرد: در سایه همین تمهیدات امروز تولید روزانه ماسک صنعتی و صنفی به بیش ۵ تا ۶ میلیون عدد رسیده است و حتی شاهد ابتکار عمل یک شرکت دانش بنیان و شرکت های ماشین سازی کشور در مهندسی معکوس ماشین آلات صنعتی تولید ماسک بودیم که با استقبال تولیدکنندگان داخلی نیز مواجه شده و هم اکنون بیش از ۱۰ دستگاه از این مورد به صورت تمام اتوماتیک تولید و تحویل واحدهای تولیدی شده است و در روند تولید ماسک صنعتی کمک شایان توجهی می نماید.

رحمانی گفت: با توجه به ظرفیت های موجود، در تولید و تامین مواد شوینده هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و یکی از آثار و نمود های رونق تولید در سال ۹۸ در همین بخش بوده که شاهد تامین حداکثری نیاز مصرفی مردم حتی در دوران پیک مصرف این اقلام در سطح کشور بودیم.

وی افزود: در تولید دستکش پزشکی و همچنین مواد ضدعفونی کننده شاهد افزایش چند برابری تولیدات بودیم که این رقم فقط در اقلام ضد عفونی کننده بیش از ۸ برابر تولیدات قبلی است و این شامل سایر تجهیزات پزشکی نیز می شود.

وزیر صمت اضافه کرد: با تداوم روند موجود در تولید ماسک و برخی اقلام بهداشتی، حتی در شرایط مازاد نیاز کشور قرار می گیریم که باید روی موضوع صادرات موارد برنامه ریزی و اقدام کنیم.

ذخایر کالاهای اساسی، هم اکنون در شرایط بسیار خوبی قرار دارد

رحمانی در خصوص تامین مناسب کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم نیز توضیح داد: با توجه به تدابیر اتخاذ شده برای تامین کالاهای مورد نیاز ایام پایانی سال و همچنین ماه مبارک رمضان، هیچ گونه کمبودی در این حوزه وجود نداشت و حتی در مواردی که شاهد شوک تقاضا در سطح فروشگاهها بودیم، سریعاً اقلام کالایی مورد نیاز تامین و در دسترس مردم قرار گرفت و جنبه روانی کاملاً مثبتی در بازار حاکم بود و مردم توانستند با آرامش کامل اقلام مورد نیاز خود را تهیه و تامین کنند.

وی گفت: ذخایر کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، هم اکنون در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و روند تامین این اقلام نیز در حال انجام است و پیش بینی های لازم در این خصوص شده و در کالا هایی مثل گوشت مرغ و گوشت قرمز بالاتر از حجم ذخیره سال گذشته در انبار ها موجودی داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی تبعات شیوع کرونا در سطح کشور روی کسب و کار ها و اصناف که در مواردی به صورت تکلیفی تعطیل شده و یا حتی در مواردی غیر تکلیفی با تعطیلی و کسادی مواجه شده اند، گفت: نباید فراموش کرد در روند فعالیت عموم واحدهای صنفی فعال در سطح کشور، بازار شب عید از اهمیت زیادی برخوردار بوده ولی به سبب این بیماری خسارت‌های عمده‌ای به این واحدها به لحاظ تجاری و اقتصادی وارد شد و این موارد شامل برخی کسب و کارهای خدماتی نیز می شود.

رحمانی تصریح کرد: در برخی کسب و کارها خسارت شیوع کرونا به ویژه در حوزه های خدماتی از جمله آژانس های مسافرتی، هتل ها، باشگاه های ورزشی و خدمات گردشگری به میزان ۱۰۰ درصد و در برخی دیگر مانند رستوران ها و تالارهای پذیرایی، آرایشگاه ها، پوشاک، فست فودها، لبنیات، آجیل و خشکبار، شیرینی فروشی ها، لوازم خانگی، گل و گیاه، مبلمان، خدمات فنی و...، با کاهش تقاضا به طور میانگین بین ۵۰ تا ۹۰ درصد آسیب مالی و اقتصادی وارد شده است.

وی گفت: این شرایط در مناسبات تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف دنیا و حتی کشورهای عضو WTO تاثیر داشته و قوانین صادرات و واردات آنها را با محدودیت و ممنوعیت‌های مواجه نموده و این در حالی است که برخی از این کشورها مدعی رعایت ضوابط تجارت آزاد هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این مدت ۸۸ کشور محدودیت و ممنوعیت صادرات ایجاد کرده اند، مخصوصا کالاهای اساسی و اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا و در مواردی نیز به تناسب نیاز تسهیلات وارداتی اعمال نموده اند.

