۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 701843

یادداشت/

ترامپ همچنان نگران انتخابات است!

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل آمریکا

اقتصاد جهانی نفت ظاهراً کرونا گرفته و دچار رکود شدید شده است. ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این کالا که امروز با تولید نزدیک به ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز به بزرگ‌ترین تولیدکننده آن نیز تبدیل شده، بازار این حوزه را به وضعیت نابسامانی تبدیل و ناقوس ورشکستگی اوپک را به صدا درآورده؛ هر چند با تلاش برخی کشورها و ادامه رایزنی، این نهاد در ‌آی سی یوی سیاست بین‌الملل نگه داشته شده است.

ترامپ همچنان نگران انتخابات است!

قدس آنلاین: اقتصاد جهانی نفت ظاهراً کرونا گرفته و دچار رکود شدید شده است. ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این کالا که امروز با تولید نزدیک به ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز به بزرگ‌ترین تولیدکننده آن نیز تبدیل شده، بازار این حوزه را به وضعیت نابسامانی تبدیل و ناقوس ورشکستگی اوپک را به صدا درآورده؛ هر چند با تلاش برخی کشورها و ادامه رایزنی، این نهاد در ‌آی سی یوی سیاست بین‌الملل نگه داشته شده است.

اکنون دیگر به نظر می‌رسد نفت کالایی راهبردی نیست. حال کشورهای نفتی و تک‌محصولی به‌شدت زیر فشار قرار دارند و تنها راه آن است که صادرکنندگان با کنترل و مدیریت بهتر این بازار بر کشورهای مصرف‌کننده فشار آورند. اکنون ایالات متحده با بحران انبارداری در حوزه نفت روبه‌رو است به‌طوری که فروش مجانی این محصول برای این کشور از ذخیره‌سازی آن بصرفه‌تر است. ترامپ به عنوان رئیس دولت فدرال خواهان کاهش تولید نفت است. اگر این کاهش صورت گیرد به‌تبع می‌تواند در تعادل بازار مؤثر باشد؛ اما این کار در وضعیت بحرانی کنونی که برخی تولیدکنندگان به لحاظ تأمین بودجه داخلی به نفت وابسته هستند و از سوی دیگر رقابتی که میان آن‌ها برای گرفتن بازار مصرف وجود دارد، با تردید مواجه است.

تنها راه در شرایط موجود کاهش سریع تولید نفت آمریکاست. این اقدام در کوتاه مدت به اقتصاد آمریکا زیان می‌رساند و موجب ایجاد موج بیکاری گسترده در خانواده‌های شاغل در این حوزه خواهد شد، چیزی که برای ترامپ سم است. در نهایت ترامپ بیش از آنکه نگران کاهش قیمت نفت باشد نگران افزایش بیکاری و در نتیجه افزایش نارضایتی اجتماعی آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است. البته ترامپ نشان داده ماهیگیر خوبی است و از تمام وقایع برای رأی آوردن خود در ماراتن آینده سوءاستفاده می‌کند؛ موضوعی که در مدیریت بازار نفت سخت و نفسگیر به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.