تهیه بهنگام کالاهای استراتژیک امروز به کمک کشور آمده است

رحمانی اضافه کرد: بخشی از خرید های انجام شده به خصوص در اقلام اساسی که حتی باعث بروز انتقاداتی نیز در گذشته به وزارت صمت شده بود، از جمله در همین موضوع واردات گندم، امروز شاهد آن هستیم تدابیراتخاذ شده در آن ایام کاملاً درست بوده و کمترین دغدغه‌ای در این موضوع در حال حاضر در کشور وجود دارد.

اعمال دقیق تر مدیریت واردات در سال ۹۹

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد ویژه وزارت صمت در حوزه صادرات غیر نفتی و همچنین مدیریت واردات به کشور گفت: با توجه به فرمایش و تاکید مقام معظم رهبری امسال پیشران توسعه اقتصادی و فعالیت برخی واحدهای تولیدی کشور از جمله در صنایع کوچک و متوسط، توجه به تامین حداکثری بازار داخلی است و در همین راستا مدیریت واردات با دقت بیشتری انجام خواهد شد تا بتوانیم ظرفیت‌های تولیدی کشور را بیش از پیش ارتقا دهیم.

کاهش ارزبری ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری از محل داخلی سازی

رحمانی با اشاره به برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در نگاه به توان داخلی و رویکرد ویژه وزارتخانه در سال ۹۸ در موضوع نهضت ساخت داخل تصریح کرد: با استقبال صنعتگران تولید کنندگان و همچنین حمایت بخش های مختلف مرتبط با صنعت و همچنین قوانین تسهیل کننده‌ای که از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، شاهد اتفاقات بسیار بزرگی در این حوزه بودیم و بالاتر از برآورد ۲ میلیارد دلاری وزارت صمت در سال ۹۸ برای داخلی سازی، به رقمی بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری در اقلام وارداتی به واسطه داخلی سازی دست یافتیم.

وی گفت: این برنامه در سال ۹۹ و همچنین سال ۱۴۰۰ با جدیت تمام دنبال خواهد شد و برنامه ریزی ما داخلی سازی حدود ۱۰ میلیارد دلار کالای وارداتی است که در این برنامه سهم سال "جهش تولید"، حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده است.

ساخت داخل، مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: برای تحقق برنامه های ساخت داخل پیگیری‌های کاملاً جدی در سطح وزارتخانه انجام شده و نمایشگاههای دائمی در این خصوص در کشور برگزار شد که برای اولین بار تقاضا محور بودند، مرکز ساخت داخل در وزارت صمت فعال شد و با کمک مجلس قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور به تصویب رسید و در مجموع با حمایت های بی دریغ دولت و رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ویژه ایشان توفیقات موجود در این موضوع رقم خورد و حتما امسال نیز این رویکرد با جدیت هر چه تمام تر دنبال خواهد شد.

رحمانی گفت: در مواردی شاهد داخلی سازی بودیم که برای کشور نقش کاملاً کلیدی داشته و زمینه وابستگی را ایجاد کرده بود و امروز در سایه نهضت ساخت داخل شاهد خودکفایی کشور در این بخش ها هستیم و به تعبیری این اقدام مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به شرایط خاص اقتصاد جهانی و پیش بینی های موجود از روند کاهشی و منفی بودن رشد اقتصادی کشورها در سال آینده گفت: هم اکنون اولویت نخست ما جایگزینی درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی به جای درآمدهای نفتی است و در این راستا همه تلاش خود را معطوف به این موضوع کردیم.

وزیر صمت اعلام کرد: در شرایط کرونایی حاضر نیز عموم مرزهای صادراتی کشور فعال هستند و در همه موارد حمل و نقل ریلی برقرار است و در مواردی که به صورت مقطعی ممنوعیتی به وجود می آید با رایزنی ها و هماهنگی‌های لازم مشکل را حل می کنیم.

رحمانی تصریح کرد: در سال ۹۹ و با توجه به الزامات جهش تولید، موضوع صادرات مورد توجه جدی ما است و در این خصوص مقرر شده بسته حمایتی ویژه صادرات نیز در ستاد اقتصاد مقاومتی تدوین و ارائه شود و ان شالله که با تسهیلات و اعتبارات مناسبی که در نظر گرفته شده، بتوانیم روند صعودی صادرات در سال گذشته را تداوم دهیم.

وی در پایان گفت: با رونق صادرات غیر نفتی هم تولید رونق می گیرد و هم موضوع اشتغال ما با جهش خوبی مواجه می شود؛ کمک خوبی نیز در تأمین ارز مورد نیاز کشور است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.